» آرشیو » کلنگ زنی ۵۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن در فارس با حضور ریس جمهور
آرشیو - شهرستان
کد خبر:13330 | ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۴۰

کلنگ زنی ۵۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن در فارس با حضور ریس جمهور

پرتو جنوب

کمبود ۷۰۰ هکتار زمین برای متقاضیان نهضت ملی مسکن

بر اساس قانون مصوب مردادماه ۱۴۰۰ در قالب طرح نهضت ملی مسکن، برنامه ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال در دستور کار قرار دارد. این طرح از طریق تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان اجرا می‌شود. سهم استان فارس از طرح نهضت ملی مسکن و ساخت در مدت ۴ سال در طرح نهضت ملی مسکن سالانه ۵۹ هزار واحد است و طی ۴ سال ۲۳۵ هزار واحد در فارس احداث می‌شود.

به گزارش خبرنگار پرتو جنوب؛ محمودرضا طالبان مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه برای ۵۰ هزار نفر در شیراز هنوز زمین تامین انجام نشده است گفت: برای این تعداد متقاضی ۷۰۰ هکتار زمین کم داریم.

طالبان اظهارداشت: تا به امروز ۱۵۴ هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان ثبت نام شده است که ۱۵۰ هزار نفر تایید نهایی شده اند و برای ۹۲هزار نفر از این تعداد زمین تامین شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس اعلام کرد: در سفر رئیس جمهور به این استان، ۵۵ هزار واحد نهضت مسکن ملی کلنگ زنی خواهد شد.

وی با تصریح بر این نکته که تامین زمین، اصلی‌ترین چالش موجود در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این استان است، گفت: از ابتدای ثبت نام اجرای این طرح مقرر شده بود واحد‌ها در شهر‌های جدید ساخته شوند که شیراز تنها یک شهر جدید صدرا داشت.

طالبان با بیان اینکه هم‌ اینک ۱۰ هزار متقاضی از صدرا به شیراز منتقل شده اند، عنوان کرد: ۱۷ هزار واحد هم در شهر صدرا در دست احداث است.

وی اعلام کرد که از مجموع تایید شدگان نهایی، ۷۲هزار نفر مبلغ ۴۲میلیون تومان اولیه را واریز کرده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس همچنین با اشاره به صدور حدود ۵۲ هزار پروانه برای اجرای این طرح در استان تاکنون، گفت: از ابتدای شروع این طرح صرفا ۴۹۵ هکتار زمین تامین شده بود، اما امروز ۴۲۰۰ هکتار زمین تامین شده است که ۲۴۰۰ هکتار آن با مالکین بخش خصوصی و دولتی توافق شده است.

زرقان، استهبان و شیراز دارای کمبود زمین هستند

طالبان با بیان این مطلب که در تامین زمین رتبه اول در کشور داریم، گفت: در شهر شیراز حدود ۵۰ هزار نفر، استهبان یکهزار نفر و زرقان هم حدود یکهزار واحد زمین کم است که در شهر زرقان به دلیل بحث آلاینده های شهری دچار مشکل هستیم.

وی با بیان اینکه ۳۵ هزار واحد از کل طرح نهضت مسکن ملی فارس توسط بنیاد مسکن استان اجرایی می‌شود، عنوان کرد: ۲۴ هزار واحد به صورت یک طبقه در فارس اجرایی می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس یادآور شد: اجرای طرح نهضت ملی مسکن به جز شیراز، استهبان، جهرم، مرودشت فسا و کازرون، در سایر شهر‌های فارس یک و دو طبقه ساخته می‌شوند.

طالبان ادامه داد: از شهریورماه سال آینده واحد‌های یک و دو طبقه مسکن ملی در فارس به بهره برداری می‌رسند.

وی یادآور شد: ۸۹ سایت اجرای طرح نهضت ملی مسکن که در ۷۸ سایت، عملیات آماده سازی اجرای واحد‌ها آغاز شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس خاطرنشان کرد: ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات به هر واحد نهضت ملی مسکن توسط بانک‌های مسکن، ملی و تجارت پرداخت می‌شود.

۴۵ هزار واحد دارای پیشرفت فیزیکی

طالبان اضافه کرد: در حال حاضر برای ۴۵ هزار واحد نهضت مسکن ملی عملیات اجرایی آغاز شده که بین ۱۰ تا ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

به گفته وی، در سفر رئیس جمهور به استان فارس ۵۵ هزار واحد نهضت مسکن ملی کلنگ زنی خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس اظهار داشت: عملیات احداث ۲۷۰۰ واحد از طرح نهضت مسکن ملی در سایت کمیل آباد شیراز نیز توسط پیمانکار شرکت سکاف آغاز شده است.

طالبان تصریح کرد: خرید و فروش مسکن در طرح نهضت مسکن ملی اساسا ممنوع است و در صورت مشاهده، برخورد جدی انجام و امتیاز باطل خواهد شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس از تامین ۴ شهرک جدید در کهمره سرخی، داریون، بیضا و سروستان برای ساخت طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.

به گفته طالبان، هزینه هر متر مربع ساخت مسکن ملی براساس مواخذه سه ماه اول سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان بوده است که براساس نرخ تعدیل هم اکنون حدود ۷ میلیون تومان است.

در سفر رئیس جمهور ٧ هزار واحد روستایی به بهره برداری می‌رسد

مدیرکل بنیاد مسکن فارس نیز در ادامه این نشست بیان کرد: در بحث تامین زمین با اقدامات خوب انجام شده، جزو رتبه‌های اول تا دوم کشور هستیم.

حمیدی با بیان اینکه تمام آمار اعلامی بر اساس میزان تایید شدگان است که کاملا واقعی است، افزود: به جز بانک مسکن، بانک‌های دیگر هم برای ارائه تسهیلات اجرای این طرح وارد مدار شده‌اند.

وی با بیان اینکه تاکنون برای ۲۱ هزار و ۱۹۴ واحد طرح نهضت مسکن ملی توسط بنیاد مسکن فارس پروانه گرفته شده است، گفت: این واحد‌ها توسط سه گروه ساخت خود مالکی، گروه ساخت و بنیاد ساخت احداث می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس عنوان کرد: طی توافق انجام شده با استانداری فارس و اداره کل راه و شهرسازی استان، وام روستایی برای افرادی که امکان ساخت واحد در روستا دارند به ۳۵۰ میلیون تومان افرایش یافته است.

حمیدی خاطرنشان کرد: بخشی از واحد‌های طرح نهضت مسکن ملی شهری و بخشی روستایی است که در سفر رئیس جمهور ٧ هزار واحد روستایی به بهره برداری می‌رسند.

وی ادامه داد: از این هفته شناسایی زمین‌های مستعد برای ساخت طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

خبرنگار و عکاس: مازیار فتحی

Print Friendly, PDF & Email
  • ×