» شهرستان » مسئولیت خطرات افتادن سنگ نمای ساختمان بعهده کیست؟
شهرستان
کد خبر:25361 | ۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۴

مسئولیت خطرات افتادن سنگ نمای ساختمان بعهده کیست؟

پرتو جنوب

آسیب ها و خطرات ناشی از ریزش سنگ نما متوجه افراد و مکان های متعددی می شود. عابرین پیاده، بچه هایی که در جوار ساختمان مشغول بازی هستند و ساکنین ساختمان از جمله افرادی هستند که در معرض این خطر جدی قرار دارند. همچنین اتومبیل هایی که در حوالی ساختمان پارک می شوند همواره در معرض خطر ریزش نمای ساختمان قرار دارند.

مقصر افتادن سنگ نما کیست؟

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کازرون؛ در‌ صورتی‌که ریزش نما به دلایل طبیعی مانند نشست ساختمان، زلزله و… رخ دهد، مالکین مقصر هستند.

در‌صورتی‌که دلیل ریزش عوامل انسانی مانند اسکوپ نکردن پشت سنگ، نریختن ملات پشت سنگ، گرما و یخبندان، استفاده از ملات بی‌کیفیت و… باشد، مقصر مهندس ناظر و سازنده هستند؛ البته اگر عمر مفید نما به پایان رسیده باشد، مقصر این اتفاق باز هم مالکین اصلی خواهند بود؛ زیرا نمی‌‌توان از نمای یک ساختمان انتظار عمر مفید طولانی و غیرواقع داشت.
معمولا عمر مفید ساختمان ده سال درنظر گرفته می‌شود. باتوجه به این توضیحات می‌توان گفت اگر درطول این ده سال بدون علت طبیعی مانند زلزله ریزش سنگ نما اتفاق افتاد، مقصر سازنده و مهندس ناظر ساختمان هستند؛ اما اگر بعد از ده سال ریزش اتفاق افتاد مالکین اصلی باید پاسخگو باشند زیرا به نمای ساختمان و عمر مفید آن بی‌توجه بوده‌اند.

این روابط عمومی خاطرنشان کرد: شهروندان می توانند در صورت مشاهده موارد نا ایمن سنگ نمای ساختمان با شماره ۱۲۵ سازمان آتش نشانی تماس حاصل نمایند تا کارشناسان این سازمان اخطارهای لازم را به مالکین مربوطه صادر نمایند.

 

Print Friendly, PDF & Email
  • ×