» آرشیو » ناسا شرکت تامین کننده سوخت موشک‌های خود را جریمه و برکنار کرد
آرشیو - تکنولوژی
کد خبر:167 | ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۷

ناسا شرکت تامین کننده سوخت موشک‌های خود را جریمه و برکنار کرد

پرتو جنوب زمان مطالعه: 10 دقیقه

اسپیس ایکس از موشک «فالکون 9» با موتور «Merlin 1D» برای انجام پروازهای ناسا استفاده می‌کند. این موتور از «RP-1» یا نفت سفید به عنوان سوخت و از اکسیژن مایع به عنوان اکسید کننده برای روشن کردن سوخت استفاده می‌کند. آلوده بودن مواد مذکور می‌تواند به موتور موشک آسیب بزند و منجر به بروز مشکلاتی مانند مسدود شدن لوله‌های خنک کننده موتور شود.

شرکت پیمانکار تامین کننده سوخت موشک «Texas» که قرارداد همکاری با «اداره ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده» (ناسا) داشت، پس از اعتراف به عرضه سوخت با ناخالصی و تقلب، توسط قاضی دویست و هفتاد و پنج هزار دلار جریمه و سپس از همکاری با پیمانکاران فدرال برکنار شد.

این شرکت پیمانکار سوخت در همکاری هشت ساله خود، سوخت پرتاب موشک‌های ناسا و «پنتاگون» را تامین می‌کرد. این شرکت همچنین در تامین سوخت پرتاب‌های شرکت فضایی «اسپیس ایکس» نیز نقش داشت.

پس از برگزاری جلسه و صدور رای قاضی در روز پنجشنبه، این شرکت دیگر نمی‌تواند هیچگونه قراردادی را با سازمان‌های دولتی فدرال ببندد.

جزئیات این تصمیم توسط دفتر وکالت ناحیه جنوبی تگزاس به اشتراک گذاشته شد و آن‌ها فاش کردند که نمایندگان شرکت به جعل سوابق اعتراف کردند. «جنیفر بی لوری» افسر ارشد اجرای قانون فدرال در منطقه جنوبی اعلام کرد: «شرکت حمل و نقل «Anahuac» که با شرکت تگزاس – تامین کننده سوخت موشک – در این زمینه همکاری داشت، به حمل سوخت موشک آلوده برای پرتاب‌های ناسا و پنتاگون اعتراف کرده است.»

نمایندگان Anahuac، «گری مونتو» و «برانت شارپیوت» اظهارات خود را در دادگاه ماه فوریه بیان کردند و در همان زمان موافقت کردند که مبلغ ۲۵۱۰۰۰ دلار سود خود از این جابجایی‌ها را به دادگاه بازگردانند. قاضی این منطقه، «آلفرد بنت» این شرکت حمل و نقل را محکوم و وادار به پرداخت جریمه اضافی کرده است.وی در اظهارات خود با اشاره به اینکه این شرکت امتیاز همکاری با برنامه فضایی ایالات متحده را از دست داده و از آن سوءاستفاده کرده است، افزود: « مرکز فضایی «جانسون» ناسا در هیوستون بخشی از هویت این شهر است و این شرکت دیگر شانس همکاری با آن‌ها را ندارد.»

اسپیس ایکس از موشک «فالکون ۹» با موتور «Merlin 1D» برای انجام پروازهای ناسا استفاده می‌کند. این موتور از «RP-1» یا نفت سفید به عنوان سوخت و از اکسیژن مایع به عنوان اکسید کننده برای روشن کردن سوخت استفاده می‌کند. آلوده بودن مواد مذکور می‌تواند به موتور موشک آسیب بزند و منجر به بروز مشکلاتی مانند مسدود شدن لوله‌های خنک کننده موتور شود.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×