» گوناگون » مقالات » نقش رسانه در ورزش
مقالات - ورزشی
کد خبر:22521 | ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۷

نقش رسانه در ورزش

پرتو جنوب

به قلم:  محسن بابادی – کارشناس ورزشی پرتو جنوب

 

رسانه به عنوان یکی از مهم ترین ارکان زندگی هر فردی و خصوصا مقوله ورزش، نقش انکارناپذیری در جامعه دارد. در کشور ما انواع رسانه ها از جمله روزنامه ها، هفته نامه ها، ماهنامه ها، سالنامه ها، رایو، تلویزیون، سایت ها، پایگاه ها و شبکه های خبری، کانال های ماهواره ای، خبرگزاری ها و دیگر اقلام فضای مجازی در بهبود و پیشرفت ورزش و حتی تخریب و نابودی آن نقشی اساسی داشته اند.

 نقاط قوت رسانه ها:

رسانه ها در پیشرفت بازیکنان و مطرح شدن آن ها بسیار موثر بوده و خصوصا طی یک دهه اخیر که فضای مجازی رشد بیشتری داشته، بسیاری از بازیکنان فوتبال توانسته اند خود را هرچه بیشتر و با دردسر کمتر به جامعه ورزشی معرفی کنند و با ایجاد انواع پیج های پربازدید، برای خود اسم و رسمی دست و پا کنند و بتوانند خود را به جامعه ورزشی بیشتر بشناسانند.

در این خصوص نقش خبرنگاران و جامعه خبری انکارناپذیر بوده و با کمترین درخشش یک بازیکن، آن چنان وی را مطرح کرده که به راحتی به دیگر تیم ها ترانسفر شده و مسیر طولانی پیشرفت را یک شبه طی نموده اند. فیلم ها و تصاویر کافی و مناسبی از گل ها و بازی های زیبای پله، مارادونا، بکن بایر، پوشکاش و…موجود نیست. به خاطر همین، با این حجم از افتخارات برای نسل کنونی بعضا ناشناخته اند.

چرا که در آن زمان گسترش و آرشیو رسانه ها به شکل امروزی نبود و هنرنمایی آنها یا آن چنان که باید و شاید ثبت و ضبط نشده و یا اینکه مدارک و مستندات خاصی که باکیفیت بالا باشد نه موجود و نه در دسترس است. اما بخش قابل توجهی از شهرت و آوازه لیونل مسی و کریس رونالدو بدون شک به خاطر گسترش و رشد رسانه هاست. یا ببینید همین بازی های جام جهانی یا لیگ قهرمانان اروپا چه بازدیدی دارد. پس رسانه کمک زیاده به دیده شدن فوتبالیست ها کرده است.

نقاط منفی رسانه ها:

اما در آن سوی قضیه چه ورزشکارانی که به خاطر خصومت های عده ای نزدیک به رسانه ها یا باند های مافیایی مرتبط با رسانه ها تخریب شدند و مسیر فوتبالشان منحرف و فوتبالشان ناگهان به پایان رسید. یا بسیار دیده شده با ایجاد هجمه در اینستاگرام، فیس بوک، توییتر و…به ورزشکاران مطرح و خانواده های آن ها چه تهمت هایی که وارد نشده است.

در کشور ما بار ها مشاهده شده با باج ندادن به برخی خبرنگاران که در حقیقت دلال هستند، یک مربی یا بازیکن روند افول را در یک چشم به هم زدن طی نموده و گروهی از مربیان پاک سال ها بدون تیم مانده اند. پس رسانه همان‌قدر که خوب و کمک کننده به رشد بازیکنان است، می تواند مخرب و نابودگر آن ها نیز باشد و این همان روی بد سکه است.

ارتباط بازیکنان و مربیان با رسانه ها:

مربیان و بازیکنان بایست با رسانه ها تعامل و همکاری متعادلی داشته و با حفظ حریم و حدود ورزش حرفه ای و رعایت اصول اخلاقی، سعی کنند بیگانگی یا لجبازی با رسانه ها را کنار گذاشته و اجازه دهند افراد سالم جامعه رسانه در انعکاس عملکرد آن ها تلاش کنند.

رسانه در کشور ما:

متاسفانه برخی از خبرنگاران در کشور ما یا دلال اند، یا باج گیرند یا قلم خود را با نرخ های مختلف و البته ارزان به هر کس و ناکسی می فروشند و همین سبب شده اهالی واقعی ورزش یا منزوی شده یا دیده نشوند.

مطلب پایانی:

در خاتمه می توان گفت فرهنگ و ماهیت رسانه به عنوان ابزاری قدرتمند در ورزش، بایست مورد توجه مسولین کشور قرار گرفته، از افراد سالم و آموزش دیده مملو شده و امکانات و شرایط لازم به لحاظ مالی در اختیار آن ها قرار بگیرد که از مسیر مستقیم دور نشده و بتوانند با سلامت بیشتری کار کنند تا بازیکنان و مربیان با توانایی محدود را کهکشانی قلمداد نکرده و مانع پیشرفت افراد شایسته ای که به هر کاری تن نمی دهند، نشوند و در یک کلام رسانه ابزاری جهت سواستفاده و پولشویی در ورزش نشود.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×