» آرشیو » هفته جهانی شیر مادر، فرصتی برای تقویت حمایت از سلامت نوزادان و کودکان
آرشیو - دانش و سلامت
کد خبر:8270 | ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۰

هفته جهانی شیر مادر، فرصتی برای تقویت حمایت از سلامت نوزادان و کودکان

پرتو جنوب

به گفته مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هفته جهانی شیر مادر، فرصتی است تا با افزایش نقش حمایتی و همکاری همسر و سایر اعضای خانواده در تشویق مادر به شیر دادن، از سلامت نوزادان و کودکان حمایت کنیم.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر کوثر خادمیان در آستانه آغاز هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر از دهم تا شانزدهم مرداد، با اشاره به تاکید متون علمی و کتاب آسمانی قرآن نسبت به اهمیت و ارزش شیر مادر گفت: ترکیب شیر مادر بر اساس نیازهای تغذیه ای و ایمنی شیرخوار در هر سن و با توجه به شرایط سلامت و بیماری تغییر می کند، فراتر از ترکیب شگفت آور شیر مادر، تغذیه با شیر مادر منجر به ارتباط عاطفی و استحکام پیوند مادر و کودک می شود.

او با بیان راهکارهای موثر در تحقق هدف ترویج تغذیه با شیر مادر افزود: آموزش و ترغیب مادران در زمان ارائه مراقبت های بهداشتی مادران و کودکان در خصوص تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه نخست تولد کودک و تداوم تغذیه با شیر مادر به مدت دو سال یا بیشتر در کنار غذای کمکی، انجام مشاوره شیر دادن و شناسایی مشکلات مربوط به آن از جمله نحوه مدیریت رفتارهای شیرخوار مانند بی قراری یا گریه کردن و پیشگیری از استفاده غیرضروری جایگزین های شیر مادر، نقش مهمی در ترویج تغذیه با شیر مادر دارد.

به گفته مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این میان نقش حمایتی همسر و سایر اعضای خانواده در تشویق مادر به شیر دادن و همکاری آنان در این زمینه تاثیر به سزایی در موفقیت شیردهی به همراه دارد.

او نقش کارکنان بهداشتی و درمانی را نیز در حمایت از تغذیه با شیر مادر اساسی خواند و با بیان ضرورت آموزش منسجم و مناسب در این زمینه اظهار کرد: با توجه به ارائه مراقبت های دوران بارداری، امکان آموزش و حمایت از مادران باردار شاغل در دوران بارداری و پس از زایمان در زمینه هایی مانند راهنمایی برای برنامه ریزی مرخصی با هدف تداوم تغذیه انحصاری با شیر مادر، از ظرفیت های تیم سلامت است.

دکتر خادمیان در توضیح قوانین حمایتی ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: قانون حمایت از کارکنان شاغل زن در دوران شیردهی در ادارات، ارگان ها و سازمان ها در راستای ترویج تغذیه انحصاری با شیر مادر شامل مواردی از جمله ۹ ماه مرخصی زایمان مادر و همچنین مرخصی همسر با رعایت حداکثری و کامل حقوق آنان است.

او همچنین به مداخله ها و راهکارهای موثر در این زمینه نظیر اختصاص یک اتاق شیردهی در محل کار و انعطاف پذیری در کاهش ساعات کاری مادران شاغل دست کم در شش ماه نخست بازگشت به کار اشاره کرد.

دکتر خادمیان حمایت جامعه از اهمیت و اجرای تغذیه با شیر مادر در محیط های عمومی به صورت راه اندازی محیط های دوستدار شیر دادن را در ترویج این امر ضروری دانست و اظهار داشت: رسانه های جمعی می توانند از طریق جلب مشارکت و همکاری متخصصان برای نشر و انتقال اطلاعات صحیح تغذیه با شیر مادر نقش موثری در ترویج، حمایت و پشتیبانی برنامه های ترویج تغذیه با شیر مادر داشته باشند که این امر مستلزم آگاهی اصحاب رسانه نسبت به تأثیر سوء و غیرانسانی تبلیغات و بازاریابی شیر مصنوعی بر موفقیت این برنامه ها است.

او دستاورد این آگاهی بخشی و اطلاع رسانی عمومی به کمک رسانه را تقویت حمایت از مادران در دوران شیر دادن دانست که تضمینی برای سلامت نسل های آینده جامعه است.

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه گفت: با توجه به اهمیت اجرای برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر در سلامت و جوانی جمعیت و نظر به اهمیت بهبود شاخص های تغذیه انحصاری و تداوم تغذیه با شیر مادر تا دو سالگی، آژانس بین المللی ترویج تغذیه با شیر مادر (WABA: World Alliance Breastfeeding Action) مطابق با روال هر سال، شعار هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر را که از دهم تا شانزدهم مرداد، مصادف با یکم تا هفتم آگوست گرامی داشته می شود، اعلام کرده که شعار امسال همسو با قانون های جوانی جمعیت و ترویج تغذیه با شیر مادر، «نگاهی نو به شیردهی مادران شاغل در خانواده، محل کار و جامعه» (Enabling Breastfeeding Making a Difference For Working Parents) انتخاب شده است.

دکتر خادمیان ابراز امیدواری کرد با بهره مندی مناسب از فرصت این مناسبت بهداشتی و انجام اقدامات آگاهی بخش، شاهد موفقیت بیشتر در زمینه ارتقای آگاهی و حمایت مادران و کودکان ایران اسلامی باشیم.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×