» آرشیو » نشست خبری وزرای خارجه ایران و عربستان
آرشیو - سیاسی
کد خبر:9534 | ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۵۶

نشست خبری وزرای خارجه ایران و عربستان

پرتو جنوب

وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در یک نشست خبری به بیان مواضع خود پرداختند.
به گزارش پرتو جنوب به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با فیصل بن فرحان همتای سعودی خود در ریاض گفت: ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه غرب آسیا و جهان اسلام هستند. طرفین مصمم هستیم روابط خود را در همه زمینه‌ها گسترش دهیم. روابط دو کشور در مسیر درست خود قرار دارد و رو به پیشرفت است.

وزیر خارجه اضافه کرد: در همین راستا بر اراده مشترک ایران و عربستان برای توسعه و تحکیم همه جانبه مناسبات تأکید شد. اتفاق نظر داریم موافقتنامه‌های موجود بین دو کشور در حوزه‌های امنیت، تجارت و اقتصاد و سایر موضوعات مورد علاقه را اجرایی کنیم.

وی گفت: در ادامه گفتگو‌های قبلی با سران کشور‌های همسایه جنوبی حوزه خلیج فارس ایده گفتگو و همکاری منطقه‌ای را با همکار خودم امیر فیصل بن فرحان در میان گذاشتم.

امیرعبداللهیان افزود: بر امنیت بومی و درون‌زای منطقه‌ای تأکید داریم. خرسندیم در راستای سیاست خارجی دولت آقای رئیسی و تأکید رئیس جمهور بر این موضوع که دست خود را به روی همسایگان دراز می‌کنیم امروز در مسیر درست تقویت مناسبات با کشور‌های همسایه خود و از جمله عربستان هستیم. علاوه بر احیای روابط با کشور برادر و همسایه عربستان سعودی با دیگر کشور‌های این حوزه شامل عراق، قطر، کویت و امارات روابط قوی و نیرومندی را پایه گذاری کردیم.

وزیر خارجه ادامه داد: امنیت و توسعه ایده غیرقابل تفکیک و مرتبط با همه کنشگران در منطقه است. امروز در ریاض درباره برخی موضوعات جهان اسلام به تفصیل گفتگو کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: معتقدیم سازمان همکاری اسلامی از ظرفیتی برخوردار است که امروز در نظام بین‌الملل به عنوان یک کنشگر مهم عمل کند.

وی گفت: از جمله موضوعات مورد بحث و تبادل نظر تمرکز بر مسأله فلسطین و قدس به عنوان موضوع مهم جهان اسلام است.

وزیر خارجه ایران بیان کرد: خرسندیم در مکانی که کنفرانس مطبوعاتی مشترک ما برگزاری می‌شود به نام سالن و محل اجتماع قدس نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: به حمایت‌های قوی خود از فلسطین ادامه می‌دهیم. تردیدی وجود ندارد که رژیم صهیونیستی برای ایجاد تفرقه و دشمنی و اشغالگری به تلاش‌های خود در جهان اسلام و منطقه ادامه خواهد داد. با بصیرت و هوشیاری تحرکات رژیم صهیونیستی را پیگیری می‌کنیم. ایران و عربستان در کنار سایر کشور‌های اسلامی در موضوع تأسف بار اهانت به قرآن کریم دارای مواضع مشترک هستند.

وزیر خارجه بیان کرد: از همکاری عربستان در حج تمتع ایرانیان و حج عمره ایرانیان که در آینده نزدیک از سر گرفته خواهد شد، سپاسگزاریم.

وی با بیان اینکه در سفر فیصل بن فرحان حامل دعوت از رئیس جمهور ایران برای سفر به ریاض بود، گفت: آیت‌الله رئیسی ضمن پذیرش این دعوت در زمان مناسب این سفر را انجام خواهد داد. گفتگو‌ها و رفت و آمد‌های هیأت‌های دو کشور مقدمه‌ای خواهد برای فراهم کردن دیدار مقامات عالی و سران دو کشور. اطمینان داریم این گفتگو‌ها و همکاری‌ها و دیدار‌ها به تقویت وحدت امت اسلامی و جهان اسلام کمک خواهد کرد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: ایران از برگزاری اکسپوی ۲۰۳۰ در عربستان استقبال می‌کند.

وزیر خارجه اضافه کرد: ما در حوزه دیپلماسی عمومی، دیپلماسی پارلمانی و تبادل هیأت‌های نخبگانی بین دو کشور اتفاق نظر داریم. همچنین در گفت‌وگوهای امروز در حوزه ورزش اتفاق نظر داریم که تیم‌های ورزشی دو کشور بازی‌های دوستانه رفت و برگشت انجام دهند و از جمله تیم‌های مطرح فوتبال بین دو کشور بازی‌های دوستانه‌ای را تدارک ببینند.

عزم عربستان برای گسترش روابط دوجانبه با ایران

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در این نشست خبری ضمن خیرمقدم به همتای ایرانی بیان کرد: در گفتگو‌های امروز طیفی از موضوعات دوجانبه و چندجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم و به آقای امیرعبداللهیان تأکید کردم که عربستان مصمم است روابط دو کشور هر چه بیشتر تقویت شود و توسعه یابد.

وزیر خارجه عربستان از حمایت ایران برای برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۳۰ در ریاض تشکر کرد و اظهار داشت: دیدار امروز ما در راستای روابط دوجانبه و تلاش‌های گذشته برای گسترش روابط دو کشور و امنیت منطقه‌ای صورت گرفته است و بر اراده صادقانه و عزم جدی برای اجرایی کردن مفاد توافقنامه بین دو کشور که در راستای مصالح دو کشور و ملت است، تأکید کردیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی ادامه داد: در راستای اجرایی کردن مفاد توافقنامه اخیر بین دو کشور، نمایندگی‌های (اماکن دیپلماتیک) ایران و عربستان فعالیت خود را شروع کردند. آغاز ماموریت سفیر عربستان سعودی در تهران و همچنین فعالیت سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض در راستای توسعه و گسترش و تقویت روابط دو کشور است.

فیصل بن فرحان اضافه کرد: در دیدار با وزیر خارجه ایران بر اجرای توافقنامه‌های قبلی به ویژه توافقنامه‌های مربوط به مباحث اقتصادی و امنیتی و همچنین ادامه گفتگو و رایزنی بین دو وزارتخانه در آینده تأکید کردم.

وی گفت که کشورش منتظر استقبال از سفر رئیسی به ریاض براساس دعوتنامه ملک سلمان پادشاه عربستان است؛ وزیر خارجه عربستان بار دیگر ضمن خوشامد مجدد به همتای ایرانی بر عزم این کشور برای گسترش روابط دوجانبه با ایران تأکید کرد و گفت: انتظار ما برای باز کردن یک صفحه جدید در روابط دو کشور است. روابطی که براساس اخوت و برادری اسلامی صورت می‌گیرد و تلاش مشترک براساس مصالح مشترک و احترام متقابل صورت می‌گیرد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×