» آرشیو » روز جهانی کاهش اثرات بلایا، آغاز مسیر ترویج یک فرهنگ جهانی
آرشیو - دانش و سلامت
کد خبر:14066 | ۲۱ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۹

روز جهانی کاهش اثرات بلایا، آغاز مسیر ترویج یک فرهنگ جهانی

پرتو جنوب

کارشناس مسوول واحد کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به اهمیت آمادگی مردم و جوامع برای مقابله با حوادث و بلایا، ۲۱ مهر روز جهانی کاهش اثرات بلایا را آغاز مسیر ترویج یک فرهنگ جهانی دانست.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، «علی سمتی» گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۹ ، تصمیم گرفت ۱۳ اکتبر مصادف با ۲۱ مهر را به عنوان «روز کاهش اثرات بلایا» نامگذاری کند و این روز را به عنوان راهی برای ترویج یک فرهنگ جهانی در راستای کاهش و پیشگیری خطرات ناشی از حوادث و بلایا و ایجاد آمادگی بنا کرد.

او افزود: در این روز، تقویت آمادگی مواجهه مردم و جوامع در سراسر جهان در مقابل حوادث و بلایا مورد تأکید قرار می گیرد و در خصوص اهمیت پیامدها و مخاطرات نوظهور در آینده اطلاع رسانی می شود.

به گفته سمتی، در سومین کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد در شهر سندای ژاپن در سال ۲۰۱۵، «سند سندای» برای کاهش خطر بلایا از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ به تصویب رسید که در واقع سند راهبردی بین المللی کشورها در جهت کاهش خطر بلایا است.

او بیان کرد: کشورهای مختلف با استفاده از هفت هدف اصلی این سند، استراتژی های متناسب با حوادث و بلایای جغرافیای خود را تدوین و اجرا می کنند.

کارشناس مسوول واحد کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه گفت: هدف اصلی مورد انتظار اجرای سند سندای برای ۱۵ سال آینده، کاهش اساسی خطر و خسارات ناشی از بلایا نسبت به جان، معیشت و سلامت انسان ها و دارایی هایی فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی و کسب و کار در جوامع و کشورها است.

این مقام مسوول در معاونت بهداشت دانشگاه ادامه داد: مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UN) به منظور بزرگداشت روز جهانی پیشگیری از حوادث و بلایا در سال ۲۰۲۳، شعار «مبارزه با نابرابری برای آینده ای تاب آور» را برگزیده است که بیانگر اهمیت توجه به توزیع مناسب و عدالت محور منابع و امکانات برای تمام اقشار مردم در سطح کشور ها و جوامع است تا تمامی افراد، فارغ از هر گونه تبعیض و نابرابری های اجتماعی به صورت مساوی و برابر به منابع، تجهیزات و امکانات دسترسی یکسان عادلانه داشته باشند تا در زمان وقوع حوادث و بلایا، همه اقشار جامعه از تاب آوری یکسان در مواجهه با مخاطرات و بحران ها بهره مند باشند.

او با اشاره به این موضوع که خصوصیات و شرایط جغرافیایی، توپوگرافیک و اقلیمی جمهوری اسلامی ایران، کشور را در معرض انواع بلایای ناشی از مخاطرات طبیعی قرار داده است، بیان کرد: از میان مخاطرات طبیعی؛ زلزله، سیل، خشکسالی، رانش زمین و طوفان ها در صدر مخاطراتی هستند که کشور با آنها دست به گریبان است.

سمتی اظهار کرد: مرگ ناشی از مخاطرات طبیعی، به طور متوسط سالانه حدود ۳ تا ۴ هزار نفر تخمین زده می شود که عمده آن مربوط به وقوع زلزله در نواحی با مقاومت سازه ای ضعیف است، همچنین با توجه به اینکه سهم قابل توجهی از موارد منجر به مرگ و مصدومیت مربوط به حوادث ترافیکی در سطح جاده های کشور است، با انجام مداخلات و برنامه ریزی های راهبردی مبتنی بر نهادینه سازی و اجرای «برنامه جامعه ایمن» می توان برای پیشگیری از وقوع حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی در راستای حفظ ایمنی و سلامت مردم کشور اقدامات مطلوبی را به عمل آورد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×