» تصاویر » کوه نمک جاشک، مجموعه طبیعی شگفت انگیز و بی نظیر در استان بوشهر +تصاویر
تصاویر - شهرستان - گالری تصاویر - گوناگون
کد خبر:19592 | ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۳

کوه نمک جاشک، مجموعه طبیعی شگفت انگیز و بی نظیر در استان بوشهر +تصاویر

پرتو جنوب

اثر طبیعی – ملی کوه نمک جاشک (jashak)، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استان بوشهر است.

به گزارش خبرنگار پرتو جنوب، این پدیده طبیعی بسیار زیبا شامل غار- آبشار نمک – چشمه های نمک – سنگ های رنگی بسیار زیبا در طیف های رنگی مختلف، می باشد که در مجموعه منحصر به فرد این کوه زیبا قرار گرفته است.
کوه نمک جاشک، ۳۶۶۶ هکتار وسعت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا تا قله ۱۴۸۲ متر است. قدمت این کوه ۶۰۰ میلیون سال می باشد.

رسوبات سولفات سدیم، کلسیم، منیزیم و پتاسیم و کلریدها در کوه نمکی جاشک باعث به وجود آمدن رنگ‌های متعدد شده است و به زیبایی این اثر طبیعی ملی افزوده است.

موقعیت مکانی کوه نمک جاشک در فاصله ۱۴۴ کیلومتری جنوب بوشهر، ۶۰ کیلومتری شهر دیر و ۷۰ کیلومتری شهر کنگان می باشد.

علیرضا مختاری، راهنمای جوان محلی در گفت و گویی با خبرنگار پرتو جنوب ضمن ارایه توضیحاتی درخصوص این اثر طبیعی- ملی باشکوه، گفت: گنبد نمکی جاشک یکی از جاذبه های طبیعی بسیار زیبا و منحصر به فرد کشور عزیزمان ایران و خاورمیانه است که از جذابیتهای بسیاری برخوردار است و همه روزه پذیرای بازدید کنندگان بسیاری از اقصی نقاط کشور و خارج از کشور می باشد.

غارهای مختلف خصوصا  غار رنگین کمان و غار خفاشی، چشمه های طبیعی آب نمک، آبشارهای طبیعی و سنگهای سیلیسی رنگی در طیفهای مختلف از جمله چشم اندازهای زیبای این مجموعه است.

مختاری ضمن دعوت از عموم هموطنان جهت بازدید از این آثار بی نظیر، خاطرنشان کرد: از بازدید کنندگان عزیز تقاضامندیم  از تخریب و جابجایی کریستالها و سنگها خودداری نمایند و در حفظ و نگهداری این چشم اندازهای زیبا کوشا باشند تا میراث دار خوبی برای آیندگان باشیم.

اصغر اسمعیلی محیط بان خونگرم و باصفای این مجموعه زیبای طبیعی نیز ضمن استقبال از حضور گردشگران و خبرنگاران گفت: اثر طبیعی- ملی کوه نمک جاشک در تمامی ایام سال به استثنای روزهای بارانی، از ساعت ۷ صبح الی ۱۲ ظهر پذیرای بازدید کنندگان می باشد.

وی با اظهار گلایه مندی از برخی گردشگران که اقدام به حمل سنگهای منطقه می کنند بیان کرد: متأسفانه در بازرسی از خودروهای بازدید کنندگان در مسیر بازگشت از کوه نمک، گاها شاهد حمل کریستالها  و سنگهایی هستیم که افراد به همراه آورده اند و ناچار به توقیف این محموله ها می باشیم.

اسمعیلی گفت: از تمامی گردشگران درخواست داریم حتما با همراهی لیدرهای محلی از منطقه بازدید نمایند تا علاوه بر بهره مندی از راهنمایی های این عزیزان و دسترسی به تمامی چشم اندازهای مجموعه، از بروز اتفاقات احتمالی نیز پیشگیری شود.

چند تن از گردشگران در گفت و گو با خبرنگار پرتو جنوب به مشکلات و کمبودها اشاره کردند و از مسئولین مربوطه، خواستار بهسازی و  رفع نواقص و کمبودهای موجود شدند.

ناهمواری مسیر دسترسی به کوه نمک به مسافت حدودی ۶ کیلومتر، عدم وجود امکانات اولیه از قبیل سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، استراحتگاه و بوفه از جمله مسایل مطرح شده توسط بازدید کنندگان و گردشگران بود.

امید است با سعه صدر مسئولین و مرتفع شدن مسایل و مشکلات موجود و ایجاد بستری مناسب جهت رفاه حال گردشگران، بر رونق بیشتر این مجموعه شگفت انگیز و منحصر به فرد افزوده شود.

گزارشگر: الهام ضرغام

 

Print Friendly, PDF & Email
  • ×