» آرشیو » زایش دو گوساله گوزن زرد در منطقه میانکتل شهرستان کازرون/ سال خوب برای گوزن های زرد فارس
آرشیو - شهرستان
کد خبر:2695 | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۱

زایش دو گوساله گوزن زرد در منطقه میانکتل شهرستان کازرون/ سال خوب برای گوزن های زرد فارس

پرتو جنوب

امسال، سالی خوب برای افزایش جمعیت و تکثیر گوزن های زرد در مناطق محیط زیستی استان فارس است. پس از خبرهای خوب زایش گوزن های زرد در پهنه های تکثیر و پرورش این گونه ارزشمند در شهرستان ارسنجان، اکنون شاهد تولد دو گوزن زرد در منطقه میانکتل شهرستان کازرون هستیم.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس؛ محمدامین بیرامی، مسئول اجرایی امور اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون با بیان اینکه امسال دو گوساله گوزن زرد به جمعیت موجود گونه های میانکتل اضافه شدند افزود: زایش گوزن زرد در این منطقه، برآیند محیط مناسب برای تکثیر، ایجاد امنیت و ایمنی زیست، حفظ زیست بوم و تامین شرایط امن و آرام برای زیست این گونه در معرض انقراض است.


این مسئول با برشمردن مولفه های مناسب برای زیست گوزن زرد در منطقه میانکتل ادامه داد: در واقع گردشگاه میان کتل، به عنوان زیستگاه گوزن زرد شناخته شده است و اولین بچه گوزن زرد ایرانی، در سالهای گذشته در این منطقه متولد شده است. میانکتل شرایط مناسب برای تکثیر و پرورش گوزن زرد را دارد و هرسال شاهد افزایش جمعیت گوزن دراین پهنه هستیم. در عین حال امسال به لحاظ بارندگی مناسب، شرایط بهتری برای زیست گوزن زرد ایجاد شده است.
وی افزود: با تلاش‌های انجام شده و توجه ویژه ماموران این سایت، شرایط نگهداری از گونه کمیاب گوزن زرد ایرانی که در خطر انقراض است به نحوی فراهم شد که از ابتدای سال تاکنون گوزن زرد میانکتل شرایط بهتری برای زیست و زاد و ولد داشته باشد و این کمک شایانی به احیای این گونه ارزشمند کرده است.
بیرامی افزود: گشت و پایش و نظارت مستمر، تغذیه و فراهم کردن امنیت زیستگاه و نهایتا مدیریت بهینه و مطلوب، از دلایل ازدیاد جمعیت این گونه ارزشمند است.
مسئول اجرایی امور اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون همچنین اظهار داشت: ایستگاه مطالعاتی گوزن زرد ایرانی میانکتل، واقع در ارتفاعات شمالی دشت برم شهرستان کازرون به دوربین های مداربسته با قابلیت نظارت برخط مجهز شده است.
بیرامی ادامه داد: برای پیشگیری از بیماری های حیات وحش، عرصه زیستگاه میانکتل از ۱۷۰هکتار به ۴۰۰ هکتار افزایش یافته که تاثیر چشمگیری در افزایش جمعیت این گونه حیات وحش داشته است.
گوزن زرد، گونه ای است که در طبیعت یافت نمی شود و منقرض شده و فقط در برخی سایت های کشور در شرایط نگهداری حفاظتی تکثیر یافته است. دو سایت احیا در شهرستان های کازرون (در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز) و  ارسنجان (۱۲۵ کیلومتری شمال شرق شیراز) در استان فارس برای زیست گوزن زرد ایجاد شده است.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×