» شهرستان » ۶۲۵ هزار تن گندم توسط تعاونی روستایی فارس از کشاورزان خریداری شده است
شهرستان
کد خبر:10602 | ۷ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۱۲

۶۲۵ هزار تن گندم توسط تعاونی روستایی فارس از کشاورزان خریداری شده است

پرتو جنوب

 

۶۲۵ هزار تن گندم توسط تعاونی روستایی فارس از کشاورزان خریداری شده است

مدیرکل سازمان تعاون روستایی خبر داد:

کسب رتبه دوم فارس با تولید گندم بصورت کشت دیم زارها

به گزارش پایگاه خبری پرتوجنوب؛مدیرکل سازمان تعاون روستایی با اشاره به مسولیت این سازمان در تولید محصول استراتژیک گندم گفت: فارس با رفتن به سمت کشت قراردادی و افزایش قیمت گندم و رشد ۲۰۰ درصدی در ۲ سال گذشته رتبه دوم در تولید گندم را کسب کرده است.

سید کاظم موسوی در نشست خبری خود با خبرنگار به مناسبت هفته دولت افزود : تعداد ۲۰۰‌کارگزاری تامین و توزیع نهاده کشاورزی در فارس در کوتاه ترین زمان نهاده را به دست کشاورز می‌رساند.

او با تاکید بر این مطلب که در کشت های گندم رویکرد رفتن به سمت عدم استفاده از منابع آب زیر زمینی است تصریح کرد: کسب رتبه دوم فارس در تولید گندم با کشت بصورت دیم زارها و مناطق مستعد در پیش گرفته شده است که خود منجر به کاهش فشار به منابع آب زیرزمینی شد.

مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس با تاکید بر این مطلب که در مناطق محروم ۱۰۰ درصد مراکز خرید مربوط به تعاونی روستایی است خاطر نشان کرد: بیش از ۱۰۰ مرکز خرید در استان گندم را از کشاورزان تحویل می‌گیرند که بیش از یک میلیون تن گندم در استان خریداری شد که ۶۲۵ هزار تن توسط تعاونی‌های روستایی بوده است.

به گفته موسوی ۵۶۲ شرکت تعاونی راه اندازی و ساماندهی زنجیره مزرعه تا سفره برعهده دارند تا محصولات با قیمت مناسب تامین و بدون واسطه به دست مصرف کننده برسد.

مدیرکل تعاون روستایی استان فارس با بیان اینکه فرآیند خرید توافقی محصولات زراعی در راستای حمایت از تولیدکنندگان در حال انجام است، مطرح کرد: خرید توافقی ۱۰۰هزارتن گوجه فرنگی در سال زراعی و چندین میلیون تن محصولات متنوع زراعی و باغی تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس بیان کرد: این سازمان در حوزه روستایی و کشاورزی تشکیل شد تا خدماتی در قالب تعاونی به مردم روستایی و کشاورزان ارایه گردد.

موسوی با اشاره به اصلاح سند توسعه تعاون توسط ریاست جمهوری گفت: در اسفند سال گذشته این موضوع به تصویب هیئت دولت رسید.

مدیرکل تعاون سازمان تعاون روستایی فارس با اشاره به اینکه در چشم انداز ۱۰ ساله جذب ۴۵ درصد سرمایه گذاری کل کشور در بخش تعاون، جذب حداقل ۱۵ درصدی از حجم نقدینگی کشور، افزایش حجم بخش تعاون تا ۲۵ درصد از تولید ناخالص مدنظر است، عنوان کرد: در سند توسعه تعاون به لحاظ کمی ۶۵ درصد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی دیده شده است.

موسوی با اشاره به اینکه بانک تخصصی توسعه تعاون ۱۰۰ درصد دولتی و کمک کننده به تهاونی ها در راستای تعادل بخشی به اقصاد کشور است ادامه داد: افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون از ۲۸۰ هزار به ۶۲۰ هزار میلیارد ریال برای این بانک دیده شده است.

وی با اشاره به کنترل کیفی و کمی محصول خریداری شده از نظر آلودگی و بیماری گفت: این کنترل به طور کامل توسط سه دستگاه جهاد کشاورزی، اداره بازرگانی و غله و تعاون روستایی در ورودی مراکز خرید انجام می‌شود.

به گفته مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس میزان توزیع بذر گواهی شده به عنوان کلیدی ترین نهاده بخش کشاورزی است عنوان کرد : در سال گذشته ۳۷ هزار و ۵۰۰ تن بذر گندم گواهی شده توسط کارگزاری ها به کشاورزان تحویل شده است.

موسوی خاطر نشان کرد: در سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ هزینه هایی برای تنظیم بازار بر دولت تحمیل شد که در سال گذشته با واگذاری امر تنظیم بازار به تعاونی ها این اقدام مهم بدون هزینه دولت انجام شد

مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس با بیان اینکه در سال گذشته ۱۷۰ میلیارد تومان تحت عنوان تسهیلات جهت توسعه شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی تزریق شده است، از رشد این تسهیلات نسبت به سال های قبل خبر داد.

موسوی از ضرورت تغییر رویکردها و نگرش‌های صحبت کرد و گفت: می توانیم از ظرفیت کامل شبکه تعاون روستایی در راستای رونق کشاورزی استفاده کنیم.

مدیر کل تعاون روستایی با اشاره به بهره‌وری در شبکه تعاون روستایی و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی، گفت: بهره‌وری مولفه ضروری در فعالیت‌های اقتصادی و خدماتی تعاونی ها است و تعاونی‌های بهره‌ور می توانند در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی موفق عمل کنند.

موسوی با تاکید بر مولد سازی زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های شبکه تعاون روستایی بر راه‌اندازی باراندازهای مبدا محصولات کشاورزی در شهرستان‌ها اشاره کرد وگفت: با ایجاد این بارانداز و بازارچه‌ها و احداث سردخانه در کنار این باراندازها به دنبال عرضه مستقیم محصولات کشاورزان به مصرف‌کنندگان هستیم.

مدیر سازمان تعاون روستایی فارس با اشاره به ضعف قوانین در حمایت از تعاونی‌ها و تشکل‌ها تاکید کرد: در قوانین بالادستی از جمله برنامه هفتم توسعه، بودجه سالیانه و … پیش بینی لازم در راستای حمایت از توسعه کمی و کیفی تعاونی ها انجام شود که در این میان نقش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی حایز اهمیت است .

موسوی خاطرنشان کرد: فعال سازی کارخانه ذرت خشک کنی فیروزآباد، فعال سازی کارخانه تولید بذر پنبه، راه اندازی مجدد کشتارگاه پاسارگاد مرغ و ایستگاه تولید بذر سیب زمینی جنوب کشور در اقلید و همچنین فعال سازی مزرعه ۷۰ هکتاری کشت پنبه از جمله اقدامات این سازمان برای توسعه کشاورزی بوده است

او از راه اندازی جایگاه پخش فرآورده های نفتی تعاونی های روستایی به مناسبت هفته دولت خبر داد

مدیر کل تعاون روستایی با اشاره به اینکه تمام اتحادیه های استانی در تشکل های ملی حضور دارند، افزود: ۴۵ پروژه احداثی و تکمیلی با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان توسط تعاون روستایی استان فارس در هفته دولت به بهره برداری می رسد.

موسوی در ادامه با اشاره به فعالیت طرح از مزرعه تا سفره توسط تعاون های روستایی افزود: تمرکز این طرح بر اقلام پُرمصرف خانوار مانند گوجه‌فرنگی، بادمجان، کدو، خیارسبز و سیب‌زمینی است اما تمام تلاش خود را برای عرضه سایر محصولات با قیمت مناسب نیز بکار گرفته‌ایم.

وی یادآور شد: در این غرفه‌ها ۷۸ محصول تعریف شده که قیمت این محصولات در حال حاضر قفل شده و فروشندگان نمی‌توانند قیمت آنها را افزایش دهند

خبرنگار و عکاس؛مازیار فتحی

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
  • ×