راه های فارس هوشمندانه رصد و میزان خرابی ها ثبت می شوند
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس خبر داد:
رفع خطر از نقاط حادثه خیز تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پرتو جنوب، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس با بیان اینکه در دولت سیزدهم بیش از ۳هزار کیلومتر از محورهای مختلف استان لکه گیری و روکش انجام شده است، گفت: اعتبارات سفر ریاست جمهور و هئیت دولت به استان فارس در سه فصل پیش نویس شده است رقم مصوبات ۳۲۰ میلیارد تومان بابت احداث و تکمیل راه های روستایی، ۳۰۰ میلیارد تومان بابت نقاط حادثه خیز و۴۰۰ میلیارد تومان بابت روکش آسفالت راه های فرعی و اصلی است.
علیرضا راستیار در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره تعین تکلیف نقاط حادثه خیز و اعتبارات مورد نیازبرای رفع خطر از این نقاط گفت: معادل ۱۰ درصد نقاط حادثه خیز کشور مربوط به فارس است که برای این نقاط اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.
علیرضا راستیار با بیان اینکه در اسفند سال ۱۴۰۰ در برسی نقاط حادثه خیز تعداد ۹۴ نقطه حادثه خیز در حوزه راهداری استان بجز هفت شهرستان که در حوزه راه و شهرسازی لارستان است شناسایی شد افزود: رفع نقص ۵۳ نقطه حادثه خیز اصلاح شده و پرونده مابقی نقاط هم تا پایان شهریور ۱۴۰۳بسته می شود.
راستیار با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار میلیارد قرارداد در احداث و نگهداری راه بسته شده است ، یادآور شد: از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز ۳هزار و ۱۰۰ کیلومتر از محورهای استان لکه گیری و روکش انجام شده است که در حوزه راه های شریانی اصلی و فرعی بوده است.
راستیار از خط کشی محورها به طول ۱۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خبر داد و افزود: اداره کل راهداری فارس در سال ۱۴۰۰ نیز تجهیزات خط کشی را خریداری کرد که در بیش از ۹۰ درصد محورها با همین دستگاه ها خط کشی انجام می شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس در بخش دیگری با اشاره به اینکه فارس رتبه یک کشوری در حوزه ناوگان با ۴هزارو۲۰۰ ناوگان دارد، ابراز کرد: در حوزه حمل ونقل عمومی ۶ هزار راننده داریم و همچنین جابجایی ۱۸میلیون نفر از طریق ناوگان عمومی برون شهری طی ۸ ماه گذشته انجام شده است.
جبران کمبودهای فارس در دولت سیزدهم
این مقام مسئول با تقدیر از نگاه ویژه دولت سیزدهم به جبران کمبودهای استان افزود: در فارس با عقب ماندگی هایی در حوزه راهسازی مواجه هستیم و برای غلبه بر ان نیازمند تلاش خستگی ناپذیر و هم افزایی می باشیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس از اولویت بندی طرح ها بر اساس منابع موجود خبر داد و افزود: سامانه های هوشمند محورهای سطح استان را به صورت سالانه اسکن می کنند و بر مبنای آنالیزهای کارشناسان عملیات بازسازی و ایمن سازی مسیرها در دستور کار قرار می گیرد.
راستیار خدمات اداره متبوعش را در حوزه های متنوع راهداری، حمل و نقل و توسعه راه روستایی طبقه بندی کرد و افزود: در همه ایام سال خدمت رسانی راهداران به شکل های مختلفی تداوم داردکه برای مردم به صورت آشکار ملموس است.به گفته وی، فعالیت هر ساله راهداران قبل از فرارسیدن نوروز آغاز می شود و با حضور مستمر در راه های اصلی و فرعی استان به هموطنان ارایه خدمت می شود.
او با بیان اینکه تعطیلات تابستانی یکی از مهمترین زمان های راهداران برای خدمت رسانی است، افزود: تامین ناوگان عمومی و ایمنی جاده ها از مسئولیت های راهداری و حمل و نقل جادهای فارس است که به انجام آن اهتمام داریم.
خدمات رسانی ویژه به زائران حسینی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس خدمتگزاری زائران اباعبدالله (ع) را سعادتی بزرگ برشمرد و اظهار داشت: در بازه یک ماه جابجایی زائران حسینی از شهرستان های فارس به مرزهای هدف انجام می شود.
راستیار با بیان اینکه جابجایی دانشجویان در مهرماه شتاب بیشتری به خود می گیرد بیان داشت: آمادگی راهداری برای فصل زمستان از ابتدای آذرماه آغاز می شود و تا پایان سال با راه اندازی گارد زمستانه ادامه می یابد.
او با اشاره به برخی از امکانات این اداره کل بیان داشت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس از ۷۶ رادارخانه، ۱۳۵ گشت جاده ای، ۳۸۰ دستگاه انواع ماشین آلات سنیگن و نیمه سنگین راهداری برخوردار است.
وی با اشاره به این موضوع که توپوگرافی استان فارس با واقع شدن در کریدور شرق به غرب و محور شمال به جنوب دارای موقعیت استراتژیکی است، بیان داشت: توسعه سیستمی هوشمندسازی حمل و نقل جاده ای که در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای قرار گرفته برای افزایش خدمات به کاربران جادهای تمامی ذینفعان بخش حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است و طبعا استمرار آموزش در این بخش نیز از اهمیت بالایی برخوردار است .
پیشتازی فارس در حوزه حمل و نقل
راستیار با بیان اینکه افتتاح آزادراه شاهچراغ(ع) یکی از نیازها و ضرورت های استان بود که در سفر ایت الله رئیسی به بهره برداری رسید، اظهار داشت: هدف اصلی از تعریف آزادراه شمالی-جنوبی ایران، پیوند خلیج فارس به دریای خزر است که یکی از قطعات مهم آن در سفر رئیس جمهور به بهره برداری رسید و رینگ شیراز به بوشهر نیز در دستور کار است.
راستیار درباره افزایش ایمنی آزادراه شیراز –اصفهان نیز گفت: آزاد راه در حوزه نگهداری نیز با شرکت احداث است و نگهداری، برف روبی و… با این شرکت است اما براساس آخرین اطلاعات برای دوربین ثبت تخلف آزادراه ۲۴ دوربین جانمایی شده است و برنامه زمانبندی ۸ ماهه است و بهره برداری و استفاده از این دوربین ها تاکید ما در ۶ ماه است و درحال حاضر پلیس به صورت موردی دوربین های سیار دارد.
وی در خصوص آخرین وضعیت کمربندی شیراز نیز گفت: براساس دستور استاندار مجموعه شهرداری و راهداری برای رفع نواقص کمربندی شیراز معرفی شدند و سه قسمت از کمربندی به راهداری و دو قسمت به مجموعه شهرداری واگذار شد .
راستیار اضافه کرد: محدوده هایی که در حوزه خدمات شهری بود شهرداری مکلف شد امورات را برعهده بگیرد و از پل شهید اسکندری تا شهرک جوادیه جزو تعهدات مجموعه راهداری قرار گرفت و تعریض محور و اضافه کردن باند عبور نیز پیمانکار انتخاب شده و بخش عمده آن تا قبل از نوروز به نتیجه می رسد.
وی ادامه داد: قسمت دوم حدفاصل شهرک جوادیه تا بولوار حسینی الهاشمی بود که با توجه به قرارگیری شهرک ها جزو تعهدات شهرداری است.
به گفته راستیار قسمت سوم کمربندی از پل شهید فرصتیان تا پل رودکی به طول ۶ کیلومتر بر عهده راهداری است که بحث لکه گیری و روکش آسفالت را داریم و همچنین از نواب تا پل شهدای نیروی دریایی در حوزه راهداری است و در بحث روشنایی تقاطع ها مدنظر است و روکش اسفالت خواهیم داشت.
خبرنگار و عکاس: مازیار فتحی