» سیاسی » انتخابات شهرستان های کازرون و کوهچنار و درس های آن
سیاسی - مقالات
کد خبر:22035 | ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۱

انتخابات شهرستان های کازرون و کوهچنار و درس های آن

پرتو جنوب

به قلم: محمدحسین اسلام پرست – مدیر مسئول پایگاه خبری پرتو جنوب

انتخابات در شهرستان های کازرون و  کوهچنار همزمان با تمامی ایران اسلامی برگزار شد و پایان یافت، ولی با درس هایی متفاوت.
درس هایی که می توان از این دوره انتخابات در این حوزه انتخابیه گرفت بدین شرح است:

۱- مشارکت بالای ۵۰ درصد برای شهرستان هایی که به شدت سیاسی و به شدت منتقد دولت های مختلف می باشند، در حالی که در دوره قبل مشارکتی کمتر از ۵۰ درصد داشت و انتظار می رفت که درصد مشارکت این دوره کمتر از ۲۰ درصد باشد کمی عجیب بود. ولی وقتی دلیل آن را جستجو کنیم متوجه می شویم دلیل این میزان مشارکت چیزی نبود جز تایید صلاحیت دو چهره محبوب؛ آقای غلامرضا دهقان ناصر آبادی و آقای کرامت اله ایازی که مجموع آرای این دو کاندیدای مطرح، حدود پنجاه هزار رای و منبع رای هر دو نفر از رای غیر حکومتی، دولتی و سازمانی بوده است.

با توجه به اینکه کل آرای ماخوذه حوزه انتخابیه در این دوره، ۱۱۲ هزار رای بوده است که اگر رای دکتر دهقان ناصرآبادی و قاضی ایازی از آن کسر گردد، نسبت رای دهندگان و میزان مشارکت به زیر ۲۵ درصد می رسید.
حال سوال اینجاست که هیات اجرایی و شخص فرماندار شهرستان کازرون، چرا می خواستند که این دو کاندیدا در انتخابات حضور نداشته باشند و چرا برخلاف اوامر رهبری که مسئولین می بایست سعی در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات داشته باشند، عمل کردند.

آیا تصمیم آنان، جز فراری دادن و قهر مردم از پای صندوق های رای و عدم مشارکت مردم، نتیجه دیگری داشت؟ واقعا دلیل چنین تصمیمی چیست؟

۲- دومین درسی که می توان از انتخابات این دوره و حواشی آن گرفت این است که اگر کاندیدا شجاع باشد و به مسایل و مشکلات مردم بیندیشد، نیاز نیست حتما به مجلس راه پیدا کند تا صدای مردم باشد، بلکه می تواند از تریبون تبلیغات انتخابات که اتفاقا موقعیت خوبی هم بود، صدای مردم باشد. (همچون کاندیدای شجاع و مردمی قاضی کرامت اله ایازی)

۳- بی شک پدیده این دوره انتخابات شهرستان های کازرون و کوهچنار، کسی نبود جز دکتر بهزاد پرنیان، چهره جوان و محبوب که نشان داد مدیر توانایی است و با مدیریت بسیار خوب، توانست تعداد آرای قابل قبولی در میان مدعیان همیشگی انتخابات جمع کرده و با حدود ۱۲ هزار رای، در مکان چهارم قرار گیرد و بی شک ایشان در دوره های بعدی، حریف سرسختی برای سایر رقبا خواهد بود.

۴- از قدیم گفته اند با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی شود. انتخابات این دوره نشان داد که مردم، دیگر خام تبلیغات دروغین، افتتاح های مجازی، تخصیص اعتبارات بی سند و مدرک و منم منم زدن ها نمی شوند. مردم، نماینده ای می خواهند که مردم دار باشد و برای مردم تلاش کند، نه برای دولت مستقر.

نماینده ای می خواهند که پاسخگوی رسانه ها و مردم باشد، خصوصا رسانه های منتقد، نه اینکه فقط با رسانه های خود فروخته و پاچه خوار کار کند.

و در انتها، می خواهند نتیجه عملکرد و تلاش های نماینده خود را به چشم ببینند و تغییر را در محل زندگی خود مشاهده کرده و اثرات آن را لمس کنند.

۵- در این دوره، پیروز واقعی انتخابات، مردم بودند و نشان دادند که اگر کاندیداهای مردمی اجازه حضور در رقابت های انتخاباتی را داشته باشند، مردم پای کار هستند و مشارکت جدی خواهند داشت

امید است که با تلاش های نماینده منتخب و انتصاب مسئولین دلسوز، شکوفایی شهرستان های کازرون و کوهچنار از این دوره آغاز و جبران مافات گردد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×