» اجتماعی » ورود دام به مراتع قشلاقی فارس تا قبل از ۱۵ آبان ممنوع اعلام شد
اجتماعی
کد خبر:33675 | ۲۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۶

ورود دام به مراتع قشلاقی فارس تا قبل از ۱۵ آبان ممنوع اعلام شد

پرتو جنوب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: به منظور مدیریت بهره‌برداری و جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی مراتع، کوچ پاییزه عشایر از ۱۵ آبان ماه امسال آغاز می‌شود.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از ایرنا، حجت مرادی با اعلام این خبر افزود: به منظور مدیریت بهره‌برداری و جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی مراتع، کوچ پاییزه عشایر از ۱۵ آبان ماه امسال آغاز می‌شود و ورود هرگونه دام به مراتع قشلاقی استان قبل از تاریخ یاد شده ممنوع خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از علوفه مراتع براساس تاریخ قید شده در پروانه چرا یا طرح مرتعداری تخلف است اظهار کرد: لذا آن دسته از مرتعداران و دامداران ساکن در مراتع ییلاقی استان که قصد عبور دام از این مراتع را دارند باید در زمان جابجایی دام تقویم زمان‌بندی کوچ را رعایت و از ورود زود هنگام دام به مراتع قشلاقی قبل از موعد مقرر خودداری کنند.

مرادی اضافه کرد: با توجه به لزوم تمدید سالانه پروانه چرا مرتعداران کوچنده در هنگام جابجایی دام پروانه چرای معتبر(تمدید شده) یا قرارداد طرح مرتعداری مرتع قشلاقی را به همراه داشته باشند و دام حمل شده بدون این مدارک به عنوان دام غیر مجاز محسوب شده و برابر قانون برخورد خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس از شرکت‌های باربری خواست از صدور بارنامه به مقصد استان‌های فارس و بوشهر تا قبل از تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۳ بدون مجوز حمل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خودداری کنند.

مرادی با بیان اینکه حمل دام توسط تریلی، کامیون و کامیونت در استان فارس از تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۳ بلامانع است گفت: به استناد تبصره ۲ ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، جریمه هر واحد دامی متخلف ۱۲میلیون ریال است.

او از مردم و طبیعت دوستان استان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا موارد مشکوک در اراضی ملی مراتب را با شماره تلفن رایگان و شبانه روزی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان امداد جنگل و مرتع گزارش دهند.

عشایر فارس از چهار ایل قشقایی، خمسه، لر ممسنی و بویراحمد و طوایف مستقل تشکیل شده است.

با توجه به سرشماری ثبتی مبنایی سال ۱۳۹۸ مجموع عشایر این استان از ۲۶ هزار و ۸۷۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر تشکیل شده است.

۱۲.۵ درصد جمعیت عشایری کشور در استان فارس زندگی می کنند و این استان به عنوان قطب عشایری کشور محسوب می شود.

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×