تکریم شهدای حرم شاهچراغ در جشن سینمای مهر ایران +تصاویر
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در آیین دومین روز از رویداد هنری سینمای مهر ایران، با مشارکت بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام، به منظور ماندگار کردن یاد و خاطره شهدای دو حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، هدایایی را به همراه پرچم هایی با تصویر شهدا، تقدیم حضور خانواده های ایشان کرد.
به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس؛ رویداد هنری سینمای مهر ایران، دومین روز خود را با اکران فیلم های کوتاه، مستند و داستانی تولید شده با موضوع شاهچراغ علیه السلام، در سینما فرهنگ شیراز، آغاز کرد.
این رویداد سینمایی با حضور حمیدرضا قانعی مدیرکل و سیدرسول موسوی نژادیان، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، خانواده شهدای دو حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ علیه السلام، اعضای انجمن سینمای جوان و علاقمندان به سینما ومستند برگزار شد.
موسوی نژادیان، دبیر هفته مهر سینمای ایران در استان فارس، ضمن خیر مقدم به خانواده های شهدا، مهمانان و هنرمندان گفت: رویداد هنری سینمای مهر ایران در حالی به کار خود ادامه می دهد که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با مشارکت بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام، به منظور ماندگار کردن یاد و خاطره شهدای دو حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ علیه السلام، هدایا به همراه پرچم هایی با تصویر شهدای منظور، تقدیم حضور خانواده های ایشان می دارد.
گفتنی است، روز دوشنبه، ۹ مهرماه، اکران فیلم های کوتاه و مستند با موضوع شاهچراغ، قول مادرانه، شکست آیینه ها و داستان این چند نفر در برنامه برگزاری سینمای مهر ایران بودند.
رویداد هنری سینمای مهر ایران، در دومین روز، با کارگاه انتقال تجربه توسط هادی سبحانیان، در سینما فرهنگ، به کار خود ادامه داد.
سبحانیان با ارائه مطالبی از قبیل چگونگی شکل گیری ارتباط بین تصویربردار و کارگردان، گفت: این رابطه، رابطه ای نیست که روز اول فیلمبرداری کلید بخورد، زمانی که به عنوان کارگردان با تصویربردار به توافق می رسید که کاری را انجام دهید، تصویربردار باید از مرحله پیش تولید در جریان فیلم باشد تا جهان ذهنی یکدیگر را بفهمند.
وی با بیان اینکه، تصویربردار اپراتور دوربین نیست، افزود: تصویربردار، نقاش کار است و ذهنیت کارگردان را نقاشی می کند، تصویری که در ذهن تصویربردار شکل می گیرد تصویر نهایی ذهن کارگردان است.
سبحانیان ادامه داد: تصوبردار وکارگردان با بحث با یکدیگر، فهم صحیحی از فیلمنامه پیدا می کنند و رابطه دوطرفه ذهنی بین انان به وجود می آید تا بفهمند قصد نمایش چه چیزی را به تماشاگر دارند که آن تصویر، صحیح ترین نمایش فیلمنامه باشد.
در ادامه، آیین رونمایی فیلم مستند زندگی، آیتالله دکتر احمد بهشتی، چهره برجسته علوم تربیتی، فلسفه، حکمت و عرفان، فقه و حدیث، سیاست و مفاخر سال ۱۴۰۲ استان فارس، همراه با نقد و بررسی فیلم نیز برگزار شد.پرتره آیت الله دکتر بهشتی، عنوان مستند اکران شده به همراه نشست نقد و بررسی آن، در سومین بخش از دومین روز رویداد هنری سینمای مهر ایران بود.
مجتبی الله یاری، منتقد، با بیان اینکه کسی که می خواهد مستند کار کند باید شناخت درست و دقیق از ابزارهای سینما داشته باشد، گفت: این گونه مستندها با تیم های کم جمعیت ساخته می شوند ودر روز اول که روبرویی با شخصیت اصلی است، بهتر است که دوربین همراه عوامل نباشد، یعنی با شناخت قبلی از شخصیت همراه باشد.
هفته مهر سینمای ایران
وی ادامه داد: با این روش می توان به سرفصل های زندگی وی روبرو شد و بر اساس این سرفصل ها، سناریو نوشت.
الله یاری، با ذکر اینکه، در این مستند، شخصیت اصلی شاداب و پر جنب و جوش است، افزود: این مسئله، می تواند با انتخاب صحیح لنز و نور، متعادل شود.
این منتقد، با بیان دیگر موارد مهم در مستند سازی همچون موسیقی، صدابرداری، در رابطه با طراحی صحنه مستند سازی گفت: طراحی صحنه و چیدمان است که می تواند موارد مهم در زندگی طرف را به قابی بیاورد که برای مخاطب دیدنی باشد، پس بهتر است حتی با صرف چند دقیقه، صحنه ای با چیدمان چند گزینه از زندگی سوژه، آماده شود.