» اجتماعی » حذف از پروژه در انتظار متقاضیان بدحساب نهضت ملی مسکن
اجتماعی - شهرستان
کد خبر:42489 | ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۶

حذف از پروژه در انتظار متقاضیان بدحساب نهضت ملی مسکن

پرتو جنوب

در سال آینده متقاضیانی که نسبت به پرداخت وجه واریزی خود در طرح نهضت ملی مسکن تاخیر داشته باشند طبق دستورالعمل قانونی از لیست متقاضیان نهضت ملی مسکن حذف می شوند.

این اقدام برای جلوگیری از توقف روند احداث پروژه هاست. از سوی دیگر، بانک هایی که نسبت به پراداخت تسهیلات بانکی کم کاری کنند، لیست آنها را برای پرداخت جریمه ارایه می کنند.

به گزارش پرتو جنوب، مدیرکل راه و شهرسازی فارس با اشاره به آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در این استان از آغاز عملیات اجرایی ۸۶ هزار واحد در قالب این طرح در استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال آینده، متقاضیانی که تاکنون هیچ واریزی برای این طرح نداشته اند، حذف خواهند شد واین اقدام در راستای طرح های تشویقی برای عدم توقف در پروژه هاست.

ناصر رضایی گفت: در مجموع طی طرح جامع مسکن، در استان فارس حدود ۱۸۰ هزار نفر واجد شرایط شدند که از این میزان بیش از ۱۰۶ هزار واحد تأمین زمین شده و در ۸۶ هزار واحد عملیات اجرایی شروع شده است.

*فارس و بیشترین حجم ساخت طرح نهضت ملی مسکن 

او با بیان اینکه بیشترین حجم ساخت مسکن کشور در این استان اتفاق می‌افتد، افزود: عوامل و مسائل مختلفی پیش روی ما قرار گرفته است؛ برای رسیدن به مرحله نهایی، بیش از ۱۵۰ قدم لازم است که زمان زیادی را می‌طلبد و به خصوص در شیراز که بیش از ۴۰ درصد نهضت ملی استان را در بر می‌گیرد، گرفتن پروانه ساخت برای ۵ هزار واحد بسیار زمان بر است.

رضایی گفت: در شیراز بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد در سایت‌های کمیل آباد و اکبرآباد (مناطق ۹ و ۳) در مرحله پرداخت عوارض هستند.

مدیر کل راه وشهرسازی فارس با بیان اینکه از بهمن سال قبل تا به امروز، هیچ وامی برای نهضت ملی مسکن پرداخت نشده است  افزود: در اولین جلسه بانک‌های عامل در نهضت ملی مسکن بیش از ۳۶ هزار وام مصوب شد که ۱۶ هزار فقره برای نهضت ملی مسکن، ۱۶ هزار برای بنیاد مسکن و ۴ هزار فقره وام نیز برای ساخت مسکن در صدرا اختصاص پیدا کند؛ بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ واحد دیگر هم در استان فارس مصوبه بانک‌ها را گرفته اند و حالا فقط در مرحله تعیین بانک هستند، اما هنوز پولی به آنها تعلق نگرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس  با بیان اینکه پرداخت نقدی سهیمه متقاضیان نهضت ملی براساس تورم متغییر است و این عدد می تواند از ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان باشد افزود: اگر قرار باشد در فاصله زمانی ۲۴ تا ۳۶ ماه واحدها را تحویل مردم دهیم، ماهیانه به طور متوسط ۳۰ میلیون تومان باید از هر متقاضی بگیریم و با این تورم و مدت زمانی که تعریف شده، برای تحویل دو تا سه ساله، این رقم ممکن است تا ۵۰ میلیون تومان هم افزایش پیدا کند که کار را بسیار دشوار می‌کند.

*طی سه سال گذشته اقلام ساخت نهضت ملی مسکن بیش از ۳ برابر شده

رضایی گفت: از روزی که نهضت ملی مسکن شروع شده، تمام اقلام مورد نیاز به طور متوسط سه برابر افزایش یافته اند و اگر یک روز ساخت واحدها متوقف شود، باید با چندین برابر هزینه بیشتر پروژه فعال گردد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس همچنین از احداث اولین شهرک در شهرستان جهرم خبر داد و گفت: در چنین شهرک‌هایی حداکثر جمعیت ۳۰ هزار نفر خواهد بود و بعد از جهرم نیز، شهرک‌هایی در کوهمره و داریون خواهیم داشت و این شهرک ها با شهرهای جدید متفاوت هستند.

*نیازمند ۸۰ همت برای تکمیل پروژه نهضت ملی مسکن هستیم 

رضایی میزان مبلغ مورد نیاز برای کل پروژه‌های نهضت ملی مسکن فارس را ۸۰ همت اعلام کرد و گفت: بنیاد مسکن قریب ۱۳ هزار واحد مسکن روستایی را در قالب نهضت ملی مسکن آماده تحویل دارد.

رضایی در ادامه با ذکر این نکته که فارس بیشترین طول راه‌های کشور را دارد، گفت: بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر راه در سطح استان فارس احداث کرده‌ایم، ۷۰۰ کیلومتر در دست برنامه‌ریزی داریم و ۸۰۰ کیلومتر راه هم در مراحل میانی و پایانی هستند.

* تنها یک دهم بودجه مورد نیاز راه ها در نظرگرفته شده

مدیرکل راه و شهرسازی فارس افزود: برای پروژه‌هایی که تعریف کرده‌ایم، بیش از ۴۰ همت نیاز داریم در صورتی که کل بودجه ما برای تمام راه‌ها، ۲۸ همت است و برای کل کشور تنها ۴ همت در نظر گرفته شده است.

*افتتاح زود هنگام آزاده اراه و مشکلات برای قطعه ۷

رضایی با بیان اینکه جزو منتقدان افتتاح زودهنگام آزادراه شیراز -اصفهان بوده است افزود: این آزادراه نباید افتتاح می‌شد در صورتی که نیت خیری پشت آن بود اما نتیجه این کار، آن شده است که ۶ قطعه آزادراه ساخته شده است اما در احداث قطعه ۷ با مشکلاتی مواجه هستیم.

رضایی تصریح کرد: جهت احداث هر یک کیلومتر آزادراه نیاز به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار داریم و این هزینه ها به غیر از هزینه های نگهداری است که به دلیل ورود خودروهای سنگین به این محور می تواند باعث خسارت به این زیر ساخت ها باشد در صورتی که مسیر جایگزبن خودروهای سنگین، کمربندی قدیمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×