نگاهی به افزایش قیمت بنزین در چند دهه گذشته
همشهری آنلاین – یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱: هر لیتر بنزین در سال ۱۳۵۷ با نرخ یک تومان به فروش میرسید و دوسال بعد در سال ۱۳۵۹ دولت قیمت بنزین را به سه تومان افزایش داد که این نرخ تا سال ۱۳۶۸ ثابت ماند.
سال ۱۳۷۴ قیمت بنزین به دو برابر افزایش یافت و با قیمت ۱۰ تومان عرضه شد. قبل از سال ۱۳۷۴ قیمت بنزین بعد از هر افزایشی چند سال ثابت میماند اما از این سال به بعد بهای بنزین هر سال افزایش یافت.
بنزین با نرخ هر لیتر ۱۶ تومان در سال ۱۳۷۶ تجربه شد و چهار سال بعد و به تدریج در سال ۱۳۸۰ این رقم به هر لیتر ۳۸ تومان رسید.
قیمت بنزین با روندی صعودی در سال ۱۳۸۳ به ۸۰ تومان برای هرلیتر رسید و بعد از سه سال، در سال ۱۳۸۶ با ۲۰ تومان افزایش ۱۰۰ تومانی شد.
اما پنج سال تمام، یعنی از خرداد ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۱، بنزین ۱۰۰ تومانی همراه باک خودروهای ایرانی بود و بالاخره بر اساس این قانون که هر چیزی عمری دارد، عمر بنزین ۱۰۰ تومانی هم با تمام خبرسازیها و جنجالهایش در ماههای گذشته به پایان رسید و حالا باید در انتظار حداقل قیمت ۴۰۰ تومانی برای بنزین باشیم.
به گزارش پرتو جنوب به نقل از اقتصادنیوز، قیمت هر لیتر بنزین برای اولین بار در چهار دهه گذشته در خرداد ماه سال ۱۳۵۹ [دولت مرحوم محمدعلی رجایی]افزایش یافت. در این مقطع زمانی قیمت بنزین افزایشی دویست درصدی را تجربه کرد و هر لیتر بنزین از یک تومان به سه تومان رسید. با وقوع جنگ تحمیلی، کوپن بنزین با هدف کنترل میزان مصرف مورد استفاده قرار گرفت.
این قیمت به مدت ۱۰ سال دوام آورد و برای دومین بار در سال ۱۳۶۹ [دولت مرحوم اکبرهاشمی رفسنجانی]بود که هر لیتر بنزین به قیمت ۵ تومان در جایگاه های سوختگیری عرضه شد. فروردین ماه سال ۱۳۶۹ نرخ ۵ تومان برای هر لیتر بنزین اعلام شد. این بار اما تغییر قیمت ۵ سالی به طول انجامید و در فروردین ماه سال ۱۳۷۴[دولت مرحوم اکبرهاشمی رفسنجانی] بود که قیمت هر لیتر بنزین با رشدی صد در صدی به ۱۰ تومان رسید.
فروردین ماه سال ۱۳۷۶[دولت مرحوم اکبرهاشمی رفسنجانی]، قیمت هر لیتر بنزین به ۱۶ تومان رسید و افزایشی ۶۰ درصدی را تجربه کرد. از این تاریخ به بعد افزایش قیمت بنزین در سال های متوالی اتفاق افتاد، این اقدام با هدف ممانعت از فریز قیمت و ایجاد بحران در اقتصاد صورت میگرفت چرا که در تمامی این سال ها قیمت بنزین با یارانهای سنگین از سوی دولت تعیین می شد و این یارانه سنگین که موجبات عقب ماندگی قیمت بنزین در ایران نسبت به کشورهای همسایه را فراهم می کرد، قاچاق این حامل انرژی از ایران به خارج از کشور را رقم می زد.
میزان افزایش قیمت بنزین در سال ۱۳۷۷ برابر با ۲۵ درصد، در سال ۱۳۷۸ برابر با ۷۸ درصد، در سال ۱۳۷۹ برابر با ۱۰ درصد و در سال ۱۳۸۰ برابر با ۱۷ درصد بود. سال ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ قیمت ها به ترتیب ۱۱ درصد و سی درصد افزایش یافت. میزان افزایش در سال ۱۳۸۳ برابر با ۲۳ درصد بود. از این تاریخ قیمت بنزین تا سال ۱۳۸۵ تغییری نکرد اما سال ۱۳۸۶ سال مهمی برای اقتصاد بنزینی ایران بود. دولت محمود احمدی نژاد در این سال دو بار قیمت بنزین را تغییر داد. در نوبت اول در خرداد ماه سال ۱۳۸۶ قیمت بنزین به صد تومان رسید به این ترتیب قیمت ها افزایشی ۲۵ درصدی را تجربه کرد اما در تیرماه همین سال برنامه سهمیه بندی بنزین به اجرا درآمد و در قالب این برنامه قیمت ها رشدی ۳۰۰ درصدی را تجربه کردند. قیمت بنزین سهمیه بندی به ازای هر لیتر صد تومان و قیمت بنزین ازاد به ازای هر لیتر ۴۰۰ تومان اعلام شد.
سال ۱۳۸۹ [دولت محموداحمدینژاد] در قالب اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بود که هر لیتر بنزین به شکل سهمیه بندی به قیمت ۴۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد ۷۰۰ تومان قیمت خورد.

