» شهرستان » آغاز به کار ایستگاه بوجاری و ضدعفونی بذور گندم شهرستان کازرون
شهرستان
کد خبر:30964 | ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۱

آغاز به کار ایستگاه بوجاری و ضدعفونی بذور گندم شهرستان کازرون

پرتو جنوب

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از شروع فعالیت ایستگاه بوجاری و ضدعفونی گندم دیم از اواسط شهریور ماه خبر داد و گفت: این عملیات تا اواسط آبان ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون؛ صابر پرویزی اظهار کرد: روزانه بالغ بر ۲۰ تن گندم در این ایستگاه بوجاری و ضدعفونی شده و پیش بینی می شود تا پایان عملیات ۱۲۰۰ تن بذر گواهی شده پرورشی و مادری به جز تامین شهرستان به سایر شهرستانهای نورآباد، فراشبند، رستم، فیروزآباد و کوهچنار، قیر و کارزین، زرین دشت و داراب حمل شود.

پرویزی افزود: هر ساله دوره های آموزشی جهت بالا بردن آگاهی کارشناسان حاضر در این ایستگاه در موسسه تحقیقات ثبت وگواهی بذر و نهال زرقان برگزار می گردد.

این مقام مسئول تصریح کرد: طی فرایند بوجاری بذور گندم عاری از خرده کاه و سنگ و بذور علف هرز می شود و با توجه به اینکه در شهرستان بیماری سیاهک آشکار و پنهان گندم هردو توام و به صورت پراکنده در مناطق مختلف وجود دارد لذا براساس دستورالعمل جدید ضدعفونی بذور گندم و جو ارسالی از سازمان حفظ نباتات و مصوبات کمیته بذراستان سموم قابل استفاده در ضدعفونی بذور طبقات مادری و پرورشی سم دیفنو کونازول تعیین شد.

وی اظهار کرد: همچنین مقرر شده است بذور گندم در طبقه گواهی شده شرکتهای تولید کننده بذر باید ۵۰ درصد از سهمیه تولید بذر خودرا با قارچ کش راکسیل FS 6% و ۵۰ درصد مابقی با قارچ کش دیفنوکونازول FS 3% ومطابق با دستورالعمل ضدعفونی بذر گندم وجو ضدعفونی کنند.

او در ادامه بیان کرد:آنگاه لیبل مشخصات بذر در کیسه ها قرار گرفته و توسط کارشناسان موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال از پارتهای ۳۰ تنی نمونه برداری و مطابق استانداردهای لازم (آزمون خلوص بذر،قوه نامیه وغیره) بررسی ها انجام می گیرد.

پرویزی گفت :بعد از تایید مرکز تحقیقات لیبل ها مهر می شوند و اماده توزیع بین بهره برداران می باشد.غالب ارقام کریم دهدشت و ساورز می باشد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی افزود: بازدیدهای فنی به صورت دوره ای تا پایان عملیات بوجاری و ضدعفونی توسط کارشناسان زراعت ،حفظ نباتات و مکانیزاسیون با نظارت مستقیم مدیر شهرستان صورت می گیرد.

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×