» آرشیو » اخراج مدیرعامل فولکس واگن در پی مشکلات نرم‌افزاری خودروهای برقی
آرشیو - تکنولوژی
کد خبر:51 | ۱۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۷

اخراج مدیرعامل فولکس واگن در پی مشکلات نرم‌افزاری خودروهای برقی

پرتو جنوب 00:12 زمان مطالعه: 13 دقیقه

بلومبرگ گزارش کرده، آقای دیس به خاطر تاخیرهای مکرر و جدی در توسعه نرم‌افزار مربوط به خودروهای برقی از مدیریت گروه فولکس واگن عزل شده است. این نشریه تاخیر در عرضه نسخه برقی پورشه ماکان، پروژه آرتمیس آئودی و مدل‌های الکتریکی بنتلی را ناشی از همین مشکلات و نواقصات نرم‌افزاری عنوان کرده است.

هفته قبل بود که هربرت دیس رئیس هیئت مدیره گروه فولکس واگن به شکلی عجیب و غیرمنتظره برکنار شد. آقای دیس در حالی از مدیریت این گروه بزرگ خودروسازی کنار گذاشته شد که پیش‌تر هیچ نشانه یا شایعه‌ای درباره چنین اقدامی مطرح نبود. اما اگر به گذشته برگردیم و اتفاقات رخ داده در فولکس واگن را به دقت مرور کنیم، به سرنخ‌های خوبی خواهیم رسید. چرا که این اخراج ناگهانی، ظاهرا از مشکلات نرم افزاری نسل جدید خودروهای برقی این شرکت نشات می گیرد.

شاید بدانید گروه فولکس واگن روی تولید سری ID که مدل‌های آن الکتریکی هستند، تمرکز کرده؛ از سوی دیگر عرضه این مدل‌ها بخاطر مشکلات نرم‌افزاری چندین و چند بار به تعویق افتاده است. فولکس واگن مسئولیت توسعه نرم‌افزاری این مدل‌ها را به بخش CARIAD واگذار کرده؛ فعالیت‌های این بخش هم تحت نظارت مستقیم آقای دیس بود. حالا با کنار هم گذاشتن قطعات پازل می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که عملکرد ضعیف دپارتمان CARIAD به پاشنه آشیل آقای دیس تبدیل شده و در نهایت موجبات برکناری او را فراهم کرده است.

آنطور که بلومبرگ گزارش کرده، آقای دیس به خاطر تاخیرهای مکرر و جدی در توسعه نرم‌افزار مربوط به خودروهای برقی از مدیریت گروه فولکس واگن عزل شده است. این نشریه تاخیر در عرضه نسخه برقی پورشه ماکان، پروژه آرتمیس آئودی و مدل‌های الکتریکی بنتلی را ناشی از همین مشکلات و نواقصات نرم‌افزاری عنوان کرده است.

نکته تامل‌برانگیز اینکه برخی از خودروهای سری ID با مشکلات نرم‌افزاری به مشتریان تحویل داده شده؛ به همین خاطر آنها برای رفع ایرادات موجود باید به نمایندگی‌های فولکس واگن مراجعه کنند، آن هم در شرایطی که معمولا سایر خودروسازان با ارائه آپدیت‌های از راه دور مشکلات موجود را برطرف می‌کنند.

ضعف دپارتمان CARIAD تنها دلیل برکناری آقای دیس نیست و سبک مدیریتی سختگیرانه و غیرمنعطف را می‌توان از دلایل مهم دیگر دانست. این مدیرعامل ۶۳ ساله آلمانی-اتریشی پس از کشمکش‌هایی که با اتحادیه کارگری آلمان داشت، به نوعی محبوبیت خود را از دست داد و منزوی شد. آقای دیس معتقد بود فولکس واگن در حال عقب ماندن از تسلاست و باید هزاران نفر از کارکنان را اخراج کرد.

ضعف عملکرد دپارتمان CARIAD به منزله تیر آخر بود. عملکرد این دپارتمان به حدی ضعیف بوده که آقای دیس حمایت‌های دو خانواده بسیار تاثیرگذار پورشه و پیئش را از دست داد. این دو خاندان مهم در حقیقت در دسامبر گذشته از اخراج آقای دیس ممانعت به عمل آورده بودند. بد نیست بدانید برکناری آقای دیس در حالی اتفاق افتاد که وی به سفری کاری در آمریکا رفته بود! امری که یادآور ماجرایی مشابه برای ما ایرانیان است!

عزل آقای دیس به خوبی نشان می‌دهد چه چالش‌های بزرگی پیش روی مدیران غول‌های صنعتی دنیا قرار گرفته، چالش‌هایی که مستقیما با مدرنیزه شدن برای عصر دیجیتال ارتباط دارند. عبور از این مرحله مسلما نیازمند جذب استعدادهای جدید و بهره‌برداری از مهارت‌هایی است که خارج از حیطه تخصص سنتی خودروسازان هستند. از سوی دیگر وقوع تحولات بنیادین، مثل آنچه که اکنون شاهد آن هستیم، معمولا باعث اختلاف سلیقه‌ و تضاد منافع در بین مدیران داخلی یک شرکت می‌شود.

شاید بدانید با تصمیم دو خاندان پورشه و پیئش، الیور بلوم مدیرعامل کنونی پورشه جایگزین هربرت دیس می‌شود. آقای بلوم از ۱ سپتامبر با حفظ سمت در پورشه، در سمت جدید مشغول به کار خواهد شد. با توجه به اینکه آقای بلوم بیشتر طرفدار کارهای تیمی بوده و دپارتمان‌های مختلف پورشه را به شکلی هوشمندانه مدیریت کرده، انتظار می‌رود وی عملکردی بهتر از آقای دیس داشته باشد، به ویژه در بهبود وضعیت دپارتمان CARIAD.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×