» آرشیو » انهدام ۲۶ هزار مین به‌جامانده از جنگ در مناطق مرزی/ روابط دفاعی ایران و روسیه تحت‌تاثیر جنگ اوکراین نیست
آرشیو - سیاسی
کد خبر:20950 | ۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۲

انهدام ۲۶ هزار مین به‌جامانده از جنگ در مناطق مرزی/ روابط دفاعی ایران و روسیه تحت‌تاثیر جنگ اوکراین نیست

پرتو جنووب

به گزارش پرتو جنوب به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری سردار طلایی‌نیک سخنگوی وزارت دفاع با حضور خبرنگاران برگزار شد.

سردار رضا طلایی‌نیک سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در نشست خبری که با حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت: در آستانه روز جوان و عید نیمه شعبان هستیم و جا دارد عرض کنم در ماه‌های اخیر در فرآیند جذب نیروهای جدید بیش از دویست جوان نخبه به جمع نخبگان وزارت دفاع پیوستند. جامعه نخبگانی وزارت دفاع سرمایه ملت ایران است.

سخنگوی وزارت دفاع افزود: در ماهی که گذشت بزرگترین رویداد حماسه ۲۲ بهمن بود و حضور اقتدارآفرین ملت ایران در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب پیام‌های اثربخشی داشت.

 جامعه دفاعی آماده حضور در انتخابات است

وی ادامه داد: یکی از پیام‌های راهپیمایی ۲۲ بهمن عمق و ماهیت مردمی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب بود. اتکاء به نقش مردم یک اصل بنیادی است که باید از آن صیانت کرد. با توجه به تحولات منطقه و اقدامات تروریستی که در مواقع گوناگون اتفاق می‌افتد، ملت ایران در خنثی کردن تهدیدات روحیه خود را نشان می‌دهد.

سردار طلایی‌نیک گفت: پیام دیگر ۲۲ بهمن آمادگی برای حضور در انتخابات ۱۱ اسفند است. انتخابات قدرت ساز حاکمیت ملی و ارکان نظام است؛  استمرار انتخابات و شکل گیری قدرت در ایران برای همه ارکان با آرای مردم است.

سخنگوی وزارت دفاع افزود: هرچند انتخابات یک مقوله ملی است، اما آثار غیرمستقیم و وضعی در امنیت ملی دارد، چون مردم منبع قدرت بازدارندگی و پشتوانه دفاعی هستند، لذا مشارکت در انتخابات یکی از مولفه‌های تحکیم قدرت دفاعی و بازدارندگی محسوب می‌شود. میدان انتخابات مکمل میدان دفاعی و امنیت ملی است.

وی بیان کرد: جامعه دفاعی آماده حضور در انتخابات است و این تکلیف قانونی را همرزمان دفاعی ایفا خواهند کرد؛ نیرو‌های مسلح در حمایت از تامین امنیت انتخابات نقش دارند.

در یازده ماه گذشته دستاورد‌های ارزشمندی داشتیم

سردار طلایی‌نیک گفت: در وزارت دفاع عرضه‌های گوناگون را در برنامه‌های سال جاری دنبال کردیم و قابلیت‌های جامع علمی، صنعتی، مهندسی، حقوقی و اداری را داشتیم. در یازده ماه گذشته دستاورد‌های ارزشمندی داشتیم.

سخنگوی وزارت دفاع افزود: در سال گذشته ۸۳ درصد تحقیقات و برنامه‌هایمان پایان یافت که از این طرح‌های خاتمه یافته ۴۱ درصد طرح‌ها به چرخه تولید وارد شد، یعنی در فرآیند تولید محصول نهایی برای بکارگیری در نیرو‌های مسلح و بخشی برای صادرات محصولات دفاعی اضافه شده و از ده‌ها سامانه دفاعی که بهره برداری یا در چرخه تولید صنعتی قرار گرفت برخی از آن‌ها که امکان رسانه‌ای داشت در فضای عمومی اطلاع‌رسانی شد. الحاق ناو‌های جدید شناوری به سپاه با حضور سردار باقری انجام شد که محصول مشترک وزارت دفاع و تیروی دریایی سپاه بود.

وی ادامه داد: بیش از ۶۴ درصد طرح‌های تحقیقاتی و فناوری را با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌دهیم و از حوزه‌های علوم شناختی، هوش مصنوعی و ذخیره ساز‌ها و سامانه‌های ترکیبی پهپادی و موشکی از حوزه‌های نوینی است که به تدریج به دستاورد عملیاتی می‌رسند.

سردار طلایی‌نیک گفت: در سال آینده و به طور ماهانه شاهد خواهید بود که هر ماه طرح های جدید فناورانه دفاعی در حوزه های نوظهور و دستیابی به قابلیت بالای دفاعی خواهیم داشت. بومی سازی اصلی‌ترین عامل موفقیت است و اتکا به دانشمندان ایرانی یک سرمایه دائمی می‌باشد.

انتقال فناوری‌های دو منظوره با کمک وزارت دفاع در حال تولید و عرضه است

وی بیان کرد: در جشنواره دانش و پژوهش که در فراجا برگزار شدف وزارت دفاع  در ۱۵ محور رتبه کسب کرد و این قابلیت رو به رشد است.

سخنگوی وزارت دفاع اضافه کرد: در عرصه داخلی یکی از حوزه‌هایی که دنبال می‌شود سرریز دانش به بخش خصوصی است. مرکز مشارکت ملی دفاعی در وزارت دفاع تاسیس شد.

سردار طلایی‌نیک ادامه داد: در حمایت از تولید ملی، انتقال فناوری‌های دو منظوره با کمک وزارت دفاع در حال تولید و عرضه است.

وی بیان کرد: اولین موافقت اصولی برای ایجاد بوستان علم و فناوری دفاعی را از وزارت علوم دریافت کردیم و این سازوکار جدید دفاعی به صورت تخصصی در قطبهای گوناگون در سال آینده ایجاد می‌شود. اولین مرحله با محصولات دومنظوره هدف‌گذاری شده که در تهران و شیراز انجام می‌شود.

سردار طلایی‌نیک بیان کرد: مقدمات چند قطب مشترک صنایع دومنظوره را در برخی استانها در حال آماده سازی داربم‌. در شاهین شهر اصفهان منطقه ویژه هوایی با مشارکت بخش خصوصی ایجاد می‌شود تا تجارت اقلام هوایی را داشته باشیم و مشابه این اقدام را در شیراز با قطب صنعت الکترونیک کشور داریم که بخشی از آن راه‌اندازی شده است.

سخنگوی وزارت دفاع اظهار کرد: در آمل  صنعت دیزل سنگین با توجه به نیاز ریلی، صنعتی و کشاورزی را داریم که در حال هماهنگی با بخشهای مختلف کشور و بخش خصوصی است. وزارت دفاع آماده است دانش خود را در اختیار بخشهای دیگر قرار دهد.

 نشست استاندارد و کیفیت اقلام دفاعی به زودی برگزار می‌شود

سردار طلایی‌نیک بیان کرد: برای صنعت و اقتصاد دریاپایه آماده ایم به کمک بخش خصوصی برویم. هم صادرات و هم تولید اقلام دفاعی نسبت به دوره گذشته رشد داشته است و نسبت به سال گذشته رشد ۴۰ درصدی اقلام دفاعی را داشتیم.

وی اضافه کرد: یکی از رویکردهای مهم وزارت دفاع متناسب با بازارهای صادراتی انجام می‌شود و از لحاط رشد کمی و مزیت صادراتی مدنظر است، لذا سازمان استانداردسازی وزارت دفاع این مورد را مدنظر دارد و به زودی نشست استاندارد و کیفیت اقلام دفاعی برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: در حوزه‌های مهندسی هم در سال جاری تحرک بیشتری داشتیم و قانون حدنگار را برای ۹۴ درصد اراضی نیروهای مسلح اجرا کردیم و به دنبال پوشش کامل آن هستیم. ۸۹ درصد اراضی نیروهای مسلح مستند نهایی شده و به مرحله صدور سند رسیده است که این به حقوق مردم کمک می‌کند.

جایی که امکان جابجایی پادگانها باشد آن را در فرآیند قانونی انجام می‌دهیم

سردار طلایی‌نیک اظهار کرد: در سال جاری ۲۳۵۰ هکتار از اراضی نظامی که لوازم آن قابلیت جابجایی داشت را برای مسکن ملی انتقال دادیم. جایی که امکان جابجایی پادگانها باشد آن را در فرآیند قانونی انجام می‌دهیم. یکی از مشکلات در مناطق مرزی عدم پاکسازی در آلودگی به مین، بمب و گلوله‌هاست و پاکسازی عمقی باید بین ۸۰ سانتیمتر و بعضا تا دو متر انجام شود. در سال جاری ۲۶ هزار مین، بمب و گلوله به جای مانده از جنگ در مناطق مرزی منهدم شده است.

وی ادامه داد: با توجه به مسئولیت وزارت دفاع برنامه ریزی کردیم حقوق بازنشستگان به طور دقیق پرداخت شود؛ بازنشستگان سالمند مطالباتشان تسویه شد. برای خدمات رسانی به بازنشستگان ۹۰ درصد نسخ به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و پرداخت هزینه های درمانی به هشت روز کاهش یافت و غرامت بیمه عمر در کمتر از دو هفته پرداخت می‌شود. در شبکه فروشگاهی اتکا یکی از سیاستها مشارکت دادن بخش خصوصی است که در سال جاری ۷۱ فروشگاه با مشارکت بخش خصوصی اضافه شده است.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: ۲۶۹ پروژه ساخت مسکن برای جامعه شاغلین و بازنشستگان در چارچوب طرح ملی مسکن با کمک وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها در حال اجراست.

منشاء جنگ افروزی در منطقه رژیم صهیونیستی است

سردار طلایی‌نیک اظهار کرد: مهمترین مسئله منطقه ای و جهانی شرارت رژیم صهیونیستی است. رژیم صهیونیستی با  ۲۹ هزار کشته از مردم غیرنظامی و ۶۹ هزار مصدوم یک ننگ تاریخی برای خود ثبت کرد.

وی ادامه داد:  جبهه مقاومت در حال اوج‌گیری است و در سطح جهان رو به گسترش است و این یک روند طبیعی است، چون منشاء جنگ افروزی در منطقه رژیم صهیونیستی است.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: رونمایی‌های امسال انجام شده و اگر مورد جدیدی باشد اعلام می‌شود. موفقیت تاریخی در ماهواره بر سیمرع با پرتاب سه ماهواره همزمان انجام شد. برنامه فضایی کشور برنامه چندساله بلندمدت و میان مدت دارد. رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری و پرتاب ماهواره چند صد کیلویی و یک و تیم تنی در برنامه‌های چند ساله است.

 اقدامات تروریستی ناشی از حفره‌های امنیتی در مرز است

سردار طلایی‌نیک اظهار کرد: تامین و تقویت مرزها یک مطالبه ملی و مردمی است و هر میزان سطح امنیت مرزها را ارتقا دهیم به نفع دو کشور همسایه است، به ویژه در مرزهای شرقی از دو دهه قبل تقویت مرزبانی در دستورکار بود، اما چون بودجه به هنگام تامین نشد برنامه امنیت مرزی طولانی‌تر شد.

وی بیان کرد: بخشهایی از مرز هم با استحکامات مرزی هم با سامانه های غیرثابت و راداری در حال تقویت است و جا دارد تشکر کنیم از مجلس و دولت که توجه بیشتری به تقویت مرزها داشتند. اگر منابع به موقع تامین شود تقویت امنیت مرز را به صورت پایدار خواهیم داشت، چون اقدامات تروریستی ناشی از حفره‌های امنیتی در مرز است و باید با پاکستان و افغانستان در این زمینه همکاری شود.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: تانک کرار در گذشته به بهره برداری رسید؛ یک تانک بومی پیشرفته‌تر نسبت به دوران مقدس است؛ متناسب با نیاز نیروهای مسلح است. در حال حاصر محدودیتی برای تامین بومی نیروهلی مسلح نداریم.

همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه مسبوق به سابقه است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه علت بی‌اعتمادی و عدم استقبال کشور‌های غربی و عربی از ائتلاف نظامی آمریکا در تنگه باب المندب چیست؟ گفت: تنفر شدیدی که در منطقه و جهان ار اسرائیل و متحد آن است موجب خویشتنداری حامیان این رژیم در منازعات منطقه‌ای شده است. در عرصه سیاسی هم رویکرد احتیاطی که غرب دنبال می‌کند مشهود است، در نتیجه رژیم صهیونیستی برای خود و غرب باتلاق ایجاد کرده و اگر غرب حمایت ظالمانه خود از صهیونیست‌ها را قطع کند به نفعش است. هرچه مداخله بیشتر داشته باشند ناکامی‌های بیشتری خواهند داشت.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه مسبوق به سابقه است و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد؛ روابط دفاعی ایران و روسیه تحت تاثیر جنگ اوکراین نیست.

سردار طلایی‌نیک اظهار کرد: ایران و روسیه با هدف ثبات منطقه‌‌ای همکاری متقابل دارند. برای پایان یافتن جنگ اوکراین و درگیری‌های قفقاز و منطقه‌ آماده همکاری هستیم.

وی ادامه داد: ما در کلاس‌های گوناگون شناوری برنامه تولیدی داریم، چون ساختار دفاعی دریایی ارتش و سپاه طوری طراحی شده با یکدیگر متفاوت است و بسته به نیاز آن‌ها در حال ساخت و طراحی است.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: در حوزه پهپادی هم تنوعی از پهپاد‌ها با مشارکت نیروهلی مسلح و شرکت‌های دانش بنیان را در مرحله ساخت داریم. در حوزه‌های آفندی و پدافندی دستاورد‌های بالایی داریم.

 انگلیس به جای اتهام زنی پاسخگوی جنایات صهیونیست‌ها باشد

سردار طلایی‌نیک اظهار کرد: توانمندی یمن بومی خودشان است. در عمده کشور‌هایی که حوزه مقاومت در آنان فعال است به تولیدات بالای صنعتی رسیدند. برای اینکه ظرفیت مقاومت و یمن در جلوگیری از حرکت کشتی‌های رژیم صهیونیستی را کوچک بشمارند علیه آنها فرافکنی می‌کنند و راه توقف حملات آتش بس در غزه است.

وی گفت: انگلیس که در جتایات صهیونیست‌ها مشارکت دارد وجاهت لازم برای اتهام زنی به ایران را ندارد. کارنامه استعماری انگلیس هنوز پیش روی تاریخ ما است. انگلیس به جای اتهام زنی باید پاسخگوی جنایات صهیونیست‌ها باشد. نتانیاهو آن‌ها را به باتلاق غزه دعوت کرده است و برای رهایی خودشان باید کاری کنند.

سخنگوی وزارت دفاع در پاسخ به سوالی درباره صادر کردن پهپاد به سودان‌گفت: صادرات اقلام دفاعی با رعایت قوانین متعارف را داریم و تمام کنوانسیون‌های بین المللی در وزارت دفاع صورت می‌گیرد.

سردار طلایی‌نیک اظهار کرد: به شدت مواظب عدم تبلیغات انتخابات در وزارت دفاع هستیم و گزارش خاصی از مداخله و انحراف از مسیر قانونی نداشتیم.

وی بیان کرد: یکی از بهترین تعاملها بین مجلس با دستگاه‌های اجرایی را وزارت دفاع داشته است. وزارت دفاع در رتبه‌های برتر تعامل با مجلس بود. در وزارت دفاع امیر آشتیانی با دویست نماینده دیدار داشت و بیش از بیست بازدید از مجموعه‌های وزارت دفاع برای نمایندگان را داشتیم .سالانه ۲۵۰۰ نامه ارجاعی نمایندگان مجلس برای مطالبات مردم را رسیدگی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: ایران با یمن و دیگر کشور‌های منطقه ارتباط نزدیک و دوستانه دارد. فرافکنی‌ها تحت حمایت رژیم صهیونیستی انجام می‌شود و آتش بس اگر صورت گیرد یمنی‌ها اعلام کردند ممانعت از ارسال محموله‌های رژیم صهیونیستی خاتمه می‌یابد.

وی گفت: هدف از رزمایش‌های دریایی علاوه بر تمرین دفاعی برای انتقال تجارب و درواقع کمک به صلح و امنیت دریاهاست. هر مقدار کشور‌های قدرتمند دریایی همکاری در دریا داشته باشند از تنش‌ها و تهدید‌های دریایی کم می‌کند. همکاری با روسیه و چین در دریا در دستورکار است و تهدیدی متوجه هیچ کشوری نیست.

سردار طلایی‌نیک اظهار کرد: ما یک نسبت قانونی در بودجه کشور برای تقویت دفاعی داریم. عمده بودجه در دو بخش کلی است که یک بخش حقوق و مزایای کارکنان و بازتشستگان است که سال آینده بیست درصد افزایش حقوق داریم. در دومین بخش بودجه تقویت بنیه دفاعی است که پنج درصد بودجه عمومی کشور است. از درآمد‌های صادراتی برای نوسازی استفاده می‌شود و توانمندی‌های ما ناشی از بودجه و همچنین فعالیت‌های وزارت دفاعی وزارتخانه است.

وی گفت: همه مقررات بین‌المللی برای صادرات را بررسی و رعایت می‌کنیم. کشور‌هایی در طرف صادراتی قرار می‌گیرند که آن کشور دخالتی در جنایات و جنگ افروزی نداشته باشند؛ لذا به هر کشوری صادرات انجام نمی‌شود.

سردار طلایی‌نیک اظهار کرد: ظرفیت بالگردی ایران بالاست و علاوه بر یگان بالگردی که در نیرو‌های زمینی وجود دارد در نیرو‌های هوایی و دریایی هم استفاده می‌شود. در حوزه غیرنظامی مثل اورژانس، امداد، محیط زیست و اطفای حریق از یگان‌های نظامی و غیرنظامی استفاده می‌شود. یک بخش نگهداشت بالگرد است که بازآمد و اورهال صورت می‌گیرد. ما هم بالگرد شرقی و هم غربی داریم و هم بالگر‌های سبک تولید داخل داریم. بالگرد ملی سطح بالا در حال طراحی است که اگر به سرانجام برسد هم حوزه دفاعی و هم غیردفاعی را پوشش می‌دهد.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: برای پاکسازی مین آنچه انجام شده در سطح بوده و تا سی سانیتمتر انجام شد، اما بخشی از گلوله‌ها، مین و بمب‌های منفجر شده یا نشده در سیلاب‌ها و تغییرات سطح زمین باعث شده به عمق زمین بروند که باید پاکسازی عمقی انجام شود و عمده مشکل ما بودجه است، البته شرکت‌های بخش خصوصی در این زمینه فعال هستند، اما بودجه‌ای که در مجلس برای آن دیده کم است.

وی افزود: در صادرات اقلام دفاعی یکی از ملاحظات ما این است که صادرات به قدرت بازدارندگی خسارت نزند، لذا محدودیت داریم و به لحاظ قیمت صادراتی محصولات ایران مزیت بالایی دارد و کشور‌های خریدار رضایت دارند، چون تولید داخل است و قیمت تمام شده موجب مزیت رقابتی ما است و هم به لحاظ کمیت و هم کیفیت مزیت خوبی داریم.

سخنگوی وزارت دفاع بیان کرد: در حال حاضر یک هزار طرح بومی سازی در وزارت دفاع در دستور کار داریم. بومی سازی سه اثربخشی دارد. اولا از مجموعه‌های دفاعی در برابر خرابکاری دشمنان صیانت می‌کند، دوما در میزان تاب آوری در برابر تهدید‌ها تاثیر می‌گذارد. سوم کاهش ارزبری است که در سال جاری حدود ۲۵۰‌میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشتیم.

تمایلی برای ساخت خودرو نداریم

سردار طلایی‌نیک اظهار کرد: در رزمایش‌ها یک تست سامانه‌ای داریم و با آزمایش‌های عملیاتی قبل اینکه تست عملیاتی شود اول آزمایش می‌شود و بعد وارد چرخه می‌شود.

وی اضافه کرد: در گذشته ناو‌ها و ناوچه‌ها امکان استفاده از پرنده‌های هوایی را نداشتند، اما ناو‌هایی که دیروز رونمایی شد قابلیت حمل بالگرد دارند؛ هنوز به ساخت ناوهواپیمابر نرسیده ایم.

سخنگوی وزارت دفاع بیان کرد: تمایلی برای ساخت خودرو نداریم، اما آماده همکاری هستیم تا همکاری‌های صنعتی که خودروساز‌های داخلی در تنگنای قطعات قرار دارند را کمک کنیم؛ ما نمی‌خواهیم جای بخش خصوصی و صنعت را بگیریم.

سردار طلایی‌نیک اظهار کرد: برد موشک‌ها متناسب با تهدیدات احتمالی است. امکان رسیدن به برد‌های بالاتر وجود دارد که باید درباره آن تصمیم گرفته شود.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×