» گوناگون » خانه خاص » برقراری ارتباط با فرزند نوجوان
خانه خاص
کد خبر:32556 | ۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۸

برقراری ارتباط با فرزند نوجوان

پرتو جنوب

به اهتمام: سمانه رعیت پیشه – مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری ۱۲ معلم شهرستان فسا

 

اگر موضوعی منجر به هم خوردن رابطه بین شما و فرزند نوجوانتان شده است، زودتر حل شدن موضوع  را در اولویت زندگی تان قرار دهید؛ بنابراین در قدم اول باید به او نشان دهید که هیچ چیز در برابر او برای شما اهمیت ندارد، هیچ چیز حتی شغل و کارتان.

ابتدا رابطه خود را با او برقرار کنید و هنگام صحبت کردن، تمام توجه تان به او باشد، تلویزیون و تلفن و هرچیزی که مانع برقراری رابطه صحیح و گفتگو با فرزندتان هست را قطع کنید.

فقط شنونده کلمات او نباشید، صحبت هایش و آنچه در نظرش است را از دل وجان بشنوید بلکه به احساساتی که با حرکات و اشاره از خود نشان می دهد نیز  توجه نمایید.

برای برقرار کردن رابطه با فرزندان اصولی وجود دارد که می بایست آنها را در زندگی روزمره به عنوان یک مهارت فراگرفت و آنها را به کار برد:

* اگر برای پی بردن به نظرات فرزند خود که چرا چنین کرده، می خواهید از او سوال کنید،  آرامش داشته باشید.

*سوال یا موضوعی که می خواهید بیان کنید را به طور ساده ودقیق بیان کنید چرا که اگر فرزندتان سوال شما را درست نفهمد، عکس العمل نامناسب از خود نشان خواهد داد.

* موقعی که صحبت می کنید به عنوان یک فرد مصمم و با عقیده با او صحبت کنید و حالت تمکین و فروتنی به خود نگیرید.

*موقعی که صحبت می کنید به چگونگی حالت و حتی صدای خود و روش برقرار کردن رابطه با فرزندتان دقت کنید؛ به طور مثال خنده بی جای شما ، صحبتهای شما را بی ارزش خواهد کرد.

* در هنگام صحبت کردن با فرزندتان در صورتی که پاسخ سوالات خود را می دانید، وانمود کنید که آن را نمی دانید.

*اگر در موردی شما اشتباه کرده اید، با کمال جرات و  شهامت از او معذرت خواهی کنید، معذرت خواهی پدر و مادر نه تنها ارزش آنها را از بین نخواهد برد ، بلکه ارزش آنها را در نظر فرزند بیشتر خواهد کرد.

*پدر و مادر باید نسبت به مقررات وقوانینی که در مورد فرزندشان برقرار کرده اند، پایبند باشند و اگر بجاست نسبت به  ادامه آن اصرار کنند.

* حتی اگر در بعضی از مواقع احساس می کنید که رفتار فرزندتان کاملا عوض شده هم، او را دوست بدارید ،نوازش کنید و اگر اجازه می دهد او را در آغوش گرفته و رابطه خود را با  او قطع نکنید.

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×