» آرشیو » برگزیده جشنواره تئاتر فارس: اهمیت نگاه های مختلف، مسئله اصلی هنر است
آرشیو - فرهنگی هنری
کد خبر:16816 | ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۷

برگزیده جشنواره تئاتر فارس: اهمیت نگاه های مختلف، مسئله اصلی هنر است

پرتو جنوب

با پایان سی و چهارمین جشنواره تئاتر فارس، گفتگویی با برگزیدگان این رویداد هنری انجام شد که به تدریج منتشر می شود.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس؛ «ایلخونی» عنوان یکی از آثار صحنه ای منتخب شرکت در این دوره جشنواره است که کاری از آژمان بیژنی نسب از شهرستان فسا می باشد.

بیژنی نسب با اشاره به مشغولیت های گروه ایلخونی جهت آمادگی اجرا در جشنواره گفت: ما توانستیم فقط یک نمایش را ببینیم و همینطور نحوه پذیرش گروه ها به شکلی بود که گروه روز بعد از اجرا میبایست محل اسکان را ترک کند و در واقع هم نشینی و امکان دیدن مابقی آثار میسر نبود.

کارگردان ایلخونی، اهمیت برگزاری جشنواره را جشنواره را امکان دیدن اثر برای تمامی خانواده بزرگ تئاتر فارس وهمینطور تئاتربین ها خواند و افزود: جشنواره های تئاتر استانی همیشه بستری بوده برای کارگردانان تا به رقابت بپردازند اما بنظرم اهمیت آن در نوع نگاه های مختلف، جهان بینی های مختلف همینطور سبکهای مختلفی هست که مسئله اصلی (هنر ) هست.
وی با بیان اینکه گروه های مختلف در شهرهای مختلف و بارویکردهای مختلف برای جشنواره ای بنام تئاتر تلاش میکنند، می سازند و اتفاقی را رقم ‌می زنند، منظره زیبایی دارد، اضافه کرد: اهمیت آن در این اشتراکات جمعی است، همه اهالی هنر چه در بستر گروه چه دربستر دبیرخانه و همینطور اداره کل و حتی شهرداری شهرها دست به دست هم می دهند تا جشنواره یا همان جریان هنری تئاتر را به سرانجام برسانند.

این هنرمند، حضور مستمرش از نوجوانی تاکنون در جشنواره ها را یادآور شد و خاطر نشان کرد: به وضوح رشد و پویایی تئاتر استان دوستان و همکارانم را حس میکنم و این تاثیر را می توان در بازخوردها و جریان سازی که در تئاتر در حال شکل گرفتن است به وضوح دید و قطعا تاثیر مثبت و مشهودی دارد.

او درباره رویکرد اجرای این نمایش اظهار کرد: بنده با نوع زیست ایل آشنایی کامل دارم و تلاشم بر این بود که بتوانم فرهنگ غنی عشایر را زنده نگه داشته و در بستری معاصر به این فرهنگ و آداب و رسوم نگاه کنم تا خوانشی جدید از آثار ویلیام شکسپیز را به مخاطبان ارائه دهم.
نمایش ایلخونی، مقام اول کارگردانی ، مقام اول طراحی صحنه ، برگزیده طراحی لباس ، برگزیده گریم، طراحی نور و جایزه ویژه گروه بازیگری اجنه، تقدیر از بازیگر خردسال، را در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فارس کسب کرد.

گفتنی است، ایلخونی، برداشتی آزاد از نمایشنامه مکبث ویلیام شکسپیر است که تلاش شده در بستر ایلیاتی وقایع را زنده و به تصویر بکشد، مکو یکی از مردان ایل بواسطه وسوسه هایی که از سمت اجنه و همسرش للو، تصمیم به قتل خانلر خان بزرگ ایلخانی میگیرد و این شروع یک اتفاق بزرگ در ایل است.
وی در پایان، عوامل اجرایی نمایش « ایلخونی» را این گونه اعلام کرد:

آژمان بیژنی نسب، منوچهر محسنی، علیرضا کشاورزیان، محمد حسین رجبیان، علیرضا مهدوی فر، علی پیمانی ، امیر عباس زارع پور ، مبین محسنی ، سعید رجبیان ، علی حسینی ، رضا الهی ، رضا رضایی، سیاوش صفری، مصطفی منافی ، محمد اگهی ، علی تهمتن، محمد ندیم، حسین شرفی، اسماعیل بنایی، شهره ادینه زدایی، فرزانه رادفر ، زهرا کارگر ، زریبار کریمی، نسترن علمدار ، نسترن پورمرادی ، سهیلا شیبانیان ، مائده عظیمی ، ابان رحمانیان ، زینب عبدی ، جمیله جعفری ، ستاره رضایی، ساره رضایی، نجمه زارعی ، شیدا بردبار

Print Friendly, PDF & Email
  • ×