» آرشیو » بهترین‌های تئاتر فارس معرفی شدند/ جشنواره سی و چهارم در ایستگاه پایانی
آرشیو - فرهنگی هنری
کد خبر:15911 | ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۲

بهترین‌های تئاتر فارس معرفی شدند/ جشنواره سی و چهارم در ایستگاه پایانی

پرتو جنوب

«ایلخونی» جوایز را درو کرد؛ ۴ اثر به جشنواره منطقه‌ای راه یافتند

مدیر انجمن هنرهای نمایشی ایران در آیین پایانی سی و چهارمین جشنواره تئاتر فارس از اضافه شدن تئاتر خیابانی به جشنواره فجر خبر داد.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس؛ مدیر انجمن هنرهای نمایشی ایران در این آیین اختتامیه گفت: امسال برای نخستین‌بار تئاتر خیابانی به جشنواره استانی، منطقه و فجر افزوده و این بخش پس از سال‌ها احیا شد.

اسرافیل فرج‌الهی در اختتامیه سی و چهارمین جشنواره تئاتر فارس با اشاره به تاخیر در حمایت مالی از جشنواره های تئاتر استانی، قول مساعد داد این حمایت‌ها تا پیش از برپایی جشنواره منطقه‌ای انجام شود.

وی اعلام کرد: میزبانی فارس در دوره گذشته جشنواره منطقه‌ای تئاتر عالی بود و امسال نیز یکی از میزبانان این مرحله جشنواره تئاتر است.

فرج‌الهی ادامه داد: امسال با حمایت انجمن هنرهای نمایشی جایزه برگزیدگان استانی افزایش یافته است.

مدیر انجمن هنرهای نمایشی ایران با بیان اینکه هر چه در هنر تئاتر سرمایه گذاری شود لازم است، اذعان کرد: این هنر پدر و خاستگاه سینما و تلوزیون است اما کمبودهای بسیاری وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

منحصر به‌فردهای سی و چهارمین جشنواره تئاتر فارس

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه این آیین گفت: جشنواره تئاتر استانی فارس امسال چند ویژگی منحصر به فرد داشت که یکی از این شاخصه‌ها حضور ۵۰ درصدی گروه‌های شهرستانی در میان شرکت کنندگان بود.

حمیدرضا قانعی افزود: حضور پررنگ جوانان و نوجوانان در گروه‌های نمایش و در میان تماشاچیان از دیگر شاخصه‌های منحصر به فرد سی و چهارمین جشنواره تئاتر فارس بود که بیش از همه مدیون هنرستان‌های دخترانه و پسرانه هنرهای زیبا است.

وی ادامه داد: کارگاه های آموزشی اساتید تئاتر از دیگر نقاط قوت این جشنواره بود که هنرمندان جوان استقبال خوبی از ان داشتند و نتیجه آن را بزودی در صحنه‌ها و اکران‌ها خواهیم دید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه مرد: حضور پررنگ گروه‌های دانشگاهی از دیگر شاخصه‌های جشنواره تئاتر استان فارس بود.

به گفته او رشد و غنای محتوا به خوبی در این جشنواره دیده می‌شد و ۶ اثر اقتباسی و سه اثر دفاع مقدس و سه تولید مبتنی بر فرهنگ بومی در این جشنواره دیده شد.

قانعی گفت: حضور پررنگ بانوان در این جشنواره تئاتر منحصر به فرد بود به گونه‌ای که از ۱۶ اثر صحنه‌ای و خیابانی، کارکردانی هفت اثر را بانوان فارسی به عهده داشتند.

وی ادامه داد: مفتخریم که فارس در هنر تئاتر چنان جایکاهی دارد که توانستیم داوری جشنواره را به هنرمندان استانی بسپاریم که در سطح ملی افتخار افرین بوده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: حضور برگزیده جشنواره تئاتر پارسال در صحنه‌های بین الملل به عنوان نماینده ایران، نشان دهنده روند روبه رشد تئاتر این استان است.

 

درخواست دبیر جشنواره تئاتر فارس از استاندار

دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاترفارس استاندار را “عزیز فارس” خواند و از او یک درخواست کرد و گفت: این درخواست توقع جامعه هنری استان است.

قاسم امین بی طرف با اشاره به اختصاص زمین و اجرایی شدن واحدهای نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: از شمار بالای واحدهای در حال ساخت در صدرا بخشی را نیز به هنرمندان اختصاص دهند تا سرپناه جوانان و حتی پیشکسوتان هنرمند فارسی باشد.

امین بی‌طرف گفت: این تقاضا برای اهالی هنر را کسی مطرح می‌کند که ۵۰ سال صحنه تئاتر فارس را روشن نگه دانشته و عطای شهرت را به لقای آن بخشیده است.

به گفته دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فارس ئر ابتدا ۲۷ اثر به دبیرخانه این جشنواره راه‌یافت که از این شمار چهار اثر خیابانی و ۱۲ اثر صحنه‌ای به بخش رقابتی راه یافتند

 

محمود پاک نیت: قدرشناس هنرمندان پیشکسوت فارسی باشید

محمود پاک نیت بازیگر پیشکسوت فارسی با اشاره به هنرمندان سرشناس پر شمار فارس، به هنرمندان جوان این استان توصیه کرد از حضور آنها استفاده کنند و قدرشناس آنها باشند.

وی اظهار کرد: این شمار از اساتید شناسنامه دار عرصه تداتر در کمتر استانی وجود دارد و حیف است که جوان‌تر ها از این نعمت استفاده نکنند.

بهترین‌های تئاتر فارس معرفی شدند؛ «ایلخونی» جوایز را درو کرد / ۴ اثر به جشنواره منطقه‌ای راه یافتند
برگزیدگان جشنواره تئاتر فارس معرفی شدند؛ تئاتر «ایلخونی» کاری از هنرمندان شهرستان فسا بیشترین جوایز را از آن خود کرد و چهار گروه از فارس به جشنواره منطقه‌ای معرفی شدند.

مراسم اختتامیه سی و چهارمین دوره جشنواره تئاتر استانی و نخستین دوره جشنواره تئاتر خیابانی، شامگاه شنبه، ۲۷ آبان با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان به عرصه نمایش و پیشکسوتان تئاتر استان فارس در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

در تئاتر خیابانی، هیئت داوران در پنج زمینه طراحی پوستر و بروشور، طراحی لباس، طراحی فضا، طراحی گریم و طرح و ایده هیچ انتخابی نداشت.

جایزه بهترین موسیقی به مرتضی قایدپوری برای نمایشه عتیقه ۱۵ رسید.

رضا کریمی‌نژاد برای بازی نمایش پدرها پسرهایشان را دوست دارند، شایسته تقدیر تشخیص داده شد.

غزال رفیعی و شیما پورسهم‌الدین نیز بازیگران نمایش بی خوابی بودند که در بخش تقدیر از بهترین بازیگر زن، برگزیده شدند.

تندیس بهترین بازیگر مرد به علیرضا داننده فرد برای بازی در نمایش بهمن تعلق گرفت و شبنم احمدی برای بازی در نمایش پدرها پسرهایشان را دوست دارند به همراه نازنین عباس نیا برای بازی در نمایش عتیقه ۱۵، به طور مشترک عنوان بهترین بازیگران زن را به خود اختصاص دادند.

محمود فرهنگ، اشرف سلطانی نیا و میلاد اکبرنژاد هیئت داوران بخش تئاتر خیابانی را تشکیل می‌دادند. آن‌ها در بخش کارگردانی نیز انتخابی نداشتند.

همچنین در این مراسم نفرات برتر بخش صحنه‌ای به شرح ذیل معرفی شدند.

در بخش طراحی پوستر و بروشور، هادی توحیدیان برای روزهای اوج یک فوتبالیست محلی و رامین کشوری برای مرگابن به عنوان برگزیده معرفی شدند.

در بخش طراحی گریم آیدا احمدی برای نمایش خاورمیانه، در بخش طراحی نور محمد آگهی و آژمان بیژنی‌نسب برای نمایش ایلخونی به عنوان برگزیده معرفی شدند.

در بخش طراحی لباس آژمان بیژنی نسب ونجمه زارعی برای نمایش ایلخونی برگزیده شدند. در بخش طراحی صحنه از عبدالکریم مختاریان برای نمایش روزهای اوج یک فوتبالیست محلی تقدیر و آژمان بیژنی نسب برای نمایش ایل خونی به عنوان نفر برگزیده شناخته شد.

این در حالی است که در بخش موسیقی مهدی بارانی‌فر برای برای نمایش خاورمیانه برگزیده شد و در بخش نمایشنامه‌نویسی رتبه سوم مشترکاً به امید بهبودنیا و اصغر گروسی برای نمایش‌های یک ماه و سه روز و ۲۴ ساعت و تاوان اختصاص یافت.

همچنین رتبه دوم این بخش به محمدعلی دستان برای نمایش روزهای اوج یک فوتبالیست محلی رسید. تندیس و رتبه یکم این بخش نیز به آژمان بیژنی نسب اختصاص یافت. در بخش بازیگری ساره رضایی، بازیگر خردسال نمایش ایلخونی تقدیر شد.

جایزه ویژه هیئت داوران در بخش بازیگری به گروه اجنه نمایش ایلخونی شامل زینب عبدی، جمیله جعفری کوچی، شیدا بردبار و محمد حسین رجبیان اختصاص یافت.

در بخش بازیگری مرد رتبه سوم به صورت مشترک برای محمد علی محمدی و مهدی دلال برای نمایش تاوان اعلام شد.

رتبه دوم این بخش به علیرضا بازیار به دلیل بازی در روزهای اوج یک فوتبالیست محلی و رتبه اول به اسماعیل سعیدیان برای بازی در نمایش گودومین رسید.

در بخش بازیگری زن رتبه سوم مشترکاً به شبنم صمدی برای مجلس لیرخانی و فاطمه احسانی برای یک ماه و سه روز و ۲۴ ساعت رسید. متین حسن‌پور برای بازی در نمایش بی پدر به عنوان دوم رسید و تندیس جشنواره و رتبه نخست به مریم دهقانی برای نمایش تاوان اختصاص یافت.

در بخش کارگردانی رتبه سوم به شهرزاد بداغی برای یک ماه و سه روز و ۲۴ ساعت، رتبه دوم برای نمایش تاوان اصغر گروسی و رتبه یکم به آژمان بیژنی نسب برای نمایش ایلخونی رسید.

در بخش تئاتر خیابانی اثر گروه نمایشی بهمن به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. همچنین در بخش تئاتر صحنه‌ای گروه های نمایشی ایلخونی، گروه نمایش تاوان، گروه نمایش یک ماه و سه روز و ۲۴ ساعت و گروه نمایش روزهای اوج یک فوتبالیست محلی با انتخاب هیئت داوران شامل مسعود دلخواه، اشرف سلطانی نیا و میلاد اکبرنژاد به عنوان گروه های برتر برای حضور در جشنواره منطقه ای معرفی شدند.

جشنواره تئاتر فارس از ۲۱ تا ۲۶ آبان ماه در شیراز برگزار شد. ۱۲ گروه در بخش نمایش صحنه‌ای و ۴ گروه در بخش نمایش خیابانیِ این جشنواره حضور داشتند.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×