» آرشیو » خطرسنجی بیماری های قلبی و عروقی بیش از یک میلیون نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال در استان فارس
آرشیو - دانش و سلامت
کد خبر:9522 | ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۳۱

خطرسنجی بیماری های قلبی و عروقی بیش از یک میلیون نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال در استان فارس

پرتو جنوب

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تاثیر بیماری های غیرواگیر بر کیفیت زندگی افراد و توسعه اقتصادی کشورها، بر اهمیت پیشگیری و کنترل این بیماری ها تاکید کرد.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «عباس رضاییان زاده» با اشاره به افزایش بار بیماری های غیرواگیر در خانواده ها و جوامع، گفت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۴۱ میلیون نفر بر اثر بیماری های غیرواگیر جان خود را از دست می دهند که معادل ۷۱ درصد از کل مرگ و میرها در جهان است.

او افزود: بیماری‌ های قلبی و عروقی، بیشترین مرگ و میرهای ناشی از بیماری ‌های غیرواگیر را تشکیل می‌دهند و پس از آن سرطان‌ها، بیماری‌های تنفسی و دیابت قرار دارند.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: یکی از مهم‌ترین راه ‌های کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر، کنترل عوامل خطری است که منجر به ایجاد آنها می‌شود و کاهش مصرف دخانیات و الکل، حفظ سبک زندگی فعال و مصرف یک رژیم غذایی سالم از جمله این موارد است.

دکتر رضاییان زاده گفت: با توجه به اهمیت بیماری های قلبی و عروقی، خطرسنجی بیماری های قلبی و عروقی یکی از راهکارهای مناسب در تخمین میزان احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی طی ۱۰سال آینده است و به فرد کمک می کند تا با شناخت عوامل خطر ابتلا به این دسته از بیماری ها، آنها را کاهش دهد.

دکتر رضائیان زاده بیان کرد: در سال ۱۴۰۱، خطر سنجی سکته های قبلی و مغزی در یک میلیون و هفتاد هزار نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال استان فارس انجام و پس از تعیین سطح خطر، مشاوره و پیگیری های لازم برای آنها انجام شد.

این مقام مسوول در دانشگاه با اشاره به تاثیر بیماری های غیرواگیر بر کیفیت زندگی افراد و توسعه اقتصادی کشورها، گفت: افراد بالای ۳۰ سال می توانند برای انجام خطر سنجی سکته های قلبی و مغزی و دریافت مشاوره های تخصصی، در مناطق روستایی به بهورزان و در مناطق شهری به مراقبان سلامت مراجعه کنند.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×