» آرشیو » تفاوت زنان و مردان
آرشیو - خانه خاص - مقالات
کد خبر:12622 | ۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۸

تفاوت زنان و مردان

پرتو جنوب

گردآورنده: زینب گل کار – مشاورکلانتری ۳۲ گلشن شیراز

تفاوت زنان و مردان بر زندگی فردی و زندگی مشترک آن ها تاثیر قابل توجهی دارد.
امروزه تفاوت اخلاقی، شخصیتی و تفکری زنان و مردان مورد بررسی قرار می گیرد و همین تفاوت هاست که هر دو را در کنار هم دیگر گاهی زیبا و گاهی پیچیده نشان می دهد. به عنوان مثال هستند بسیاری از خانم ها که معتقدند مردان کم تر به جزئیات دقت دارند و اینقدری که زنان در مسائل جزئی نگرتر هستند که مردان بیشتر به کلیات هر موضوعی دقت دارند مگر این که به آن موضوع علاقه داشته باشند یا برایشان مهم باشد مانند انتخاب همسر آینده شان.
امروزه بیشترین ملاک همان ظاهری معقول و زیباست که جزئیات مربوط به این مسائل برایشان حائز اهمیت است. اما زنان کمی بیشتر در اکثر موارد به جزئیات علاقمند و دقت بیشتری دارند به عنوان مثال خانمی برای خرید شال که مدنظرشان رنگ بنفش یاسی هست، در مقابل اکثرا مردان بنفش را فقط در یک طیف رنگ در نظر دارند با این حال به نظر خانم ها بنفش یا هر رنگ دیگری طیف های مختلفی را دارند .با این حال نمی شود گفت که فقط زنان به جزئیات دقت می کنند، مردانی هستند که در برخی از موارد به جزئیات دقت دارند فقط بسته به انتخاب و علایقشان متفاوت می باشد.

عوامل اجتماعی موثر بر تفاوت های زن و مرد:
بسیاری از تفاوت هایی که بین زن و مرد وجود دارد به دلیل آموزش و نوع تربیت آن هاست به طور مثال در مهارت های کلامی استعداد دارند این موضوع به خاطر فعالیت زیاد نیمکره چپ آن ها است، در مقابل مردان در فعالیت های ریاضی پیشرفت بهتری دارند که نشان دهنده این است که نیمکره راست آن ها فعالیت بیشتری دارند.

مردان کنجکاو و زنان محتاط :
خانم ها، محتاط تر و بیشتر به دنبال آرامش و امنیت اند به همین دلیل است که خانم ها هنگام رانندگی، گاهی روی اعصاب مردها می روند!
آقایان، حادثه جو و کنجکاو هستند به همین دلیل احتمال رانندگی پرخطر و کلا انجام هر کار خطرناکی در مردها بیشتر است.

مردان کم حرف و زنان پرحرف:
خانم ها، وقتی احساس مشکل می کنند ، مدام صحبت می کنند تا اضطراب خود را تخلیه کنند پس اگر همسرتان در چنین مواقعی یک ریز حرف می زند. فقط کمی همدلی نشان دهید مردها به هنگام مواجه شدن با مشکلات به غارتنهایی شان می روند و کم حرف می شوند تا مسئله را در ذهن خود تحلیل کنند. به همین دلیل است که توصیه می شود خانم ها به غار تنهایی همسرشان سرک نکشند.

نوع نگاه مردان و زنان در کسب موفقیت:
خانم ها خوشبختی را در زندگی مشترک موفق و داشتن روابط صمیمانه و عاشقانه با همسری ایده آل می بینند. مردها خوشبختی را در به دست آوردن شغل، ثروت، احترام و موقعیت اجتماعی چشمگیر می دانند.

تفاوت عشق در زنان و مردان:
عاشقی و نوع عشق ورزیدن در زن و مرد نیز متفاوت است.
خانم ها مرد ها را تکیه گاه تصور می کنند و آقایان دوست دارند تا نقش قهرمان و حامی بازی کنند.
ابراز عشق در این دو جنس متفاوت از یکدیگر است . خانم ها نسبت به آقایان حساس تر و احساسی تر هستند اما آقایان احساس قدرت و تسلط بیشتری دارند.

صحبت کردن و ارتباطات اجتماعی:
زن ها با دورهم جمع شدن و صحبت کردن، بسیاری از نگرانی ها، استرس ها و ناراحتی های خود را تخلیه می کنند .تمایل به ارتباطات اجتماعی و حرف زدن در زنان بیشتر از مردان است .به همین دلیل اگر درک و آگاهی زن و مرد، نسبت به این خصوصیت ضعیف باشد، مطمنا آنان را دچار سوء تفاهمات جدی در زندگی مشترک خواهد کرد.

زنان بیشتر از مردان عاطفی ترند:
یکی دیگر از تفاوت های عمده بین زن و مرد ، عاطفی بودن زنان است و این انتظاری است که زن ها از مردها دارند.
مثلا زنی که همواره تاریخ دقیق روز ازدواج، تاریخ تولد همسر، مکان آشنایی و… را به یاد داردو چه بسا به مناسبت آن ها برای همسر خود، هدیه هایی هم تهیه کند، وقتی با شوهری روبرو می شود که نسبت به این مسائل بی اعتنا یا فراموشکار است، پیش از هر چیز فکر می کند که همسرش آدم بی احساسی است.
زنان می خواهند مورد حمایت باشند و به این حمایت اهمیت می دهند.
اگر زن حس کند از طرف همسرش مورد بی توجهی و بی مسئولیتی قرار گرفته، به شدت آزرده می شود و واکنش های عاطفی شدید نشان می دهد. زیرا آن چه برای زن ها اهمیت دارد، آن است که حس کنند همسرشان به آنان احترام می گذارند و بی وقفه به آن ها توجه دارد و سلامت، شادابی، عقاید و حتی تغییرات او برایش مهم است. اما این رفتار برمردان به طور ظاهر کمتر می توان دید نه اینکه مردان نیاز به حمایت ندارند آن چه برای یک مرد اهمیت دارد این است که شخصیت او به واسطه حمایت دیگران زیر سوال نرود. مرد دوست دارد یکه تاز قدرت در خانواده باشد و دیگران او را به عنوان تکیه گاه در خانواده بدانند و حمایت های ظاهری می تواند به تکیه گاه بودن او در خانواده آسیب بزند از همین روست که اگر بخواهد حمایتی هم از مرد خانواده صورت بگیرد باید این حمایت به صورت پنهان انجام گیرد و از ظاهر سازی آن توسط اعضای خانواده و نزدیکان دوری کنند.

سخن آخر:
با توجه به موارد فوق می توان این نتیجه را گرفت که زنان و مردان، مکمل یکدیگر هستند، ویژگی های مردان ، کمبودهای زنان و ویژگی های زنان ، کمبود های مردان را تکمیل می کنند. وقتی زن و مرد تفاوت های یکدیگر را بدانند و آن ها را بپذیرند، ارتباط قوی و موثری بین آنان برقرار می شود و عشق ، فرصت شکوفایی پیدا می کند. یکی از علت های اصلی کشمکش ها بین زن و شوهرها این است که مردان، زنان را با ویژگی های خود ارزیابی می کنند و زنان نیز مردان را با مقیاس خود می سنجند.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×