» شهرستان » خطر سنجی برای پیشگیری از سکته های قلبی
شهرستان
کد خبر:32137 | ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۲

خطر سنجی برای پیشگیری از سکته های قلبی

پرتو جنوب

دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر خدمت خطر سنجی سکته های قلبی نسبت به این نوع سکته ها هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری پرتو جنوب؛ به نقل از روابط عمومی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به ارائه نزدیک به ۵۰۰هزار خدمت خطر سنجی سکته‌های قلبی و مغزی از ابتدای سال جاری تاکنون می‌گوید: سکته‌های قلبی‌عروقی شایع ترین علل مرگ و میر در اغلب جوامع هستند، اما می‌توان با انجام برخی اقدامات مؤثر از بروز آن‌ها پیشگیری کرد.

دکتر «عباس رضاییان‌زاده» ادامه می‌دهد: خطرسنجی سکته‌های قلبی‌عروقی بخش مهمی از برنامه ایراپن (برنامه ایراپن براساس نظام بهداشتی ایران شامل کاهش چهار بیماری دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی می‌باشد) و یکی از راهکارهای مناسب در تخمین میزان احتمال بروز سکته‌های قلبی‌مغزی طی ۱۰ سال آینده است و به افراد کمک می‌کند تا با شناخت عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی، احتمال بروز آن‌ها را کاهش دهند.

وی اضافه می‌کند: در این فرایند، افراد دارای عامل خطر بروز سکته قلبی و مغزی شامل اضافه وزن و چاقی، مصرف دخانیات، کم‌تحرکی، ابتلا به دیابت، فشارخون و چربی خون شناسایی شده و در یک چرخه مراقبتی برای حذف یا مدیریت عامل خطر قرار می‌گیرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تأکید بر اینکه ممکن است فردی چندین عامل خطر را هم‌زمان داشته باشد، افزود: افراد شناسایی شده از سوی بهورز، مراقب سلامت، پزشک خانواده و کارشناس تغذیه و سلامت روان در چرخه مراقبتی قرار گرفته‌اند.

دکتر رضاییان‌زاده اعلام می‌کند: بر همین اساس از ابتدای امسال بیش از ۴۲هزار نفر با ریسک بالای ۱۰ درصد، ۴۲هزار نفر با احتمال اختلال لیپید، پنج‌هزار نفر مشکوک به ابتلا به فشارخون، پنج‌هزار و ۳۰۰ نفر مشکوک به ابتلا به دیابت، ۸هزار نفر بیمار مبتلا به فشارخون با کنترل نامطلوب و ۲۳هزار نفر با کنترل نامطلوب دیابت در طی این فرایند در استان شناسایی شده‌اند.

به گفته وی، به منظور مراقبت از افراد جامعه به ۴۹۸هزار و ۹۶ خدمت خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی از ابتدای سال جاری تاکنون در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارائه شده است. دکتر رضاییان‌زاده تأکید می‌کند: خطرسنجی سکته‌های قلبی‌عروقی از سوی مراقبان سلامت و بهورزان در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×