» آرشیو » سفر با خودرو در موج گرما، اقدامات احتیاطی و مشکلات احتمالی
آرشیو - تکنولوژی
کد خبر:144 | ۱۰ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۵۴

سفر با خودرو در موج گرما، اقدامات احتیاطی و مشکلات احتمالی

پرتو جنوب 00:12 زمان مطالعه: 5 دقیقه

تابستان‌ گرم‌ترین زمان در هر سال است و کشور ما نیز به دلیل اقلیم نیمه خشک،  فصل گرمای طولانی دارد. از سوی دیگر تعطیلات تابستان بهترین زمان برای خانواده‌ها است تا سفر با خودرو شخصی را تجربه کنند. با این حال گرما چیزی نیست که نادیده گرفته شود، چرا که موج حرارت هم بر سرنشینان خودرو و هم بر خودرو تاثیر می‌گذارد. در این مقاله نگاهی به چگونگی سفر با خودرو در موج گرمای تابستان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

سفر با خودرو در گرمای تابستان، نبردی سخت برای راننده و خودرو

ماه‌های تابستان بیشترین میانگین دما را در کل سال دارند. در برخی نقاط کشور دمای هوا در تابستان بین ۳۰ الی ۴۰ درجه است، در حالی که موج‌های گرما می‌توانند دمای هوا را به ۵۰ یا حتی ۶۰ درجه سانتی‌گراد برسانند.

به همین دلیل اگر برای سفر در موج گرما به خوبی آماده نباشید، پیامدهای مختلفی گریبان‌گیر شما خواهد شد. بخشی از این آمادگی شامل سفر با خودرو در جاده یا اتوبان است. سفر در اتوبان‌ها شامل سرعت‌های بالا و پایدار در طول زمان می‌شود، در حالی‌که سفر در جاده شامل انبوهی از شتاب و ترمز، تغییر جهت و بی‌نظمی‌های ترافیکی است.

قدم اول، سطح روانکارها را بررسی کنید

نخستین قدم برای سفر با خودرو در موج گرما، چک کردن سطوح روانکارها در اتومبیل است. میزان و کیفیت روغن موتور، مایع خنک کننده، گاز کولر، روغن ترمز و روغن گیربکس را بررسی کنید. وجود سیستم خنک کاری سالم، کلید اصلی سفر با خودرو در گرما است. هنگام سفرهای جاده‌ای ممکن است به رانندگی طولانی مدت نیاز داشته باشید یا در ترافیک گیر کنید. در هر دو موقعیت، نیاز به سیستم خنک کننده سالم ضروری خواهد بود.

ماشین

گام دوم، مراقب لاستیک‌ها و لنت‌های ترمز باشید

عملکرد لاستیک‌ها در دمای بالا کاهش می‌یابد، در حالی‌که گرما موجب انبساط همه چیز می‌شود! به همین دلیل لازم است تا از وارد شدن ضربه‌های ناگهانی به لاستیک‌ها پرهیز کنید. هنگام رانندگی در گرما از چاله‌ها و برآمدگی‌ها دوری کنید تا احتمال پنچری یا ترکیدن لاستیک کاهش یابد.

گرما موجب کاهش قدرت ترمزها نیز می‌شود. ترمز گرفتن‌های مکرر لنت‌ها را داغ می‌کند و فرسایش آن‌ها را سرعت می‌بخشد. بیشترین مشکلات لنت‌ها هنگام رانندگی در گردنه‌های کوهستانی پیش می‌آیند. به همین منظور لازم است تا از ترمز گرفتن مکرر در مسیرهای کوهستانی خودداری کنید و به جای آن سرعت خودرو را در محدوده‌ای ثابت نگه دارید.

موتورهای توربوشارژر، دردسر مضاعف سفر با خودرو در موج گرما

بسیاری از ایرانی موجود در بازار ایران همچون سایپا شاهین، دنا پلاس توربو و اکثر کراس‌اوورهای چینی به پیشرانه‌های توربوشارژر مجهز هستند. سامانه توربوشارژر یک توربین دارد که با سرعت بسیار زیاد می‌چرخد تا هوای تحت فشار را به داخل موتور تزریق کند. سرعت این توربین گاهی تا ۱۰۰ هزار دور بر دقیقه بالا می‌رود که حاصل آن تولید گرمای بسیار است.

به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند پس از رانندگی طولانی مدت با خودروهای توربوشارژر، موتور را به طور ناگهانی خاموش نکنید. پس از توقف با خودرو، لازم است تا حدود یک دقیقه به آن فرصت دهید تا گرمای تولید شده را به خارج از محفظه پیشرانه انتقال دهد. در صورت خاموش کردن ناگهانی موتور توربو، تعمیرات سنگین و هزینه‌بر در انتظار شما خواهند بود.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×