» اجتماعی » سه نکته برای داشتن یک ارتباط خوب و مؤثر بین شما و والدین همسرتان
اجتماعی - خانه خاص - مقالات
کد خبر:22718 | ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۴

سه نکته برای داشتن یک ارتباط خوب و مؤثر بین شما و والدین همسرتان

پرتو جنوب

تهیه کننده : نجمه ودیعی – مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری ۲۸ صدرا شیراز

شاید شما متوجه شوید که والدین همسرتان افرادی هستند که افکار، احساسات و آرزوهای منحصر به فردی دارند.

۱.گوش دادن را یاد بگیرید
شاید شما متوجه شوید که والدین همسرتان افرادی هستند که افکار، احساسات و آرزوهای منحصر به فردی دارند. این افکار، احساسات و آرزوهای آنها شاید با شما متفاوت باشند. بنابراین چطور می توانید رابطه مثبتی با والدین همسر خود برقرار کنید؟
با همدلی به طرف مقابل گوش دهید. گوش دادن همدلانه به معنای این است که به طرف مقابل گوش دهید تا درک کنید که او چه فکری می کند، چگونه به این نتیجه رسیده است و تا چه حد به این امر اعتقاد دارد.

وقتی شما به اندازه کافی گوش کردید تا به روشنی درک نمایید که طرف مقابلتان چه می گوید و در این مورد واقعا چه احساسی دارد، آنگاه می توانید نظر خودتان را نیز در مورد آن موضوع بیان نمایید. چون شما بدون محکوم کردن و سرزنش به او گوش کرده اید، احتمال بسیار بیشتری هست که او هم دیدگاه صادقانه شما را بشنود. گوش دادن همدلانه، مستلزم این امر نیست که با عقاید طرف مقابل موافقت کنید، بلکه باید با او و عقایدش با احترام رفتار کنید. درک متقابل و احترام متقابل از گوش دادن همدلانه به وجود می آید. وقتی با والدین همسر خود ارتباط برقرار می کنید، همیشه از جانب خودتان سخن بگویید.

بیشتر بخوانید:

تازه عقد کرده‌ها بخوانند!

به جای اینکه بگویید: “وقتی شما آن حرف را زدی احساسات مرا جریحه دار نمودی “، می توانید بگویید: “وقتی که آن حرف را شنیدم احساساتم جریحه دار شد” وقتی جمله تان را با “من” آغاز می کنید، دیدگاه خودتان را بیان می کنید. وقتی جمله تان را با “تو یا شما” آغاز می کنید، طرف مقابل را مقصر می دانید و احتمال دارد یک پاسخ تدافعی از طرف مقابل خود دریافت نمایید.

۲.گفتگو کردن را یاد بگیرید
یکی از موارد دیگری که برای داشتن یک رابطه خوب با والدین همسر نیاز است، این است که یاد بگیرید بر سر تفاوتها گفتگو نمایید. این روند گوش دادن و احترام گذاشتن به عقاید یکدیگر است که اجازه می دهد تا روند گفتگو پیش برود. نهایتا شما به راه حلی دست پیدا می کنید که همه با آن موافقند و رابطه شما با والدین همسرتان نیز تقویت می شود و استحکام پیدا می کند. تفاوت ها و اختلاف نظرها همگی مستلزم گفتگو هستند. وقتی شما به جای مطالبه کردن، احترام می گذارید گفتگو به خوبی پیش می رود.

۳.زبان عشق آنها را یاد بگیرید
پیشنهاد دیگری برای حفظ یک رابطه خوب و مثبت با والدین همسر این است که زبان اصلی عشق آنها را یاد بگیرید و مرتبا با همان زبان با آنها سخن بگویید. وقتی والدین همسر شما احساس کنند خالصانه دوستشان دارید این امر جو مثبتی را هنگام گفتگو بر سر تفاوت ها به وجود می آورد. هیچ چیز عمیق تر از سخن گفتن به زبان عشقِ صحیح، دوست داشتن را نشان نمی دهد. هنگامی که خانواده ها به نحو موثری عشق خود را بیان می کنند آنگاه می توانند روابط سببی مثبتی پیدا کنند.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×