» آرشیو » برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس به میزبانی شیراز
آرشیو - شهرستان
کد خبر:18273 | ۱۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۸

برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس به میزبانی شیراز

پرتو جنوب

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس از سیزدهم تا شانزدهم دی به میزبانی شیراز برگزار می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس:

رویداد ها و جشنواره ها باید منتج به اقامت گردشگران شود

به گزارش خبرنگار پرتو جنوب، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، گفت: نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس، دومین رویداد مهم ملی پس از نمایشگاه بین المللی تهران است و معتقدم فارس، برخوردارترین استان در زیرساخت‌های نمایشگاهی است.
محمد ثابت اقلیدی با بیان اینکه این نمایشگاه، شأن یک نمایشگاه بین المللی را دارد، افزود: نمایشگاه گردشگری پارس، نمایشگاه فاخری است که باید در آن از جزء به کل توانمندی‌ها را معرفی کرد.
وی با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات اجرایی پس از پایان نمایشگاه بین المللی گردشگری که در دستور کار است، این است که باید متناسب با بازار هدف، بازاریابی محصولات انجام شود، خاطرنشان کرد: باید در شناسایی محصولاتی که برای پاسخگویی به نیاز مردم کشور و محصولاتی که برای گردشگران خارجی مورد نیاز است با تدبیر و کمترین میزان آزمون و خطا اقدام شود.
وی یادآور شد: باید این امکان فراهم شود با برگزاری رویداد، جشنواره و جاذبه‌های متنوع به نیازهای گردشگر پاسخ داده شود تا این پاسخگویی منتج به اقامت شود و فرصت حضور بیشتری برای گردشگر ایجاد شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ادامه داد: در حوزه خلیج فارس هم فرصت و هم تهدید برای استان فارس وجود دارد.

ثابت اقلیدی افزود: در حوزه گردشگری سلامت، استان فارس و شیراز در این حوزه در میان کشورهای حوزه خلیج دیرینگی دارد اما با بررسی صورت گرفته، کشور عمان اقدام به جذب سرمایه‌های انسانی همچون جذب پرستار و پزشک و اعطای تسهیلات کرده و این موضوع تهدیدی برای استان است.

وی خاطر نشان کرد: کشور عمان، بازار هدف گردشگری ما بود و جذب گردشگر از آن انجام می‌شود، اما اگر تدابیر لازم صورت نگیرد در آینده میزبان گردشگران این کشور نخواهیم بود و بازار توریسم عمان به عنوان یک بازار بالقوه با ما رقابت خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس برنامه‌های مدنظر اجرایی این اداره کل را تشریح و اضافه کرد: یکی از اولویت‌های مدنظر اداره کل این است که محور ساسانی در مسیر گردشگری و آیتم‌های سفر تعریف شود تا بازار دفاتر خدمات مسافرتی توسعه یابد.
ثابت اقلیدی تاکید کرد: در تدوین بسته سفرهای فرهنگی بیشتر بر بازدید گردشگر از اماکن گردشگری همچون تخت جمشید، پاسارگاد، حافظیه و سعدیه تمرکز خواهیم داشت.
ثابت اقلیدی با اشاره به آغاز مرمت پروژه بازار وکیل شیراز، افزود: بنا بر آن است پروژه به ۱۴ مقطع تقسیم شود و با مشارکت ۱۴ پیمانکار به صورت همزمان و سرعت بیشتر عملیات مرمت انجام شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس اضافه کرد: با بررسی صورت گرفته در گذشته میزان اقامت گردشگران در مراکز اقامتی ۴.۵ درصد بود اما در حال حاضر به کمتر از ۲ درصد رسیده است و این موضوع باید بازیابی شود.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاران در حوزه سه گانه اعم از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که علاقه مند به سرمایه گذاری در این حوزه هستند، پذیرای آنها خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس همچنین اظهار امیدواری کرد: آمایش سرزمین به عنوان یک طرح مطالعاتی دنبال خواهد شد تا تأثیر این مطالعات در استان این امکان را ایجاد کند که چه میزان تأسیسات و با چه ویژگی‌هایی نیازمند است.

وی تاکید کرد: یکی از اولویت‌های مهم دیگر که در دستور کار است، شناسایی آثار ملموس و ناملموس استان است تا این آثار شناسنامه دار، ثبت ملی و در صورت امکان ثبت جهانی شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس افزود: معتقدم حکمرانی در سه حوزه میراث فرهنگی باید مردمی باشد تا بتوانیم به پیشرفت‌های مد نظر دست بیابیم.

حضور ۵ ایرلاین خارجی در نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس

در ادامه این نشست رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان فارس در سخنانی اظهار کرد: در سالن حافظ نمایشگاه بین المللی گلستان شیراز بیش از ۲۰ غرفه دفاتر خدمات مسافرتی مربوط به استان فارس بر پا خواهد بود.

محمود فخری افزود: در این نمایشگاه ۳ ایرلاین داخلی و ۵ ایر لاین خارجی حضور خواهند داشت.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌های تهران، شیراز، میزهای ملی ادبی، گردشگری، هتل‌های سنتی و بوم گردی، میز خوراک، میز ملی ادبی گردشگری نیز در سالن حافظ مستقر هستند.

حضور ۹ کشور خارجی در نمایشگاه گردشگری پارس

در این نشست مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری فارس خاطر نشان کرد: حضور اقوام ایرانی و ارائه توانمندی‌ها و حضور فعال نمایندگی کانون اتومبیلرانی و جهانگردی کشور در فارس در حاشیه این نمایشگاه، ایجاد فضای رقابت و تعامل میان حلقه‌های صنعت گردشگری از جمله اهدافی است که در روند برگزاری این نمایشگاه دنبال می‌شود.

احمد رضا نقیب زاده افزود: در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس ۳۰ میهمان از ۹ کشور حضور خواهند داشت.

وی همچنین به حضور عتبه مقدس کاظمیه در این نمایشگاه اشاره و تصریح کرد: با توجه به بر پایی غرفه تولیت آستان احمد بن موسی شاهچراغ (ع) در این نمایشگاه در کنار غرفه این تولیت غرفه عتبه مقدس کاظمیه برپا می‌شود که به معرفی موضوعات گردشگری مذهبی می‌پردازند.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس تاکید کرد: توجه به گردشگری سلامت، میز ملی ادبی، میز عشایر و میز خوراک از موضوعاتی است که با برپایی غرفه‌هایی ویژه این موضوعات، موارد به صورت ویژه دنبال می‌شود.

نقیب زاده اضافه کرد: در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس ۹ کشور از جمله عربستان، عراق، کویت سریلانکا، مالزی، ترکیه، آلمان، امارات و پاکستان حضور خواهند داشت.

حضور ۱۹۵ هنرمند حوزه صنایع دستی در نمایشگاه گردشگری

حسین همتی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس نیز در این جلسه اظهار کرد: از ۳۰ استان کشور هنرمندان حوزه صنایع دستی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

وی افزود: در مجموع ۱۹۵ هنرمند در ۵۱ رشته و ۱۸ شهر و روستاهای صنایع دستی غرفه مازاد خواهند داشت.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس تاکید کرد: دو سالن سرو و بهار در این نمایشگاه مختص حوزه صنایع دستی است.

گفتنی است سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس از سیزدهم تا شانزدهم دی به میزبانی شیراز برگزار می‌شود که دوره‌های رایگان شیراز شناسی، گردشگری کودک، معرفی و رونمایی از شش خوراک از دوره سعدی و حافظ، اکران عکس‌های منتخب در نمایشگاه از بافت تاریخی، حضور اقوام و عشایر کشور از دیگر موضوعاتی است که در این نمایشگاه اجرا می‌شود.

خبرنگار و عکاس: مازیار فتحی

Print Friendly, PDF & Email
  • ×