» آرشیو » آسمان اینجا آبی نیست
آرشیو - شهرستان
کد خبر:17134 | ۲۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۱

آسمان اینجا آبی نیست

پرتو جنوب

صد روز آلودگی هوای شهرستان لامرد به دلیل پتروشیمی همسایه جنوبی

به گزارش خبرنگار پرتو جنوب، شهرستان لامرد از ابتدای سال تاکنون بیش از۱۰۰ روز هوای آلوده را در تقویم خود ثبت کرده است. ثبت صد روز آلودگی در مدت ۸ ماه از سال جاری یک زنگ هشدار برای به خطر افتادن سلامتی مردم این شهرستان است. شهرستانی که این آلایندگی را به دلیل همسایگی با پتروشیمی های استان بوشهر دریافت می کند تا سوغات این استان جنوبی باعث زحمت و مزاحمت برای مردم این شهرستان جنوبی شود.
استان فارس به دلیل نوع موقعیت جغرافیای خود و صنعتی نبود سهم اندکی از روزهای آلوده در تقویم کشور دارد اما این وضعیت در مورد شهرستان لامرد به دلیل همجواری با شهرهای صنعتی استان بوشهر وضعیت را متفاوت کرده است بطوری که در ۱۰۰ روز گذشته آسمان این شهرستان جنوبی خاکستری بوده است و در مقاطعی مدارس تعطیل شده است.
احمد خضری فرماندار شهر ستان لامرد با تایید این صد روز آلودگی می گوید همجواری این شهرستان جنوبی استان فارس با عسلویه در استان بوشهر باعث شده است که در سنوات گذشته آلودگی مهمان ناخوانده شهرستان لامرد شود.
خضری با بیان اینکه متاسفانه حق آلایندگی هوا منحصر به استان بوشهر شده است و شهرستان لامرد با وجود فاصله ۳۰ کیلومتری از منطقه صنعتی عسلویه از عوارض الایندگی برخودار نمی شوند ادامه می دهد: بعضا شهرستان های استان بوشهر در فاصله ۴۰۰ کیلومتری از این مناطق صنعتی برخودار از این حق آلایندگی هستند.
او یادآوری می کند: براساس تقسیمات جغرافیایی و سیاسی حاکم بر منطقه، هیچ گونه اعتباری مبنی بر حق آلایندگی از سوی این شرکت ها به شهرستان های تاثیرپذیر که امکان مقابله با این آلایندگی را ایجاد می کند تعلق نمی گیرد.
خضری با بیان اینکه باید حق دریافت عوارض آلایندگی و تاثیر پذیری این شهرستان از آلودگی هوای مناطق صنعتی استان بوشهر باید در تصمیم گیری های استانی و ملی ثبت گردد عنوان می کند با ثبت این موضوع شاهد تغییر نگرش ها و تصمیم گیری ها درباره وضعیت هوای شهرستان لامرد را شاهد خواهیم بود .
او درباره پیگیری نماینده مجلس درباره دریافت سهم حق آلایندگی می گوید: نماینده فعلی این شهرستان از ابتدای سال ۹۸ در مجلس پیگیر این موضوع بوده است اما بخشی از تصمیم گیری ها منوط به تغییر نگرش ها در سطح ملی است چرا که اعتبارات حق آلایندگی از سوی وزرات نفت ابلاغیه و تخصیص می گردد و سهمی از استان بوشهر برای دریافت این حق کسر می شود.
خضری درباره این باور که بخشی از آلودگی هوای شهرستان لامرد مربوط به صنایع موجود در این شهرستان است می گوید: تا این لحظه منطقه انرژی بر لامرد و آلومینیوم المهدی الایندگی نداشتند چرا که عملکرد منطقه صنعتی آلومینیوم الهمدی با برق است و الایندگی ایجاد نمی کند.
فرماندار شهرستان لامرد با بیان اینکه باید حساسیت نسبت به این حجم از آلودگی ایجاد گردد عنوان می کند: باید در تصمیم گیری های بین دو استان این شرایط شهرستان لحاظ گردد.
او درباره دریافت اعتبارت حق آلایندگی برای رفع مشکل را اینگونه توضیح می دهد که اعتبارات معمولا برای توسعه فضای سبز و ایجاد مراکز درمانی استفاده می شود اما برای کاهش آلایندگی باید یک همکاری بین محیط زیست استان فارس و بوشهر ایجاد گردد تا پتروشیمی های فعال در استان بوشهر از تجهیزات کاهش دهنده آلودگی برخودار شوند.
گزارش از: مازیار فتحی

Print Friendly, PDF & Email
  • ×