» اجتماعی » مادر نمونه ایل با مرگ خود به چند انسان دیگر جان دوباره بخشید
اجتماعی - مقالات
کد خبر:27858 | ۱۹ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۱

مادر نمونه ایل با مرگ خود به چند انسان دیگر جان دوباره بخشید

پرتو جنوب

به قلم: کاظم دشمه قره میرشاملو

مادران دلسوز و فداکار ایل در طول تاریخ همواره سمبل و نماد ایثار و فداکاری بودند. چه بسا مادرانی که با گیس سفید و لچک مقدس خود بزرگترین جنگ و ستیزها را به صلح و آشتی مبدل ساختند.

چه بسا خواهرانی که بر اساس عرف و قانون ایلی خونبس از خوشبختی، جان و وجود خود گذشتند تا برادر یا پدر خود را از بالای دار یا قصاص نجات دهند. چه بسا مادرانی که در روزگار سخت کوچ همه سختی ها، مشقت ها و مرارتها را به جان خریدند تا فرزندان آنها رشد و پرورش یابند و به مدارج بالای علمی و حرفه ای دست یابند.

و اما در روزگاری که مدرنیته، تکنولوژی و ماشینیسم بر احساس، عاطفه و محبت غلبه نموده است هنوز هم ایثار، فداکاری و جانفشانی مادران ایل با رویکردی دیگر همچنان ادامه دارد.

آری امروز مطلع شدیم که یکی از مادران دلسوز و مهربان ایلمان با ایثار جان خود به چند انسان دیگر جان دوباره بخشیده است.

زنده یاد “بانو روح انگیز رحیمی قره میرشاملو” (مادر حاج بهنام گلدهان، عبدالله ملکپناهی و…) از طایفه فارسیمدان قشقائی که دچار مرگ مغزی شده بود (طبق وصیت خودش و رضایت فرزند فرهیخته اش حاج بهنام گلدهان و برادر بزرگوارش سروعلی رحیمی قره میرشاملو) اعضای بدن او را در بیمارستان پیوند اعضا صدرای شیراز (در تاریخ ۱۷ تیر ۱۴۰۳) به چند بیمار دیگر اهداء نمودند و بدین ترتیب این بانوی فداکار، با ایثار جان خود به چند انسان دیگر جان و حیات دوباره بخشید.

بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار/دگر عضوها را نماند قرار

بیشتر بخوانید:

نقش سنتی ایلات و عشایر در حمایت، حفاظت و احیاء محیط زیست

بدون شک ایثار و فداکاری کم نظیر این بانوی نمونه و فداکار طایفه فارسیمدان، تا ابد در حافظه تاریخ و در یاد و خاطره ایل و تبارمان جاودان خواهد ماند.

زنده یاد بانو روح انگیز رحیمی (فرزند مرحوم حاج رحیم قره میرشاملو) مادری دلسوز، مهربان و وارسته بود که در طول زندگی خود علاوه بر اینکه فرزندان فرهیخته و برومندی را تربیت نمود، نسبت به همنوعان خود بسیار خیراندیش و نیکوکار بود.

آری سرانجام، این مادر مهربان و فداکار ایل با بخشیدن روح و جان به چند انسان دیگر، نام زیبا و پرمحتوای خود را به تمام و کمال معنا نمود.

فیض روح القدس ار باز مدد فرماید/دیگران هم بکنند آنچه مسیحا می کرد

بدینوسیله یاد و خاطره زنده یاد “بانو روح انگیر رحیمی” و یاد و خاطره همه مادران دلسوز و فداکار ایل قشقائی را گرامی می داریم.

روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×