» اجتماعی » ماهانه بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان برای انتقال سوخت به فارس هزینه می شود
اجتماعی
کد خبر:30800 | ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۰

ماهانه بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان برای انتقال سوخت به فارس هزینه می شود

پرتو جنوب

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس با بیان اینکه فارس به عنوان دومین استان پرمصرف فرآورده‌های نفتی در کشور، ماهانه با هزینه‌ای بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان برای کرایه نفتکش‌های جاده‌پیما جهت انتقال سوخت هزینه می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پرتو جنوب؛ اسدالله طاهری امروز، ۱۰ شهریورماه در جمع خبرنگاران گفت: احداث خط لوله انتقال سوخت از بندرعباس به فارس، نه تنها می‌تواند این هزینه‌ها را کاهش دهد، بلکه با کاهش مخاطرات جاده‌ای و جلوگیری از قاچاق سوخت، تحولی بزرگ در مدیریت انرژی استان ایجاد خواهد کرد.

منطقه پخش فرآورده‌های نفتی فارس با بیان اینکه فارس به عنوان بزرگترین منطقه در میان ۳۷ منطقه فرآورده‌های نفتی مستقر در ۳۱ استان کشور، روزانه حدود ۱۶ میلیون لیتر نفت و فرآورده‌های نفتی در استان توزیع می‌کند.

آنطور که طاهری می گوید، این منطقه تنها حداکثر ۳۰ درصد از مجموع فرآورده‌های نفتی مورد نیاز خود را از پالایشگاه شیراز تأمین می‌کند و مابقی نیاز خود را از سایر مبادی همچون بندرعباس، ماهشهر، سیرجان و دیگر نقاط کشور تأمین می‌کند.

 

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس افزود: این در حالی است که برآوردها نشان می‌دهد احداث خط لوله انتقال سوخت از مهرآران – بندرعباس به فارس به طول ۴۲۰ کیلومتر، به اعتباری حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که این سرمایه‌گذاری ظرف سه تا چهار سال بازگشت خواهد داشت.

طاهری خاطر نشان کرد: احداث این خط لوله می‌تواند از مشکلاتی نظیر قاچاق فرآورده‌های نفتی، آلودگی‌های زیست‌محیطی و خطرات ناشی از سوانح جاده‌ای، به‌ویژه به دلیل تردد روزانه ۴۰ نفتکش، جلوگیری کند.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس در مورد آزادراه شیراز – اصفهان «حضرت شاهچراغ (ع)» هم گفت: آزادراه در مهرماه سال گذشته افتتاح شد و تنها خدمات رسانی که کامل انجام شده پمپ بنزین است و سه مرکز خدمات رفاهی و سه پمپ بنزین سیار در این آزادراه فعالیت می کنند که در مجموع ۶ مرکز هستند.

طاهری با اشاره به میزان خرابی زیر پنج درصد جایگاه های نازل سوخت گفت: بیش از ۴۰ درصد نازل ها در فارس خراب شدند که کارگاه بزرگی از سه ماه پیش راه اندازی کردیم که تعمیر قطعات سامانه هوشمند است و میزان خرابی قطعات زیر پنج درصد است و قطعات پس از تعمیر زیر تست قرار می دهد.

او در ادامه به میزان مصرف فرآورده های نفتی در استان هم اشاره و تصریح کرد: طی پنج ماه گذشته، یک میلیارد و ۲۸۵ میلیون لیتر بنزین در فارس مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۰ درصد رشد داشته است. همچنین در همین بازه زمانی، بیش از یک میلیارد لیتر نفت گاز مصرف شده که نشان‌ دهنده ۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس با بیان اینکه سوخت هوایی تولید و توزیع شده در کشور، یکی از با کیفیت ترین سوخت‌های هوایی در سطح دنیا است، عنوان کرد: تأمین سوخت هواپیماها در چهار فرودگاه شیراز، لارستان، لامرد و جهرم بر عهده این منطقه است. سالانه حدود ۲۵ میلیون لیتر سوخت هوایی توزیع می شود.

طاهری در مورد سهمیه بندی لیتر بنزین هم گفت: پالایشگاه نفت خام را بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان از وزارت نفت می خرد، پس از فرآوری انجام شده با لیتری سه هزار تومان به مردم بفروش می رسد که منطقی به نظر نمی رسد.

او افزود: ۹۸ درصد عملیات تجهیز پالایشگاه شیراز انجام شده است و به زودی بنزین یورو ۴ در شیراز توزیع می شود.

*۹۵ درصد سوخت گیری از کارت افراد انجام شود

طاهری طبق مصوبه سال گذشته باید ۹۵ درصد سوخت گیری از کارت افراد انجام شود اما هنوز اجرایی نشده است  گفت: کارت جایگاه های سوخت برای موارد اضطراری است و اگر جایگاهی همکاری نمی کند مردم در صورت مشاهده با شماره ۰۹۶۲۴ تماس حاصل کنند چرا که در هر سکو، کارتی با هفت هزار لیتر وجود دارد.

طاهری در پایان به افزایش جایگاه های سوخت اشاره کرد و گفت: طی سه سال گذشته، ۲۷ جایگاه پمپ بنزین و ۲ جایگاه CNG در سطح استان فارس راه‌اندازی شده است. همچنین، با احداث ۳۰ جایگاه دیگر نیز موافقت شده است که فارس در زمینه احداث جایگاه، مقام اول کشوری را به خود اختصاص داده است.

خبرنگار و عکاس: مازیار فتحی

Print Friendly, PDF & Email
  • ×