» آرشیو » موز را برای مدت طولانی سالم نگه‌داریم
آرشیو - خانه خاص
کد خبر:7947 | ۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۱

موز را برای مدت طولانی سالم نگه‌داریم

پرتو جنوب

موز یک میوه خوشمزه و سرشار از ویتامین است که برخلاف خیلی از میوه‌ها بعد از مدتی کوتاه سیاه و نرم می‌شود. معمولا افراد برای جلوگیری از سیاه شدن موز از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از جام جم آنلاین، برخی موز را در یخچال می‌گذارند و برخی دیگر نیز بر این باورند که نگهداری موز در فضای بیرون مناسب‌تر است اما کدام روش موجب ماندگاری موز می‌شود؟

علت سیاه شدن موز چیست؟

سیاه شدن موز به‌دلیل آنزیمی به نام پلی فنول اکسیداز اتفاق می‌افتد. این آنزیم درواقع با قرار گرفتن در معرض اکسیژن فعال می‌شود و موجب افزایش تولید ملانین و سیاه شدن پوست موز و رسیدن میوه می‌شود. با گذشت زمان این اکسیدان به داخل موز نیز رسوخ موز را سیاه می‌کند. معمولا این فرآیند در شرایط آب و هوایی گرم رخ می‌دهد. از همین رو قرار دادن به‌موقع موز در یخچال و همچنین جلوگیری از ورود اکسیژن به بافت موز موجب جلوگیری از سیاه شدن موز می‌شود.

بهترین روش‌ها برای جلوگیری از سیاه شدن موز

۱- نگهداری موز در یخچال‌: قرار دادن موز رسیده در یخچال می‌تواند از سیاه شدن آن جلوگیری کند. بهترین دما برای نگهداری موز دمای ۱۲درجه سانتی‌گراد است. توجه داشته باشید که تنها موزهای رسیده را در یخچال نگهداری کنید.

۲- نگهداری موزها به‌صورت خوشه‌ای: برای جلوگیری از سیاه شدن موز نباید آنها را از هم جدا کنید. جدا کردن موزها از خوشه موجب می‌شود تا موز سریع‌تر اکسید شود.

۳- آویزان کردن موز: آویزان کردن خوشه موز با ساق روی یک قسمت از تراس یا فضای خنک آشپزخانه می‌تواند گردش هوای بهتری در همه بخش‌های میوه ایجاد کند و از سیاه شدن آن جلوگیری کند.

۴- پلاستیک پیچ کردن موز: موز گاز اتیلن را از طریق ساقه‌های خود آزاد می‌کند. هر قدر این گاز بیشتر آزاد شود، موز زودتر رسیده و سیاه می‌شود. برای جلوگیری از سیاه شدن موز می‌توانید یک پلاستیک یا سلفون در بخش انتهای ساقه آن بپیچید.

۵- قراردادن موز نرسیده در فضای اتاق: قرار دادن موز نرسیده در یخچال موجب می‌شود موز شما نارس بماند. برای نگهداری موزهای سبز و موزهایی که هنوز به طور کامل نرسیده‌اند، بهتر است آنها را در دمای اتاق قرار دهید.

۶- جدا کردن موز از سایر میوه‌ها: اگر موز را در یخچال نگه می‌دارید و دائم با خود فکر می‌کنید که چه‌کار کنم موز در یخچال سیاه نشود، بهتر است بدانید که گاهی میوه‌های دیگر مسبب خراب شدن موز هستند. قرار گرفتن موز در کنار میوه‌های رسیده می‌تواند روند رسیدن آن را نیز سریع کند. بهتر است موز را جدا از سایر میوه‌ها در یخچال قرار دهید تا زود سیاه نشود.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×