» آرشیو » دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مسیر ایده تا صنعت را پیمودند
آرشیو - شهرستان - فرهنگی هنری
کد خبر:8346 | ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۲۲

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مسیر ایده تا صنعت را پیمودند

پرتو جنوب

در اقدامی نو در دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی شیراز با عنوان «هسته دانشجوی فناور»، دانشجویان این دانشکده از مرحله تولید ایده، به صنعت می رسند.
به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «هادی علیقلی» با معرفی این مرکز آموزشی به عنوان یکی از دانشکده های پایلوت نسل سوم در دانشگاه که برای گذار از دانشگاه های نسل دوم به این مسیر تلاش می کند، افزود: محور فعالیت دانشگاه های نسل سوم، کارآفرینی، فناوری، تولید دانش بنیان است که دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی شیراز نیز برنامه ها و اقدامات خود را در این مسیر هدایت می کند.
او هدف از اجرای طرح هدف «هسته دانشجوی فناور» در این دانشکده را هدایت دانشجویان از مسیر «ایده» تا «صنعت» عنوان کرد که پس از اعلام فراخوان در این مرکز آموزشی، دانشجویان علاقه مند با راهنمایی اساتید، هسته های دانشجویی فناور را برای ایجاد رویداد فناوری (استارت آپی) تشکیل دادند؛ شرط اصلی تشکیل هسته های دانشجویی در این طرح انجام کارهای بین رشته ای بود و دست کم باید دو رشته از رشته های یاد شده در این تیم ها حضور داشته باشند؛ چرا که یکی از اهداف این طرح، تقویت کارهای گروهی و فعالیت های علوم بین رشته ای به عنوان یکی از ویژگی های مهم دانشگاه های نسل سوم است.
دکتر علیقلی با اشاره به آموزش ایده پردازی و نحوه ارائه آن به دانشجویان از سوی اساتید دانشکده و دیگر اساتید فعال در حوزه فناوری طی یک دوره زمانی یک تا دو ماهه ادامه داد: پس از توانمندسازی دانشجویان، ایده های گروه های دانشجویی داوری و ۶ ایده برتر مشخص شد.
رییس دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی شیراز با اشاره به اینکه در این داوری، دانشجویان شرکت کننده در جشنواره نیز حق داوری داشته و به ایده ها امتیاز می دادند، گفت: در این داوری ۶ طرح در حوزه های نانوفناوری پزشکی، زیست فناوری پزشکی، علوم اعصاب و مهندسی بافت برتر شناخته شده و با راهیابی به مرحله ارایه شفاهی در مراسم اختتامیه طرح هدف، مشمول جایزه نقدی شدند.
او اظهار کرد: با حمایت معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، ایده های داوری شده می توانند از مسیر ایده های فناورانه پیش روند و از سوی برخی از موسسه های فناورانه به شکلی هدایت می شوند تا به سرانجام برسند، به نحوی که در حال حاضر، بعضی از تیم های برتر در حال تهیه نمونه اولیه و پیشبرد پروژه خود هستند؛ برای نمونه با برگزاری نشست های تخصصی در حوزه اعصاب و روان، استفاده از ایده مرتبط با بیماری صرع در حال برنامه ریزی است.
دکتر علیقلی با اشاره به حمایت معاونت های تحقیقات و فناوری و مدیریت توسعه و منابع دانشگاه برای اهدای جایزه های ۱۵ میلیون تومانی به ایده های سه تیم اول و سه میلیون تومانی به سه تیم دوم این رویداد فناورانه گفت: با توجه به موفقیت های به دست آمده و استقبال دانشجویان، به نحوی برنامه ریزی شد تا در مسیر دستیابی به دانشگاه های نسل سوم و توانمندسازی دانشجویان در این مسیر، این رویداد هر سال در دانشکده برگزار شود و با توجه به طرح در نشست دانشگاهی دانش بنیان، توسعه آن در دیگر دانشکده ها نیز در حال پیگیری است.
او همچنین از خبرهای امیدوار کننده در زمینه «توانبخشی عصبی بیماری دمانس» و «ترمیم زخم» در آینده نزدیک خبر داد و نسبت به گسترش اجرای این رویداد در دیگر دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ابراز امیدواری کرد.
به گفته رئیس دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی شیراز، این دانشکده دارای ۱۱۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی است و بیش از ۵۰ دانشجو، معادل حدود ۵۰ درصد دانشجویان، در قالب ۱۰ تیم در این رویداد شرکت داشته و ۶ تیم، برگزیده شدند.
دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی شیراز به عنوان تنها دانشکده دانشگاه علوم پزشکی شیراز که تمامی دانشجویان آن در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند، دارای ۱۸ عضو هیات علمی است، این دانشکده دارای رشته های مختلف نوین شامل علوم اعصاب، زیست فناوری پزشکی، بیولوژی تولید مثل، مولکولی، نانو فناوری پزشکی، مهندسی بافت، پزشکی مقایسه ای، علوم سلولی کاربردی در مقطع تحصیلی دکترا (P.H.D) و رشته نانو فناوری پزشکی، در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد نیز دانشجو می پذیرد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×