» آرشیو » چین با موفقیت دومین ماژول ایستگاه فضایی تیانگونگ را متصل کرد
آرشیو - تکنولوژی
کد خبر:164 | ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۶

چین با موفقیت دومین ماژول ایستگاه فضایی تیانگونگ را متصل کرد

پرتو جنوب زمان مطالعه: 20 دقیقه

چین روز گذشته با موفقیت ماژول «ونتیان» (Wentian) را به ایستگاه فضایی خود یعنی «تیانگونگ» وصل کرد. این ماژول یکشنبه ظهر به وقت محلی سوار بر راکت «لانگ مارچ ۵B» از سایت پرتاب فضایی ونچانگ در استان هاینان پرتاب شد و ۱۳ ساعت بعد به ایستگاه فضایی این کشور متصل گردید.

ماژول ونتیان شامل تجهیزاتی است که به فضانوردان چینی اجازه می‌دهد در حین حضور در ایستگاه فضایی تیانگونگ آزمایش‌های علمی مختلفی را انجام دهند. این ماژول همچنین سه فضای اضافه را برای خواب فراهم می‌کند و یک اتاق هوابند (Airlock) دارد که می‌تواند برای راهپیمایی‌های فضایی استفاده شود.

ایستگاه فضایی تیانگونگ به‌زودی تکمیل می‌شود

چین در ماه ژوئن ماموریت «شنژو ۱۴» را با سه سرنشین راهی تیانگونگ کرد تا شرایط را برای رسیدن ونتیان آماده کنند. «منگتیان» (Mengtian) سومین و آخرین ماژول آزمایشگاهی این ایستگاه خواهد بود که برای پرتاب روی لانگ مارچ ۵B در ماه اکتبر در دست آماده‌سازی قرار دارد. با اتصال این ماژول، فرآیند ساخت ایستگاه تیانگونگ تکمیل می‌شود. انتظار می‌رود که با راه‌اندازی این ایستگاه فضایی در اواخر سال ۲۰۲۲ رقابت‌های فضایی میان چین و آمریکا افزایش یابد.

مدیر شرکت

حالا که ونتیان به ایستگاه فضایی چین رسیده، نگرانی‌هایی در این باره وجود دارد که راکت غول‌پیکر لانگ مارچ ۵B کجا سرگردان است. بسیاری از راکت‌ها به شکلی ایمن قطعات مراحل ابتدایی پرتاب خود را درون اقیانوس رها می‌کنند، اما شرایط برای این نوع راکت متفاوت است. لانگ مارچ ۵B ظاهرا محموله خود را با تمام قسمت مرحله اول پرتاب به مدار پایینی زمین می‌برد. اما پس از انجام ماموریت هیچ راهی برای هدایت و کنترل آن در مسیر بازگشت به زمین وجود ندارد.

این راکت سال گذشته پس از تحویل اولین ماژول ایستگاه فضایی تیانگونگ به‌صورت کنترل‌نشده در اقیانوس هند سقوط کرد. حالا باید دید که چینی‌ها این بار تدبیر متفاوتی برای کنترل اوضاع اندیشیده‌اند یا دوباره باید نگران محل برخورد این راکت و صدمات احتمالی آن باشیم.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×