» سیاسی » سرانجام دولت وفاق ملی در کنار هموطنان اهل تسنن به قشقائی ها نیز اعتماد کرد
سیاسی - مقالات
کد خبر:32291 | ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۲

سرانجام دولت وفاق ملی در کنار هموطنان اهل تسنن به قشقائی ها نیز اعتماد کرد

پرتو جنوب

به قلم: کاظم دشمه – فعال فرهنگی

استانداری دکتر رحمانی از چند زاویه قابل بحث و بررسی است. اگر مقام والی گری را هم معادل استانداری بدانیم، بعد از والی گری ضیغم الدوله قشقائی(در استان یزد) برای اولین بار است که فردی از قشقایی را برای استانداری انتخاب نموده اند.
اگر هم چنین پستی به قشقائی ها واگذار شده لااقل نگارنده از آن بی اطلاع است. پس بدین ترتیب بعد از ضیغم الدوله، دکتر رحمانی را باید اولین استاندار قشقائی تبار این مرز و بوم بدانیم.
و ثانیا از زمانی که چرچیل خطاب به روزولت میگوید: “هرگز به این قشقائی های لعنتی نمی شود اعتماد کرد…” تو گوئی همه دولت ها در التزامی نانوشته آن را نصب العین خود قرار دادند و واقعا هرگز به قشقائی ها اعتماد نکردند.
در دوران کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ آمریکایی ها به قشقائی ها پیشنهاد می کنند که در صورت همکاری با آنها و دولت کودتا چندتا وزیر یا استاندار از آنها انتخاب نمایند که آن هم با عدم موافقت سران قشقائی منتفی می شود.
گرچه قبل از کودتا، ناصرخان قشقائی به سمت سناتوری شاه و مجلس سنا و دو برادر دیگری تا نمایندگی مجلس شورای ملی ارتقاء یافته بودند اما بعد از کودتا نیر علاوه بر نمایندگی، تنها سمت بالایی که به قشقایی ها اختصاص یافت همان مدیرکلی استاد بهمن بیکی بود که الحق و والانصاف با لیاقت و کاردانی بی نظیر، خدمات گرانبهایی از خود به یادگار گذاشت و نشان داد که اگر قشقائی ها در مسند کارهای کلان اجرائی باشند برای اداره کشور بسیار لایق، مفید و موثر خواهند بود.
بعد از انقلاب نیز قشقائی ها مقاماتی در حد فرماندار، نماینده مجلس، سردار سپاه و.. داشته اند، اما در حالی که در طول این چهل و اندی سال ما امثال دکتر رحمانی ها فراوان داشته ایم(و داریم.) تو گوئی بر اساس لایحه ای غیره مصوب و پیمانی نانوشته، انتخاب و انتصاب رجال قشقائی برای پست هایی بالاتر از نمایندگی مجلس و فرمانداری به نوعی برای دولت ها خط قرمزی خطرناک و نابخشودنی به حساب می آمد.
اکنون انتخاب و انتصاب یک قشقائی “دکتر رحمانی” به عنوان استانداری کهگیلویه بویراحمد را به فال نیک گرفته و امیداریم که دولت وفاق ملی با اعتمادی که در کنار برادران اهل تسنن به قشقائی ها نیز روا داشته است در سال های بعدی و دولت های بعدی نیز ادامه داشته باشد و در کابینه ها و دولت های آینده نیز شاهد وزیر و معاونانی از ایل قشقائی باشیم.

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×