» دانش و سلامت » تغذیه صحیح در فصل بهار، از دیدگاه طب ایرانی
دانش و سلامت - مقالات
کد خبر:23663 | ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۱

تغذیه صحیح در فصل بهار، از دیدگاه طب ایرانی

پرتو جنوب

دکتر جعفر ابوالقاسمی شیرازی نژاد- متخحصص طب ایرانی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

بر اساس توصیه های طب ایرانی، پیش از هر چیز لازم است از درهم خوری در فصل بهار پرهیز شود. همچنین برای تغذیه در فصل بهار، مصرف مواد غذایی خشک نسبت به چرب، برتری دارد. در مورد شیرینی‌ ها نیز توصیه می شود شیرینی ‌تر استفاده نشود و مصرف شیرینی هایی مانند شیرینی نخودچی و شیرینی برنجی بهتر است.

پرهیز از در هم خوری میوه نیز دیگر توصیه ای است که می تواند در فصل بهار، سلامت افراد را به همراه داشته باشد.

در این فصل مصرف غذاهای ساده و دارای اجزای کم، اولویت دارد؛ به عنوان مثال انواع املت‌ها، تخم مرغ، خاگینه ‌ها، هویج یا بادمجان یا کشک که در این فصل به شکل کله‌جوش استفاده می ‌شود. همچنین مواد غذایی نظیر سوپ جو، آش جو و نان جو غذاهای مناسب برای این فصل محسوب می شود.

بیشتر بخوانید:

 برای شما که همیشه گرسنه هستید/ معرفی ۵ ماده غذایی سیرکننده

در میان آجیل‌ها بیشتر فندق و بادام و تا حدودی پسته توصیه می‌ شود و همچنین مصرف تخم کدو، آفتاب‌گردان، تخمه ژاپنی و تخم هندوانه نیز می تواند مفید باشد. اما توصیه می شود در میان آجیل‌ها هر روز یک مدل آجیل مصرف شود؛ برای مثال یک روز تخمه کدو و روز بعد چند عدد بادام میل شود.

فاصله‌گذاری بین مواد غذایی نیز از دیدگاه طب ایرانی مهم است و توصیه می شود بعد از مصرف یک سری آجیل و شیرینی، از صرف غذا پرهیز کنیم. از سوی دیگر بهتر است همیشه سیر از سر سفره بلند نشویم و هنگام پایان صرف غذا، تا حدودی گرسنه باشیم.

همچنین به یاد داشته باشیم غذاهای حاوی رنگ‌ها و طعم‌های مصنوعی مانند شیرینی‌هایی که رنگ‌های خیلی خاص نظیر قرمز، سبز تند، نقره‌ای و طلایی دارد، برای بدن مضر هستند.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×