» آرشیو » تولید خاک الکترونیکی موثر در رشد محصولات کشاورزی
آرشیو - تکنولوژی
کد خبر:18044 | ۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۴

تولید خاک الکترونیکی موثر در رشد محصولات کشاورزی

پرتو جنوب

محققان یک نوع خاک الکترونیکی را تولید کرده اند که رشد محصولات کشاورزی را بسیار بهبود می‌بخشد.
به گزارش پرتو جنوب به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محققان دانشگاه لینشوپینگ یک نوع خاک رسانای الکتریکی برای کشاورزی به نام هیدروپونیک تولید کرده اند که در آن نهال‌های جو، زمانی که ریشه آن‌ها توسط یک بستر تازه در حال رشد تحریک می‌شود، به طور متوسط ۵۰ ٪ بیشتر رشد می‌کنند.

النی استاورینیدو، استادیار آزمایشگاه الکترونیک آلی و رئیس گروه گیاهان الکترونیکی می‌گوید: جمعیت جهان در حال افزایش است و ما نیز از تغییرات آب و هوایی رنج می‌بریم، بنابراین واضح است که نمی‌توانیم نیاز‌های تغذیه‌ای کره زمین را فقط از طریق روش‌های موجود تامین کنیم، اما با هیدروپونیک می‌توانیم در مناطق شهری نیز مواد غذایی کشت کنیم. این محیط‌ها بسیار کنترل‌شده هستند.

در مطالعه‌ای که در مجله PNAS منتشر شد، گروه تحقیقاتی او اکنون یک بستر کشاورزی رسانای الکتریکی ایجاد کرده است که به طور خاص برای هیدروپونیک طراحی شده است که آن را eSoil نامیده اند.

محققان دانشگاه لینکوپینگ توضیح داده‌اند که نهال‌های جو که در «خاک» رسانای الکتریکی رشد کرده‌اند، طی ۱۵ روز که ریشه‌های آن‌ها با عامل الکتریکی تحریک شدند، تا ۵۰ درصد بیشتر رشد کرده‌اند.

هیدروپونیک به این معنی است که گیاهان بدون خاک رشد می‌کنند و فقط به آب، مواد مغذی و چیزی به عنوان بستر برای اتصال ریشه هایشان نیاز دارند.

این روش یک سیستم بسته است که امکان بازیافت آب را فراهم می‌کند تا هر نهال دقیقاً مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند، بنابراین آب بسیار کمی مورد نیاز است و تمام مواد مغذی در سیستم باقی می‌مانند که در کشاورزی معمولی امکان پذیر نیست.

هیدروپونیک همچنین امکان کشاورزی عمودی در برج‌های بزرگ را برای به حداکثر رساندن کارایی فضا فراهم می‌کند و محصولاتی که قبلاً به این روش رشد کرده‌اند شامل کاهو و برخی سبزیجات می‌شود.

دانه‌ها معمولاً در هیدروپونیک به جز برای استفاده به عنوان علوفه کشت نمی‌شوند. در این مطالعه محققان خاطر نشان کردند که نهال جو را می‌توان با استفاده از هیدروپونیک کاشت و سرعت رشد آن‌ها را به لطف تحریک الکتریکی بهبود بخشید.

غالبا از پشم معدنی به عنوان بستر کاشت در هیدروپونیک استفاده می‌شود. پشم معدنی نه تنها زیست تخریب پذیر نیست، بلکه در فرآیندی پر انرژی نیز تولید می‌شود.

خاک الکترونیکی برای کشاورزی الکترونیکی از سلولز، فراوان‌ترین پلیمر زیستی، مخلوط با پلیمری رسانا به نام PEDOT تشکیل شده است.

این ترکیب به خودی خود چیز جدیدی نیست، اما این اولین بار است که برای رشد گیاهان و ایجاد نما برای گیاهان به این روش استفاده می‌شود.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×