» آرشیو » راکت لانگ مارچ ۵B چین به‌صورت کنترل‌نشده در اقیانوس هند سقوط کرد
آرشیو - تکنولوژی
کد خبر:161 | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۰

راکت لانگ مارچ ۵B چین به‌صورت کنترل‌نشده در اقیانوس هند سقوط کرد

پرتو جنوب زمان مطالعه: 17 دقیقه

راکت «لانگ مارچ ۵B» چین به‌صورت کنترل‌نشده بر فراز اقیانوس هند وارد اتمسفر زمین شد و در نزدیکی مالزی سقوط کرد. آژانس ماموریت‌های سرنشین‌دار فضایی چین می‌گوید بخش عمده این راکت در حین ورود به زمین در آسمان سوخت و از بین رفت.

فرماندهی فضایی آمریکا دیروز تایید کرد که این راکت ساعت ۱۸:۴۵ به وقت ایران وارد جو شده اما مشخص نیست که تکه‌های آن کجا سقوط کرده است. عدم اطمینان درباره محل سقوط لانگ مارچ ۵B نگرانی‌هایی را در کشورهای مختلف به وجود آورده بود، چون این راکت می‌توانست طبق پیش‌بینی‌ها در منطقه‌ای بین مکزیک و آفریقا سقوط کند.

لانگ مارچ ۵B چین احتمالا در مناطق پرجمعیت سقوط نکرده است

کاربران اهل مالزی ویدیوهای سقوط لانگ مارچ ۵B را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و عده‌ای فکر می‌کردند که چند شهاب‌سنگ در حال سقوط هستند. «جاناتان مک‌دوول»، اخترفیزیکدان مرکز هاروارد-اسمیتسونین باور دارد که تکه‌های باقی‌مانده از این راکت در نزدیکی سیبو، بینتولو یا برونئی سقوط کرده اما بعید است که در مناطق پرجمعیت پایین آمده باشد.

«بیل نلسون»، رئیس ناسا در بیانیه‌ای در واکنش به این اتفاق گفت: «جمهوری خلق چین اطلاعات دقیق مسیر حرکت لانگ مارچ ۵B در ورود مجدد به زمین را منتشر نکرد. همه کشورهای فعال در فضا باید بهترین اقدامات ممکن را انجام دهند و نقش خود را در اشتراک‌گذاری زودهنگام این اطلاعات ایفا کنند تا امکان پیش‌بینی قابل اطمینان ریسک احتمالی برخورد قطعات، به ویژه برای وسایل سنگین نظیر لانگ مارچ ۵B که ریسک بزرگی را برای زندگی و املاک مردم به وجود می‌آورند، وجود داشته باشد.»

این راکت چندی پیش برای انتقال دومین ماژول ایستگاه فضایی تیانگونگ به فضا رفت. متاسفانه این آخرین سقوط کنترل‌نشده راکت‌های چینی نخواهد بود. پکن در نظر دارد که در ماه اکتبر (مهر یا آبان) ماژول نهایی ایستگاه خود را با یک لانگ مارچ ۵B دیگر راهی مدار کند و بعد در سال ۲۰۲۳ یک تلسکوپ را با همین نوع از راکت‌ها به فضا بفرستد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×