» آرشیو » بهره برداری از ۲ هزار و ۹۷۳ واحد طرح نهضت ملی مسکن در فارس به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رییس جمهور
آرشیو - شهرستان
کد خبر:10335 | ۵ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۲

بهره برداری از ۲ هزار و ۹۷۳ واحد طرح نهضت ملی مسکن در فارس به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رییس جمهور

پرتو جنوب

استاندار فارس:
شرایط را برای بازگشت روستاییان به روستاها فراهم می کنیم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پرتو جنوب؛ محمدهادی ایمانیه استاندار فارس در آیبن بهره برداری از ۲ هزار و ۹۷۳ واحد مسکن در طرح نهضت ملی مسکن همزمان با افتتاح یکصد هزار واحد در کل کشور به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رییس جمهور گفت: این واحد‌های مسکونی شامل تجمیع خانه های بافت فرسوده و ساخت واحدهایی که با استاندارهای خانه های روستایی و خانه های طرح نهضت ملی مسکن ساخته شده اند، امروز به طور نمادین در کنار یکی از این واحدها مراسم بهره برداری را انجام می دهیم.

وی بیان کرد: روستاییان، به ویژه روستاییانی که به حاشیه شهرهای بزرگی مثل شیراز مهاجرت کرده اند، شرایط را برای بازگشت به روستاها برای آنها فراهم می کنیم، زمین های رایگان در اختیارشان قرار می دهیم و هم وام هایی با سود پایین با تعویق پرداخت اولیه به متقاضیان روستایی داده می شود تا بعد از ساخت و بهره برداری اقساط را پرداخت کنند.

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه این رویکرد در راستای تقویت مهاجرت معکوس برنامه ریزی شده است، متذکر شد: شرط اسکان ۵ سال در روستا برداشته شده است، بنابراین اگر روستاییان در شهرها یا حاشیه شهرها زندگی می کنند و قصد بازگشت داشته باشند می توانند از این تسهیلات بهره ببرند و نیاز به سابقه سکونت در پنج سال گذشته ندارند.

ایمانیه با اشاره به نوسازی مسکن در بافت فرسوده شهر غیر از بافت ۵۷ هکتاری تاریخی، تصریح کرد: دفاتر تسهیل‌گری که مجددا فعال شده اند در نوسازی منازل بافت فرسوده همکاری می کنند و ما آمادگی ارائه تسهیلات به آنها را داریم و خانه های قدیمی با تجمیع هم تخریب شده و ساختمان های جدیدی ساخته می شود که نمونه آن را در این مجتمع مشاهده می کنیم که از تجمیع پنج خانه فرسوده با سن بالای هفت سال تعداد ۳۱ واحد ساخته شده است.

 

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس:

 *پروانه ساختمانی حدود ۴۰ هزار واحد نیز صادر شده و فونداسیون برای ۳۵ هزار واحد هم اجرا شده است

در ادامه محمودرضا طالبان، مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس با بیان اینکه امروز همزمان با کل کشور، در استان فارس نیز تعداد ۲ هزار ۹۷۳ واحد در بخش بافت فرسوده، نهضت ملی مسکن و مسکن روستایی به بهره برداری می رسد، گفت: ۱۴۸ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در مرحله نهایی تأیید شدند که ۷۵ هزار نفر از شهر شیراز متقاضی هستند، که برای ۲۵ هزار نفر از متقاضیان شهر شیراز زمین تامین شده و زمین مورد نیاز ۵۰ هزار متقاضی باقیمانده در شرف تایید است.

وی ادامه داد: برای ۹۱ هزار متقاضیان در سایر شهرها، زمین مورد نیاز تامین شده و مشکلات این بخش مرتفع شده است، این زمین ها در اختیار مردم یا سازنده ها قرار گرفته است، در برخی از شهرهای کوچک زمین در اختیار خود مردم قرار گرفته تا به صورت یک طبقه و دو طبقه ساخت را شروع کنند، در شهرهایی که زمین کم بوده پروژه ها به صورت چهار طبقه طراحی شدند و زمین در اختیار پیمانکار مربوطه قرار گرفته تا ساخت و ساز را شروع کنند و در مرحله صدور پروانه قرار گرفتند.

طالبان تصریح کرد: ۷۱ هزار نفر هم از این ۹۱ هزار نفر مبلغ ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه را واریز کردند و پروانه ساختمانی حدود ۴۰ هزار واحد نیز صادر شده و فونداسیون برای ۳۵ هزار واحد هم اجرا شده است، با توجه به اینکه در تامین زمین مشکلاتی وجود داشت مقداری از اجرا عقب هستیم اما با توجه به اینکه در حال حاضر مشکل زمین مرتفع شده است، پروژه های نهضت ملی مسکن به مرحله اجرا رسیده است.

* طرح نهضت ملی مسکن و استقبال از این طرح نشان از اعتماد مردم است
مدیرکل راه و شهرسازی فارس همراهی مردم و در طرح نهضت ملی مسکن و استقبال از این طرح را نشان از اعتماد مردم به طرح خواند و گفت: مردم امیدوار به اجرای این طرح هستند، فارس در تامین زمین و مقدار زمینی که در اختیار مردم برای ساخت قرار گرفته، مقام نخست را در کشور دارد، در بخش ساخت آمار رسمی منتشر نشده است اما بر اساس شواهد و واریزی ها توسط مردم شاهد رشد در این بخش هستیم، مردم اعتماد کرده و با این طرح همراه شدند به ویژه در شهرهای کوچک که پروژه ها در حال اجرا است واریزی ها انجام شده است.

طالبان خاطرنشان کرد: در شهرهایی مانند آباده، اقلید، نی ریز و ارسنجان، مردم به مرحله سوم واریز رسیده اند و تاکنون حدود ۱۴۰ میلیون تومان پرداخت کرده اند و پروژه ها در حال سقف دوم است، در شهرهایی مثل خرامه نیز خیلی از واحد در مرحله تاسیسات مکانیکی و برقی است و برخی از پروژه ها در مرحله نماسازی قرار دارند که اینها نشان از این است که در واقع عملیات نهضت ملی روند بچرو به رشدی دارد.

مدیرعامل شرکت ساختمانی برج سازان ساحل شهر راز:
 اهم فعالیت شرکت ها نوسازی بافت های فرسوده کلانشهر شیراز است

وحید کشت ورز، مدیرعامل شرکت ساختمانی برج سازان ساحل شهر راز، پیمانکار این پروژه نیز در ادامه به خبرنگار پرتو جنوب گفت: اهم فعالیت شرکت ها، نوسازی بافت های فرسوده کلانشهر شیراز است و تجربه زیادی در این حوزه داریم و عمده فعالیت های شرکت ما در حوزه نوسازی بوده است.
وی با بیان اینکه خود را برای مدتی نفر اول احیاگر بافت های فرسوده شهر شیراز می‌دانم، تصریح کرد: اولویت ما در ساخت و ساز، استفاده از مصالح با کیفیت است که در مجتمع های زنجیره ای ساحل می توانید این کیفیت را مشاهده کنید، در بیشتر خیابان های بافت فرسوده مانند خیابان های نادر، وصال، فخرآباد، سه راه بهار وغیره می توانید این پروژه های نوسازی شده را ببینید.

کشت ورز با بیان اینکه پروژه ای که در خیابان فخر آباد امروز به بهره برداری رسید از تجمیع پنج خانه قدیمی فرسوده ساخته شده است، افزود: زمین این پروژه حدود یک هزار و ۲۷۰ مترمربع بوده است که اکنون در قالب ۶ هزار مترمربع زیربنا در هفت سقف شامل زیرزمین، همکف، پنج طبقه و ۳۱ واحد به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت ساختمانی برج سازان ساحل شهر راز خاطرنشان کرد: این پروژه با تخریب پنج پلاک قدیمی با قدمت بالای ۷۰ سال ساخته شده است و ۳۱ خانوار هم بدون هیچ هزینه ای صاحب مسکن شدند.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۷۰۰ خانوار از طریق حدود ۳۵ پروژه نوسازی صاحب خانه شدند، ادامه داد: در جوار این پروژه، چندین پروژه دیگر نیز در دست اقدام است، در خیابان های شهید حراف، نادر، فلکه نادر نیز پروژه های دیگری طراحی شده که در حال پیگیری برای ساخت آنها هستیم. این چنین پروژه هایی برای مالکان بسیار به صرفه است چرا که آورده آنها فقط زمین است و هزینه دیگری به آنها تحمیل نمی شود، همچنین این نوسازی ها علاوه بر زیباسازی شهر، خدمات رسانی در شرایط بحرانی توسط دستگاه های خدمات رسان مانند اورژانس و آتشنشانی نیز بهبود خواهد یافت.
خبرنگار: مازیار فتحی

Print Friendly, PDF & Email
  • ×