» آرشیو » مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس: معضل پلاستیک برای محیط زیست کشور مشهود است/عدم استفاده از پلاستیک به صورت قانونی برای سایر نهادها مدون نشده است
آرشیو - پیام - شهرستان
کد خبر:3976 | ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۲۹

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس: معضل پلاستیک برای محیط زیست کشور مشهود است/عدم استفاده از پلاستیک به صورت قانونی برای سایر نهادها مدون نشده است

پرتو جنوب

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: معضل پلاستیک برای محیط زیست کشور، مسأله ساز است اما متأسفانه عدم استفاده از پلاستیک به صورت قانونی برای سایر نهادها مدون نشده است.

وی افزود: تاکنون ساز و کار درستی درخصوص عدم استفاده از پلاستیک انجام نشده و تنها در یک مقطع، تبلیغاتی صورت گرفت و محیط زیست با توان خود نسبت به توزیع کیسه‌های پارچه‌ای به جهت جایگزینی با کیسه‌های پلاستیکی به عنوان یک حرکت نمادین اقدام کرد و برای تداوم این کار باید اصناف در حوزه‌های مختلف همچون نانوایی‌ها، خشکبار و…  در این خصوص پای کار بیایند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پرتو جنوب، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست با اشاره به شعار این هفته در سال جاری با عنوان “نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی” گفت: یکی از معضلات جامعه جهانی که در سطح ایران به شکل شدیدتر شاهد آن هستیم، استفاده از مواد، ظروف و کیسه‌های پلاستیکی است.

به گفته عطا پورشیرزاد، در سطح جامعه از کوچک‌ترین خرید در خواربار فروشی، مارکت‌ها و اغذیه فروشان شاهد استفاده از پلاستیک هستیم که بعد از استفاده، در طبیعت رها شده و بخشی از بودجه کشور برای ساماندهی، جمع آوری و دفن این مواد هزینه می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس تأکید کرد: هنوز عدم استفاده از پلاستیک به صورت قانونی برای سایر نهادها مدون نشده است.

بالا رفتن انتظارات و سطح توقعات از سازمان محیط زیست، سنگین‌تر شدن رسالت و اندک بودن توان و امکانات این سازمان، از دیگر موضوعات مورد اشاره مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در این نشست بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: فارس در حوزه محیط زیست در میان سایر استان‌ها در حوزه محیط زیست انسانی، طبیعی، آموزش، تنویر افکار عمومی و روابط عمومی جزو استانهای پیشرو کشور است.

پور شیرزاد ادامه داد: در تعطیلات نوروز امسال، از ۸۵ مورد کشف تخلفات در سطح کشور، ۳۰ مورد مربوط به استان فارس بوده است.

تشریح وضعیت تالاب‌ها از دیگر موضوعات مورد اشاره مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس بود که در این باره گفت: یکی از مشکلاتی که در رسیدن آب به تالاب‌ها با آن مواجه شدیم؛ ورودی دهانه‌های رودخانه کر بود که به دلیل عدم مهندسی جدید، آب قابل قبول به تالاب نرسید و وارد زمین‌های کشاورزی نشد.

او در خصوص اختصاص حقآبه به تالاب‌ها عنوان کرد: نظارت صفر تا صد این موضوع بر عهده وزارت نیرو است و هرگونه عدم انجام وظایف در این حوزه، کوتاهی در مسئولیت است.

قلع و قمع مزارع آبیاری شده با فاضلاب

موضوعات مطرح پیرامون آبیاری مزارع کشاورزی، دیگر پرسش مطرح شده از سوی خبرنگاران از مدیر‌کل حفاظت محیط زیست بو‌د و وی در این خصوص پاسخ داد: براساس قانون، جلوگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب، بر عهده سه وزارتخانه جهاد کشاورزی، نیرو و بهداشت است و سازمان محیط زیست به عنوان دستگاه همکار در کنار این وزارتخانه‌ها فعالیت دارد. این در حالیست که در این حوزه، محیط زیست از سایر نهاد‌های متولی فعال‌تر بوده و قلع و قمع‌هایی را در مناطق صدرا و قره پیری و شرق شیراز با خاطیان داشته است.

پورشیرزاد اضافه کرد: محیط زیست یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی است و به صورت داوطلبانه با سایر سازمان‌ها همکاری داشته است.

کیفیت پایین سوخت، تهدید کننده هوای پاک شیراز

در ادامه این نشست، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست فارس گفت: در حوزه محیط زیست استان، تمام تلاش بر آن است تا حداکثر ظرفیت کارشناسی و محیط بانی در این حوزه به کار گرفته شود تا محیط زیست استان حفظ شود.

قاسم نهاوندی به کیفیت هوای شهر شیراز اشاره کرد و افزود: در این خصوص در وضعیت مطلوب قرار داریم، اما اگر پایین بودن کیفیت سوخت و سایر مشکلاتی که وجود دارد ادامه دار باشد، در آینده دچار مشکل خواهیم شد. از سوی دیگر، سازمان حفاظت محیط زیست در این راستا تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

آلودگی مربوط به رودخانه چنار راهدار و آلودگی واحدهای صنعتی همچون کارخانه نشاسته سازی از دیگر موضوعات طرح شده در این نشست خبری بود که نهاوندی در این خصوص عنوان کرد: تعداد ۲۰ آلاینده نقطه‌ای در محور چنار راهدار وجود دارد که بخشی از آن‌ها با پیگیری اداره محیط زیست فارس رفع شد، اما هنوز آنگونه که باید و شاید، معضلات زیست محیطی این محور حل نشده است و تنها بخش نظارتی را محیط زیست فارس می‌تواند دنبال کند و سایر موارد در اختیار این اداره کل نیست.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست فارس، همچنین در خصوص کارخانه نشاسته سازی افزود: باتوجه به برنامه زمان بندی داده شده به این کارخانه در خصوص رفع مشکلات زیست محیطی، در جلسات برگزار شده درمورد این واحد مقرر شد تا تصمیم گیری نهایی برای این واحد انجام شود و ذکر این موضوع حائز اهمیت است که محیط زیست استان از موضع خود کوتاه نیامده است و این کارخانه در لیست واحدهای آلاینده معرفی و جرائم سنگینی صادر شده است، اما با انجام موارد مد نظر، بیش از ۷۰ درصد مشکلات کارخانه نشاسته سازی‌ رفع شده است.

عکاس و خبرنگار: مازیار فتحی

Print Friendly, PDF & Email
  • ×