» آرشیو » رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس: برنامه ریزی به معنای هنر استفاده از زمان و منابع محدود برای پیشرفت کشور است
آرشیو - شهرستان
کد خبر:14665 | ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۲

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس: برنامه ریزی به معنای هنر استفاده از زمان و منابع محدود برای پیشرفت کشور است

پرتو جنوب

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس در آستانه فرا رسیدن اول آبان ماه، روز آمار و برنامه ریزی، در دیدار با کارکنان معاونت آمار و اطلاعات این سازمان، ضمن تبریک این روز بر تمامی زحمت کشان فعال در نظام آماری و برنامه ریزی کشور، گفت: برنامه ریزی به معنای هنر استفاده از زمان و منابع محدود برای پیشرفت کشور است.
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس، احمدعلی افکاری گفت: نخستین گام در فرایند برنامه ریزی، داشتن تصویری روشن از واقعیت های موجود جامعه است تا ضمن شناسایی فرصت ها، نیازها و تنگناهای اساسی شناسایی و برای از بین بردن یا کاهش اثرات آن، برنامه ریزی مناسب کرد.
وی در عین حال خاطر نشان ساخت: توصیف واقعی وضعیت موجود جامعه در زمینه های مختلف، نیازمند برخورداری از آمار صحیح و علمی می باشد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس با تاکید بر اینکه در عصر حاضر به منظور دسترسی سریع و مستمر به آمارهای دقیق و با کیفیت همراه با صرفه جویی در منابع و هزینه کمتر نسبت به سایر آمارگیری ها، گذار از نظام آمارهای سنتی به آمارهای مدرن و استقرار آمارهای ثبتی‌مبنا، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می باشد که عملیاتی شدن آن می تواند نظام آماری کشور را دچار تحول جدی کند؛ اظهار داشت: به همین دلیل اجرای فعالیتهای آماری با استفاده از روش ‌های به‌روز(آمارهای ثبتی مبنا) از اولویت های مراکز آماری کشورها می باشد.
افکاری در ادامه یادآور شد: سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۴۰۵ به روش ثبتی مبنا است، تمام سرشماری های انجام شده در گذشته با شیوه سنتی بوده که با عملیات بسیار پیچیده و هزینه بر یعنی مراجعه حضوری به خانوار و تکمیل اطلاعات پرسشنامه بر اساس اظهار پاسخگو توام بوده است.
وی در ادامه گفت: اگر چه نتایج حاصل از سرشماری های سنتی بسیار با ارزش می باشد، اما با افزایش جمعیت کشورها و افزایش روزافزون تقاضاهای آماری کاربران و سیاست گذاران در خصوص اطلاعات آماری بیشتر و دقیق تر، کشورها را بر آن داشته تا به سمت روش های آمارگیری نوین پیش بروند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس در بخش دیگری از سخنانش گفت: مرکز آمار ایران به عنوان تنها مرجع تولید و اعلام رسمی آمار و اطلاعات در کشور نیز با تحلیل شرایط موجود در صدد برآمد تا در جهت مدرن سازی و بهبود روش های سرشماری و طرح های آماری ، ثبتی مبنا نمودن سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۴۰۵ را در دستور کار خود قرار دهد.
افکاری در عین حال خاطرنشان کرد: لذا به منظور جایگزینی رویکرد ثبتی مبنا در سرشماری عمومی نفوس و مسکن ، به انجام مطالعات گسترده و بهره گیری از تجربیات کشورهای پیشرو در این زمینه اقدام نموده است؛ در این روش، اطلاعات در حد ریزداده های ارائه شده توسط دستگاه ها در مرکز آمار کدگذاری، دسته بندی و تحلیل می شود که این اطلاعات از سطح ریز داده ها محرمانه خواهد بود.
وی در پایان افزود: در نتیجه در نظام نوین آماری علاوه بر کیفیت بالا، به محرمانگی اطلاعات که یکی از اصول جمع آوری و تولید آمار است توجه جدی صورت گرفته است.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×