» آرشیو » نگاهی به مسابقه ایران قطر در جام ملت های آسیا
آرشیو - ورزشی
کد خبر:20231 | ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۴۶

نگاهی به مسابقه ایران قطر در جام ملت های آسیا

پرتو جنوب

محسن بابادی- کارشناس ورزشی پرتو جنوب

تیم ملی فوتبال کشورمان نتوانست از پس قطر برآید. تیمی که از روز نخست گفتیم بازی های قابل قبولی به نمایش نمی گذارد و با صلوات و بسم الله به این مرحله رسیده بود. تیمی که طی ۹۰ دقیقه حریف امباپه، لیونل مسی، کریس رونالدو، عذرخواهی میکنم اکرم عفیف نشد و این بازیکن هر کاری دلش خواست در فاز دفاع و حمله انجام داد. هیدوس هم به همین شکل و کلا تیم ایران را به سخره گرفته بودند. تیمی که تنها مابین پنالتی جهانبخش و گل سوم قطری ها نسبتا خوب بازی کرد و نتوانست همان بازی خود را با گلزنی کامل کند.

در هشدار های قبل بازی بار ها به بازیکنان و کادر تیم ملی گفته بودم که از دادن خطا های بیخودی در نقاط مختلف زمین، گرفتن کارت های بی مورد و وارد حاشیه و‌ جنگ روانی قطری ها شدن بپرهیزند. اما متاسفانه گوش شنوایی نبود. بار ها متذکر شدم که سعی کنند موقعیت های فراوان گلزنی ایجاد کرده و آن ها را تبدیل به گل کنند، اما چنین نشد. این باخت حق تیمی است که بی برنامه و احساسی بازی کند و نتواند در ۹۰ دقیقه، ببخشید ۱۲۰ دقیقه به قطر گل سوم را بزند و اگر بازی ۳۰ دقیقه دیگر هم ادامه پیدا می‌کرد، نه تنها گلزن نبودیم، بلکه ممکن بود گل چهارم و پنجم را هم دریافت کنیم. تیم ملی آبروی ورزش ما را برد تا حسرت قهرمانی در جام ملت های آسیا همچون آرزوی صعود تیم ملی امید به المپیک ۵۰ ساله شود.

تیم ما این دوره می توانست یک قهرمانی شیرین با برد مقابل اردن در فینال کسب کند که شوربختانه با دست کم گرفتن قطر چنان سیلی محکمی خورد که دردش از بازی مقابل هنگ کنگ، سوریه و فلسطین بسیار بیشتر بود. شاگردان ژنرال در این مسابقات آمار گلزنی قابل توجهی نداشته و در مسابقه مقابل قطر به لحاظ فنی و خصوصا بدنی بسیار ضعیف تر از حریفشان ظاهر شدند. قطری ها مثل قالی کرمان هرچه از دقایق بازی سپری شد، از نظر فنی و بدنی بهتر شدند و ما….چیزی نگوییم بهتر است. مهم نیست در یک مسابقه چند موقعیت گل به دست می آید، مهم آن است که چند موقعیت تبدیل به گل می شود و همین موضوع نتیجه بازی را مشخص می کند.

تیمی که در زمین حریف با دارا بودن ۹۰٪ تماشاگران گل زودهنگام به ثمر رساند، می بایست به لحاظ روحی روانی، انگیزشی، آرامش، خونسردی و مدیریت بازی، نتیجه را حفظ و گل های بعدی را به ثمر برساند. اما همان مشکل همیشگی ایرانیان یعنی بازی احساسی و دست کم گرفتن حریف که فکر می‌کردند با این گل زودهنگام قطر را با ۳ یا ۴ گل دیگر راهی خواهند کرد، سبب شد بعد گل آزمون بازی را رها کرده تا قطر آن ها را بدجوری مجازات کند و نشان دهد فوتبال حرفه ای شده و دیگر سنتی نیست.

در خاتمه بایست اذعان نمود به بازی تیمی امتیاز می دهند نه فقط داشتن اسم ها و ستاره های پوشالی که در بازی اصلا از آن ها خبری نبود. تیم ایران در این بازی ها ساده ترین تاکتیک که همان آفساید گیری است را رعایت نکرد و دو بار از این موضوع ضربه خورد. ضربات کاشته، ایستگاهی و استفاده از توپ‌های سوم هم در این بازی ها خصوصا مقابل قطر محلی از اعراب نداشتند. امیدوارم حداقل از امروز برای جام جهانی برنامه ریزی کرده و با آوردن کیروش، برانکو، اسکوچیچ یا هر مربی بادانش دیگری آماده رقابت های جام جهانی آتی شویم. قهرمانی در جام ملت ها نخواستیم بابا. نخواستیم. به که بگوییم؟

Print Friendly, PDF & Email
  • ×