» آرشیو » مدیرکل امور عشایر فارس: کوچ پاییزه عشایر به مناطق قشلاقی درحال انجام است
آرشیو - اجتماعی - شهرستان
کد خبر:15004 | ۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۱

مدیرکل امور عشایر فارس: کوچ پاییزه عشایر به مناطق قشلاقی درحال انجام است

پرتو جنوب

مدیرکل امور عشایر فارس از آغاز کوچ پاییزه عشایر خبر داد.

کریمی، مدیرکل امور عشایر فارس با اشاره به فرارسیدن فصول سرد سال و آغاز کوچ پاییزه عشایر کوچ رو در استان فارس گفت: همه ساله با آغاز فصل پائیز، کوچ پائیزه عشایر استان از مناطق سردسیر یا ییلاقی به مناطق گرمسیر یا قشلاقی شروع می شود و در کوچ پائیزه عشایر از مناطق شمالی استان نظیر آباده، اقلید، بوانات، سپیدان و خرمبید وغیره به مناطق جنوبی نظیر داراب، زرین دشت، خنج، لارستان، فراشبند و قیر و کارزین، کازرون کوچ می کنند.
وی در ادامه افزود: طبق سالیان گذشته قریب به ۱۵۰ هزار نفر از عشایر سیار فارس در موسم ییلاق و قشلاق در قالب ۲۷ هزار خانوار عشایری اقدام به کوچ می کنند.

کریمی با اشاره به اینکه ارائه خدمات و پشتیبانی به عشایر کوچ رو از وظایف سازمانی اداره کل است افزود: هر ساله با آغاز فصل کوچ اقداماتی همچون مرمت راه های عشایری، استقرار اکیپ های آبرسانی سیار، ذخیره سوخت مورد نیاز عشایر، تامین امنیت با کمک نیروی انتظامی و… انجام می شود.

مدیرکل امور عشایر فارس با بیان این که در سال جاری نیز کوچ پائیزه عشایر استان طی روزهای گذشته آغاز شده است گفت: بر اساس اطلاعیه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، ورود عشایر به مراتع قشلاقی استان از تاریخ ۱۵ آبان ماه سال جاری تعیین شده است.

لازم به ذکر است استان پهناور فارس با توجه به وسعت و تنوع اقلیمی توانسته ۱۲ درصد عشایر کشور را در خود جای دهد و به عنوان قطب عشایر کشور قلمداد می شود.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×