» گوناگون » خانه خاص » بهترین تکنیک برای آموزش نه گفتن کدام است؟
خانه خاص
کد خبر:23049 | ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۲

بهترین تکنیک برای آموزش نه گفتن کدام است؟

پرتو جنوب

استادیار روانشناسی دانشگاه با بیان اینکه ارائه سبک فرزند پروری مقتدرانه و بازی‌های آموزشی بهترین تکنیک برای آموزش نه گفتن است، گفت: آموزش نه گفتن به کودکان باعث جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در آینده، آماده سازی کودک برای گرفتن تصمیمات مناسب و برخورداری از اعتماد به نفس، که از اهمیت نه گفتن محسوب می‌شود.

به گزارش پرتو جنوب، محمود مختاری، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: از طریق تربیت صحیح و ارائه سبک فرزندپروری مقتدرانه، بازی، نمایش عروسکی، داستان گویی و شعر، ترانه‌های آموزشی می‌توان نه گفتن را به کودکان آموخت.

وی با بیان اینکه از مقایسه کودکان با دیگران و سرزنش تحقیر آن‌ها بپرهیزیم و احترام نیز به شخصیت کودک گذاشته و در تصمیم گیری‌ها او را مشارکت دهیم، گفت: برای اینکه بتوانیم درخواست‌های غیر منطقی و نامعقول دیگران را رد کنیم و تصمیمات درستی در زندگی بگیریم باید مهارت نه گفتن را بیاموزیم.

استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور بیرجند بیان کرد: نه گفتن یکی از مهارت‌های بسیار حیاتی در موفقیت زندگی کودکان به حساب می‌آید و ما به دنیا نیامده‌ایم تا به طور مطلق آرزوها و خواسته‌های دیگران را برآورده کنیم زیرا در برخی موارد، نیازها و خواسته‌های خودمان نیز اهمیت دارند.

وی افزود: ما می‌توانیم تا حدودی با دیگران همدلی کرده و رضایت آن‌ها را جلب کنیم، اما نباید به تقاضاها و اهداف غیر منطقی آنان تن دهیم.

مختاری اظهار کرد: بعضی والدین به فرزندان خود می‌آموزند که همیشه باید به حرف افراد بزرگتر گوش کرد و همیشه حق با دیگران است اما در واقعیت، این نوع آموزش کاملاً نادرست بوده و کودکان باید یاد بگیرند که گاهی نیاز دارند به خواسته‌های دیگران “نه” بگویند در غیر اینصورت آن‌ها ممکن است به تسلیم شدن در برابر هر خواسته‌ای که آنها را آزار دهد تن دهند.

او بیان کرد: اگر نمی‌خواهید کودکان شما در آینده به علت ناتوانی در انجام مهارت نه گفتن، آسیب ببینند و اعتماد به نفس داشته باشند، باید از امروز به آن‌ها این مهارت ارزشمند را آموزش داده چرا که بخشی از تریبت فرزندبه شما نشان می‌دهد که چرا باید کودکانمان را به نه گفتن آموزش دهیم.

وی گفت: آموزش مهارت “نه گفتن” به کودکان بسیار مهم است و دارای اثرات مثبت زیادی بر روی زندگی آینده آن‌ها دارد چرا که این مهارت نه تنها به کودکان کمک می‌کند تا به موقع و درست از این کلمه استفاده کنند، بلکه از او محافظت نیز می‌کند.

بیشتر بخوانید:

 لکنت زبان و راه های مقابله با آن چیست؟

مختاری با بیان اینکه آموزش نه گفتن به کودکان مزایایی دارد، بیان کرد: بکار انداختن فکر کودکان کمک می‌کند یکی از ویژگی‌های نه گفتن محسوب شده که این مهارت کمک می‌کند کودکان در موقعیت‌های مختلف به جای اطاعت کردن از خواسته دیگران، به شرایط فکر کنند و تصمیمات خود را با توجه به موقعیت‌ها و شرایط بگیرند.

او گفت: کودکانی که مهارت “نه گفتن” را ندارند، ممکن است در معرض سوءاستفاده و تجاوز قرار بگیرند و لذا محافظت از کودکان در مقابله با آسیب‌های اجتماعی به آن‌ها این اختیار را می‌دهد که در مواجهه با خواسته‌های ناپسند دیگران پاسخ منفی دهند و از خودشان محافظت کنند.

رشد فکری و اعتماد به نفس از ویژگی‌های دیگر آموزش نه گفتن بوده لذا کودکانی که این مهارت را تقویت می‌کنند دنبال تصمیم‌های منطقی و درست می‌گردند و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند چرا که آن‌ها نمی‌پذیرند که به راحتی تحت فشار دیگران تصمیم‌های نادرست قرار بگیرند.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×