» آرشیو » تاکید بر تقویت برنامه های غربالگری سرطان با هدف شناسایی و درمان به موقع مبتلایان
آرشیو - شهرستان
کد خبر:8293 | ۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۳۲

تاکید بر تقویت برنامه های غربالگری سرطان با هدف شناسایی و درمان به موقع مبتلایان

پرتو جنوب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در نشست کارگروه سرطان پستان کمیته دانشگاهی بیماری های غیرواگیر، بر اهمیت تقویت برنامه های غربالگری سرطان پستان تاکید کرد.
به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «سید وحید حسینی» در این نشست ضمن قدردانی از تلاش اساتید، پزشکان، ماماها و شبکه‌ های بهداشت و درمان استان فارس در ارایه خدمات سلامت به مردم، بر ضرورت غربالگری و تلاش برای شناسایی مبتلایان به سرطان پستان با هدف درمان موثر و کارآمد این افراد، تاکید کرد.
او ضمن تاکید بر شناسایی به موقع مبتلایان، تلاش در راستای ارتقای وضعیت آموزش پزشکان، ماماها، مراقبان سلامت و بهورزان و ترویج اقدامات پیشگیرانه پیش از درمان با بهره ‌گیری از تجارب اساتید این حوزه را گامی بسیار تاثیرگذار در اجرای بسته خدمات رسانی در این زمینه برشمرد و از اعضای این کارگروه خواست تا آموزش مداوم با محوریت حوزه بهداشت دانشگاه و پیگیری بیماران مبتلا به سرطان تا رسیدن به نتیجه درمان در اولویت دستور کار قرار گیرد.
برنامه ملی مدیریت سرطان، پوشش غربالگری سرطان پستان در بانوان ۳۰تا ۶۹ سال، درصد ابتلای افراد و عملکرد پزشکان متخصص رادیولوژی، پزشکان خانواده، ماماها، مراقبان سلامت و بهورزان در سطح استان نیز دیگر محور مورد ارزیابی مسوول ارشد حوزه سلامت فارس در این نشست بود.
راه اندازی کلینیک پستان در شبکه های مراکز قطب های بهداشت و درمان از جمله مهمترین مصوبه به دستور رئیس دانشگاه در این نشست بود.

وضعیت مطلوب فارس در غربالگری سرطان پستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست ضمن قدردانی از تلاش اساتید گروه جراحی و رادیولوژی استان، پزشکان، ماماها و کارکنان شبکه های بهداشت و درمان در راستای اجرای برنامه تشخیص زود هنگام سرطان پستان، به ارایه گزارش اجرای برنامه تشخیص زود هنگام سرطان پستان و نحوه غربالگری و تشخیص زودرس با توجه به شرایط موجود و برنامه‌ریزی در سطح استان پرداخت.
دکتر «عباس رضاییان زاده» شناسایی به موقع توده های سرطانی را موجب موفقیت روند درمان دانست و افزود: در حال حاضر، یکی از مهمترین دلیل مرگ افراد در جامعه سرطان است و تشخیص زودهنگام سرطان در کاهش هزینه‌ های خانواده و جامعه بسیار کمک کننده و موثر است.
این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز وضعیت استان فارس را از لحاظ تعداد موارد غربالگری شده سرطان پستان دارای وضعیت مطلوب نسبت به میانگین کشور عنوان کرد.
آموزش غربالگری افراد ۳۰ تا ۶۹ سال، انجام ماموگرافی و ارایه گزارش آن، انجام معاینه برای شناسایی و ارجاع به موقع افراد پرخطر، برگزاری دوره‌ های آموزشی در راستای ارتقای مهارت و دقت ماماها و مراقبان سلامت و بهورزان دیگر تاکید معاون بهداشت دانشگاه در این نشست بود.
دکتر «فریبا مرادی» رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر، دیگر عضو این نشست بود که پیرامون وضعیت موجود سرطان در کشور، استان و جهان، گزارشی ارائه داد.
در ادامه روسای شبکه‌ های مراکز قطب های بهداشت و درمان در استان گزارشی از خدمات ارائه شده، غربالگری‌ ها و چالش ‌های مراکز خود در این حوزه ارائه دادند.
در این نشست روند غربالگری سرطان پستان در استان، وضعیت موجود کلینیک NCD در شبکه های مراکز قطب های بهداشت و درمان استان، سرطان ‌های قابل پیشگیری، دستورالعمل ارائه خدمات، ارزیابی سطح یک ماما، پزشک و ارجاع به متخصص، ویزیت ماماها برای جمعیت تحت پوشش، شرح حال معاینه و ارجاع بیمار به متخصصان بررسی شد.
ارایه پیشنهاداتی در زمینه اجرای برنامه غربالگری سرطان پستان به صورت سطح ‌بندی خدمات در قطب‌ های درمانی استان از سوی اعضای نشست، دیگر بخش نشست امروز این کارگروه بود.
این نشست صبح امروز دوشنبه، نهم مرداد ۱۴۰۲ در دفتر ریاست دانشگاه با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معاون بهداشت دانشگاه، مدیران ارشد دانشگاه و روسای شبکه ‌های قطب بهداشت و درمان استان برگزار شد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×