» گوناگون » خانه خاص » تاثیر والدین در کنترل خشم در دوره نوجوانی
خانه خاص
کد خبر:29007 | ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۹

تاثیر والدین در کنترل خشم در دوره نوجوانی

پرتو جنوب

نوع بروز خشم در همه انسان ها یکسان نیست و می تواند به صورت های مختلفی نمایان گردد.
علت خشم و عصبانیت در یک نوجوان ممکن است در یک لحظه براثر فشاری که بر او وارد می شود اتفاق بیفتد . خودآگاهی شاید اولین قدم مدیریت خشم در نوجوان باشد و می تواند پایه و اساس اقدامات لازم برای کار بر روی مدیریت خشم باشد .
خشم یکی از احساساتی است که همراه با عقل نیست و چون نوجوانان عصبانی تکانشی هستند، حرکاتی عجولانه در هنگام خشم و عصبانیت انجام می دهند و وقتی کاری را انجام می دهند عواقب کار خود را نمی دانند.
در بیشتر خانواده ها علت و ریشه رفتارهای عصبی فرزندان را می توان در رفتار والدین پیدا کرد . در واقع در بسیاری از مواقع رفتار بچه ها انعکاسی از مسائل و مشکلات حل نشده والدین است . وقتی مادر ناراضی و خشمگین است کودک عصبانی و تندخو می شود . پدری که مدام مضطرب است ، اضطراب را به فرزند خود منتقل می کند و کودک برای مقابله با این اضطراب دست به رفتارهای عصبی می زند و پرخاشگری می کند ، مدام بهانه می گیرد یا ناسازگاری و نافرمانی را در پیش می گیرد.
والدین هر روز برای فرزند نوجوانتان وقت بگذارید و با او حرف بزنید ، حرف زدن شما با او سبب می شود که او احساس ارزشمند بودن نماید . اما هرگز او را سرزنش نکنید . مهارتهای لازم برای کنترل هیجانات و خشم را یاد بگیرید تا الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید . به نوجوان خود بگویید تا آنچه را که باعث ناراحتی اش شده را روی یک کاغذ رسم کند یا بنویسد . سپس کاغذ را مچاله کرده و یا به قطعات ریز پاره کند و به اصطلاح “عصبانیتش را دور بریزد”.
راهکارهای مدیریت کنترل خشم
-به حرف های فرزندتان خوب گوش دهید
-بیش از حد برخطاها و رفتارهای اشتباه فرزندتان تمرکز نکنید
-بدون برنامه فرزندتان را تنبیه نکنید
-الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید
-محیط امن وآرامی را برای فرزندتان به وجودآورید
-به او آموزش دهید صبر کند و نفس عمیقی بکشد
-از او بخواهید تا یک مکان آرام را تجسم کند
-از او بخواهید نقاشی بکشد
-رفتار اشباهش را نادیده بگیرید و از سرزنش کردن او بپرهیزید
– نوشتن افکار واحساسات منفی

بیشتر بخوانید:

چگونه با نوجوان پرخاشگر برخورد کنیم؟

ارائه مقایسه بین افراد ، یکی از خطرناکترین وآسیب زننده ترین رفتارهاست که می تواند اثرات مخرب خود را بر روی فرد حتی تا پایان عمر ناشی از آن داشته باشد . مقایسه با دیگران می تواند علت ایجاد خشم و ناامنی درونی در نوجوان شود . بنابراین والدین محترم توجه داشته باشید که از مقایسه پرهیز کرده و به جای آن ، به نوجوان اجازه داده شود تا به توانایی ها و مهارتهای خود اعتماد پیدا کند . ایجاد یک فضای آرام ، اعتماد به نفس را در نوجوان تقویت کرده و از وارد شدن او به چرخه خشم جلوگیری خواهد کرد .
داشتن آگاهی و دانش کافی در مواجهه با چالش ها و بحران های نوجوانی می تواند کمک بسیاری به نوجوان و خانواده ها کند تا این مرحله را با آرامش و موفقیت طی کنند و از آسیب هایی که جبران ناپذیر هستند، جلوگیری نمایند.
گردآورنده: مرضیه محمودی – مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری ۱۱جمهوری جهرم

Print Friendly, PDF & Email
  • ×