» آرشیو » در تعطیلات سه روزه مردادماه، چند نفر در فارس گرما زده شدند؟
آرشیو - شهرستان
کد خبر:8718 | ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۲۲

در تعطیلات سه روزه مردادماه، چند نفر در فارس گرما زده شدند؟

پرتو جنوب

ریس اورژانس ۱۱۵ فارس در گفتگو با پرتو جنوب مطرح کرد:

از نورآباد تا فیروزآباد ثبت موارد گرمازدگی داشته ایم

پیش بینی هواشناسی برای رسیدن درجه هوا به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد در روزهای ۱۱ و ۱۲ مرداد ماه سال جاری وزیر بهداشت را بر آن داشت تا پیشنهاد تعطیلی سراسر کشور را به دولت اعلام نماید.  تعطیلی که مورد موافقت قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه پرتو جنوب؛ همچنین وزارت بهداشت از مردم خواست طی روزهای ۱۱ و ۱۲ مردادماه در ساعت‌های از روز یعنی ۱۰ تا ۱۶ بعد از ظهر از حضور در آفتاب خودداری نمایند تا دچار گرما زدگی نشوند. این نهاد متولی سلامت و بهداشت همچنین از آماده باش درمانگاه و مراکز اورژانس برای خدمات دهی به مردم در موارد گرما زدگی خبرداد. طی این دو روز درجه هوا در شهرهای آبادان و امیدیه استان خوزستان رکورد گرمترین نقطه جهان را ثبت کردند. شهرهای لامرد، قیر و کارزین، خنج و مهر در استان فارس بیش از ۴۳ درجه سانتیگراد را تجربه کردند.


*تماس ثبت شده با مرکز اورژانس ۱۱۵
خبرنگار پایگاه پرتو جنوب طی گفتگویی کوتاه با رییس اورژانس استان فارس، دکتر محمدجواد مرادیان، جویای آمار مراجعه کنندگان با علایم گرما زدگی طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه شد.

دکتر مرادیان در این خصوص اظهار داشت: موارد گرما زدگی ثبت شده طی تماس با اورژانس ۱۱۵ علوم پزشکی شیراز در ۱۱ مرداد ماه تنها یک مورد گرما زدگی در شهرستان فیروز آباد گزارش شد، همچنین در تاریخ ۱۳ مرداد ماه در شهرستان نورآباد یک مورد ثبت شده است.
رئیس اورژانس فارس تصریح کرد: این آمار براساس موارد ثبت شده سامانه ۱۱۵ بوده است و ممکن است مواردی شخصا به مراکز درمانی مراجعه کرده باشند.

آن طور که مسئول اورژانس فارس می گوید: در شهر شیراز طی این سه روز هیچ تماسی با سامانه ۱۱۵ برای ثبت گرما زدگی در شهر شیراز گزارش نشده است.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد هوا نسبت به دمایی که اعلام می‌شود گرمتر است، کارشناسان معتقدند حجم زیاد آسفالت، تردد بیش از حد خودرو، وجود ساختمان‌های بلند با نمای شیشه‌ای و تغییر اقلیم می‌تواند برخی از دلایل این احساس باشد.


*چرا اندازه گیری دمای هوا در سایه صورت می گیرد!
مدیر گروه پژوهشی مدلسازی جو و اقیانوس پژوهشگاه هواشناسی گفته است گرمایش جهانی پدیده‌ای است که در چند دهه گذشته دامن کره زمین را گرفته؛ به طوری که در ۳۰ سال گذشته بین ۱ تا ۱.۵ درجه میانگین دمای کره زمین افزایش یافته و صنعتی شدن، توسعه شهرنشینی، افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و به دنبال آنها بروز تغییر اقلیم دلیل این افزایش دما است.
مجید آزادی افزود: تابستان امسال در اروپا هم کم بارشی و هم افزایش دما داشتیم اما در ایران تا به امروز افزایش غیرطبیعی و بالای نرمال دما رخ نداده است، دما چه در جنوب کشور چه تهران، حول نرمال بوده است. اینکه گفته می‌شود مثلا در اهواز دمای حدود ۶۸ درجه گزارش می‌شود، عدد درستی نیست چون زمانی که شاخص گرمایی با ترکیب بیشینه دما و رطوبت سنجیده شود عدد نادرستی به دست می‌آید. در حالیکه بالاترین دمایی که امسال تاکنون در اهواز داشتیم حدود ۵۰ درجه بود که انتظار داریم در روزهای بعد به ۵۲ درجه هم برسد چون هر سال تا به این حد از دما می‌رسد.
وی تاکید کرد: تاکنون در نقاط مختلف کشور، دما در شرایط عادی قرار دارد البته در ۲ هفته اول مرداد، اوج گرما خواهد بود که آن هم هر سال امری طبیعی است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا دمای هوا در سایه اندازه‌گیری و اعلام می‌شود، توضیح داد: دمایی که هواشناسی اعلام می‌کند دمایی در ارتفاع حدود دو متری از زمین است؛ آن هم در محفظه‌ای چوبی که تهویه دارد و در سایه قرار گرفته است؛ بنابراین قطعا در جایی غیر از این منطقه، دما می‌تواند تا ۱۰ درجه هم بیشتر از آن چیزی باشد که اعلام شده است. در واقع ما دمای هوا را می خواهیم، دما در سطوح مختلف متفاوت است اما برای اندازه گیری به دمای هوا آن هم بالاتر از سطح نیاز داریم. بر این اساس تمام ایستگاه‌های هواشناسی دنیا به همین روش دمای هوا را اندازه‌گیری می‌کنند.

*راهکارهایی برای جلوگیری از گرمازدگی
براساس اطلاعات مرکز اورژانس، راهکارهای گرمازدگی شامل اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای است چرا که این دو نوشیدنی، ادرارآور است و سبب از دست رفتن آب بدن می‌شود و توصیه می‌کنیم آن‌هایی که زیاد چای می‌خورند، چای کمرنگ بنوشند.

همچنین بهتر است افراد، آب خنک حاوی قالب یخ در بطری با خود داشته باشند تا درصورت تشنگی یا مواجهه با گرما از آن استفاده کنند و اگر برای مدت طولانی قرار است در گرما باشند، مقداری نمک یا آب‌لیمو در آب نوشیدنی خود بریزند. همچنین وجود قند در مایعات هم عاملی برای دفع آب بدن است، چرا که هضم قند، نیاز به آب دارد. مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه و شربت در این موارد توصیه نمی‌شود.


* در گرمای شدید در چه ساعتی ورزش کنیم؟
ورزش، فعالیتی است که با فرا رسیدن فصل گرما، بدن را تحت‌ تأثیر قرار می دهد.
براساس توصیه های پزشکان، نیازی نیست که در روزهای گرم ورزش را کنار بگذارید.
ترصدی، پزشک عمومی می‌گوید: کافی است برخی نکات را در زمان ورزش درنظر داشته باشید از جمله نوشیدن آب به میزان کافی در زمان انجام ورزش و بعد از آن، چرا که در زمان انجام ورزش، میزان تعریق بیشتر می‌شود و بدن آب بیشتری از دست می‌دهد که باید جبران شود.
او می گوید: برخی ساعات خاص مانند صبح زود و یا عصر، زمانی که هوا خنک‌تر است را برای ورزش‌های بیرونی مانند دوچرخه سواری، دویدن وغیره انتخاب و همچنین به‌طور مرتب مایعات مصرف کنید.
این پزشک عمومی می گوید: اغلب کسانی که ساعت‌ها در مقابل آفتاب گرم تابستان تمرین بدنی می‌کنند، به مقدار کافی مایعات مصرف نمی‌کنند. به همین دلیل در اثر فعالیت زیاد، دچار کمبود آب و مایعات می‌شوند. البته خوب است بدانید که بهترین موقع برای مصرف مایعات، قبل از احساس تشنگی است، زیرا شما زمانی احساس تشنگی می‌کنید که بدن دچار کم‌آبی شده است.
توصیه دیگر این است که در هوای گرم یا جلوی نور آفتاب، از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین و الکل خودداری کنید، زیرا این نوع نوشیدنی‌ها دفع ادرار را افزایش می‌دهند و بدن شما دچار کم‌آبی می‌شود.

خبرنگار: مازیار فتحی

Print Friendly, PDF & Email
  • ×