» آرشیو » دلمه برگ درخت انگور، یک دلمه به‌ یاد ماندنی
آرشیو - خانه خاص
کد خبر:7941 | ۲۳ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۲

دلمه برگ درخت انگور، یک دلمه به‌ یاد ماندنی

پرتو جنوب

برگ‌های درخت انگور یا همان برگ مو این روزها در برخی بازارها پیدا می‌شود.

برگ‌های سبزی که از اواسط بهار تا اواسط تابستان در سبزی‌فروشی‌ها فروخته می‌شود و می‌توان با آن یکی از خوشمزه‌ترین دلمه‌ها را درست کرد.
طرز تهیه دلمه برگ مو قدری وقت‌گیر است؛ چراکه علاوه بر آماده‌کردن مواد اولیه، پیچیدن برگ مو نیز کمی زمانبر است؛ گرچه این غذا به‌قدری خوش‌عطر و بو و دلچسب است که هر کسی را برای تهیه آن وسوسه می‌کند.

دلمه برگ مو ملس
مواد لازم:
برگ مو
۳۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده
یک عدد پیاز رنده‌شده
یک‌دوم پیمانه لپه
یک پیمانه برنج
۶۰۰ گرم سبزی دلمه( تره، گشنیز، مرزه، جعفری، ترخون، شوید و کمی ریحان و ساقه پیازچه)
نصف پیمانه روغن
یک‌چهارم پیمانه پیازداغ
یک‌چهارم پیمانه شکر
یک‌چهارم پیمانه سرکه
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه دلمه برگ‌ مو ملس
گوشت و پیاز رنده شده را در دو تا سه قاشق روغن روی حرارت تفت دهید تا رنگش تغییر کند. نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و فلفل قرمز را به گوشت اضافه کنید و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها بلند شود.

در این مرحله می‌توانید یک قاشق غذاخوری رب‌‌گوجه‌فرنگی نیز به مایه گوشتی بزنید. سبزیجات را به گوشت اضافه کنید. سبزی خشک معطر نیز در این مرحله به‌اندازه دو قاشق غذاخوری به مواد اضافه کنید. لپه و برنج را بپزید و برای این‌که خوش‌رنگ شود، موقع آبکش‌کردن مقداری زردچوبه به آن بزنید. لپه، برنج پخته و پیازداغ را به مواد گوشتی اضافه و مخلوط کنید. مایه دلمه آماده است.

مخلوط به‌دست‌آمده را بچشید و اگر نمک و ادویه لازم داشت،‌ اضافه کنید. برگ‌های تازه و جوان انگور(مو) را برای یک دقیقه در آب جوش بگذارید تا نرم شود و بعد در آبکش بریزید تا آب آن کشیده شود.

یک برگ مو بردارید و آن را طوری در دست‌تان قرار دهید که رگه‌های برگ به‌طرف شما باشد. از مواد یک قاشق غذاخوری وسط برگ بگذارید و شروع به پیچیدن کنید. یک لیوان آب در قابلمه بریزید و یک بشقاب را به‌صورت برگردان در ته آن بگذارید و بعد دلمه‌ها را کاملا کنار هم و فشرده روی آن بچینید.

همه دلمه‌ها را که در قابلمه گذاشتید، دو لیوان آب و یک‌دوم پیمانه روغن روی آنها بریزید و یک بشقاب مجددا روی آنها برگردانید. اجازه دهید غذا در مدت یک‌ساعت و نیم تا دو ساعت بپزد.

در این مرحله سرکه و شکر را مخلوط کنید و برای چند دقیقه روی حرارت قرار دهید تا شکر حل شود. سپس آن را به دلمه‌ها اضافه کنید. بگذارید این چاشنی در مدت‌زمان نیم‌ساعت به خورد دلمه‌ها برود و خوشمزه شود.

نکات تهیه دلمه برگ مو

هر نوع برگی برای دلمه خوب نیست و بهتر است از برگ‌های جوان و نازک با رنگ سبزروشن مو استفاده کنید که یک طعم ترش‌مزه‌ دارند.

برگ‌های مو را خوب بشویید و ساقه آنها را بگیرید. برای این‌که برگ‌ها نرم شوند، می‌توانید آنها را برای یک تا دو دقیقه در ظرف آب جوش و نمک قرار دهید سپس آبکش کنید. البته می‌توانید برگ‌ها را برای چند ساعت در ظرف آب و کمی نمک خیس کنید تا دیگر شکننده نباشند و راحت پیچیده شوند. اگر برگ‌های جوان و تازه را انتخاب کرده‌باشید، با یک یا دو دقیقه قراردادن در آب جوش، به‌راحتی نرم می‌شوند.

طرز تهیه دلمه برگ مو شیرین فقط به چاشنی آن بستگی دارد؛ برای این منظور می‌توانید هنگام مخلوط‌کردن شکر و سرکه، ‌از سرکه کمتری استفاده کنید. در مقابل با کاهش مقدار شکر، غذایی ترش‌تری خواهیدداشت که با توجه به علاقه‌تان هر یک از این روش‌ها را انتخاب کنید.

برای این‌که دلمه طعم ترش بیشتری پیدا کند، چند آلو یا آلوچه و حتی گوجه سبز یا غوره لابه‌لای دلمه‌ها قرار دهید. سبزی خشک می‌تواند هر سبزی معطری مثل نعناع و شوید باشد که عطر و بوی خیلی بهتری به دلمه می‌دهد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×