» گوناگون » خانه خاص » راهکارهای مدیریت استرس و اضطراب در زندگی
خانه خاص
کد خبر:33283 | ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۳

راهکارهای مدیریت استرس و اضطراب در زندگی

پرتو جنوب

مرضیه محمودی – مشاور ومددکار اجتماعی کلانتری ۱۱ جمهوری شهرستان جهرم

همه ما در زندگی استرس را تجربه کرده و با آن مواجه شده ایم، بنابراین نمی توان ادعا کرد که استرس فقط به یک شخص خاص یا طبقه مشخصی اختصاص دارد.

نکته مهم درباره استرس این است که میزان آن در هر شرایط و موقعیتی فرق دارد. از همه مهم تر شیوه مقابله برخورد و مدیریت استرس نیز در هر کسی با بقیه فرق دارد. بنابراین آموختن شیوه مدیریت استرس اهمیت بسیاری دارد.

استرس میزان فشاری است که بر ما وارد می شود یک احساس و تنش عاطفی _روانی و جسمی است که هر فرد در طول زندگی با آن روبه رو می شود.

در واقع استرس پاسخ بدن انسان در رویارویی با یک چالش یا  تقاضا است، بنابراین وجود استرس در زندگی همیشه منفی نیست و در موارد زیادی باعث جلوگیری از برخی آسیب ها و خطرات احتمالی می شود.

انواع استرس

– استرس لحظه ای و کوتاه مدت : این نوع استرس را هر کسی حداقل یکبار در طول زندگی خود تجربه می کند مثل استرس امتحان.

– استرس تکرار شونده : نوعی از استرس است که چندین بار در زندگی یک فرد و به شکل پشت سر هم و مداوم اتفاق می افتد . افرادی که به این استرس دچار می شوند افرادی پریشان و کج خلق و بدون صبر وحوصله هستند، آنها متحمل فشار زیادی هستند و تقریبا میزان آرامش آنها در زندگی کم است.

استرس مزمن :این استرس در شرایطی ایجاد می شود که که فرد مدت زیادی را با ترس و استرس زیاد پشت سر گذاشته باشد، بدون آنکه راه مقابله و مدیریت آن را آموخته باشند .در واقع فردی که به استرس مزمن مبتلاست در برابر این مشکل احساس شکست می کند و شرایط موجود را می پذیرد وتسلیم می شود.  ریشه استرس مزمن عموما در دوران کودکی فرد است و اگر به این دوران از زندگی او توجهی نشود فرد با استرس و ترس های کودکی بزرگ می شود .

علائم استرس

خیلی از افراد علائم استرس را به درستی نمی شناسند .نشانه های استرس را می توان در موارد زیر دید:

-مشکل در تمرکز وتوجه

-بی قراری

-خشم وعصبانیت و پرخاشگری

-تغییر در اشتها

-اختلال در خواب

عوارض مخرب استرس زیاد

-کاهش عملکرد مغز در زندگی

-تضعیف سیستم ایمنی بدن

-بروز رفتارهای پرخطر

-بیماریهای قلبی وسکته

راهکارهای مدیریت استرس تغییر در شیوه و سبک زندگی یکی از مهم ترین راهکارهای استرس و اضطراب است:

-حذف رفتارهای ناسالم

-برقراری روابط اجتماعی درست

-مدیریت زمان

-ورزش کردن و تغذیه کافی

-مراقبه و مدیتیشن

گاهی اوقات امکان اجتناب از شرایط استرس زا وجود ندارد در جنین شرایطی لازم است تا برای مدیریت استرس اقدام به تغییر شرایط و وضعیت موجود کرد.

استرس از جمله احساساتی است که در عین ضروری بودن برای زندگی ولی اگر مدیریت وکنترل نشود، مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می کند. استرس، نظم و آرامش روح، کارکرد مغز و سلامتی عمومی بدن را به خطر می اندازد و امکان زندگی را از افراد سلب می کند.

دوستان قابل اعتماد و نزدیک شما تاثیر زیادی در مدیریت و کنترل اضطراب واسترس شما دارند. بنابراین صحبت کردن، ارتباط داشتن و وقت گذارندن با آنها راهکار بسیار خوبی برای رهایی شما از استرس و خالی شدن ذهنتان از افکار مزاحم ومنفی است .مدیریت استرس به عنوان ابزارها، استراتژی ها یا تکنیک های تعریف می شود که دلهره را کاهش می دهند و تاثیرات منفی آن را بر سلامت ذهنی یا جسمی فرد کم می کنند.

راهکارهای زیادی برای مدیریت استرس وجود دارد. داشتن خواب کافی، تغذیه مناسب و ورزش کردن از مهم ترین روشهای مدیریت وکاهش استرس هستند. بنابراین برای کاهش و مهار اضطراب و استرس شدید لزما نباید حتما به دنبال دارودرمانی و مصرف داروهای ضد استرس باشید گاهی با ایجاد چند تغییر کوچک در زندگی عادی می توانید به تکنیک های مناسب کنترل استرس دست پیدا کنید.

استرس یکی از واکنش های طبیعی انسان که برای همه اتفاق می افتد. هنگامی که با عوامل استرس زا یعنی تغییرات و چالش های مختلف رو به رو می شوید بدن شما به صورت جسمی وذهنی به آنها واکنش نشان می دهد، این همان استرس است.

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×