» آرشیو » به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، ۱۰ درصد به مصرف آب اضافه می‌شود
آرشیو - شهرستان
کد خبر:10051 | ۲ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۳

به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، ۱۰ درصد به مصرف آب اضافه می‌شود

پرتو جنوب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، ۱۰ درصد به مصرف آب اضافه می‌شود.

برنامه ریزی ها برای تابستان بدون تنش ۱۴۰۳ دنبال می گردد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پرتو جنوب ،مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز با اشاره به اینکه با افتتاح و بهره برداری خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز، شاهد رفع مشکلات تامین آب شرب در شیراز هستیم گفت: با تلاش همکاران سازمان آب منطقه‌ای و پیگیری استاندار فارس، از ۱۲ مرداد امسال، آب از طریق خط دوم انتقال آب درودزن، به مخزن معالی‌آباد شیراز وارد شد.

بهمن بهروزی در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به توضیح درباره تنش آبی تابستان پیش رو برای شهروندان شیرازی گفت: وجود چندین حادثه غیر قابل پیش بینی در خطوط انتقال در زمستان سال گذشته و تابستان سال جاری و برگشت چندین ساعت مدار آبرسانی به جریان بدون قطعی باعث بروز قعطی های آب و افت فشار در برخی از نقاط شهر شد.

این مقام مسول با اشاره به اینکه با اضافه شدن ۸۰۰ لیتر برثانیه از خط دوم انتقال آب از سد درود زن به شیراز، سرجمع آب تامین شده از منابع سطحی به حدود ۲.۷ متر مکعب بر ثانیه رسید؛ خاطرنشان کرد : حدود ۳۵ درصد از کل آب مورد نیاز شیراز را از منابع زیرزمینی و مابقی را از منابع سطحی تامین و توزیع می‌کنیم.

بهروزی با اشاره به اینکه طبق گزارش های اعلامی به سامانه ۱۲۲، کمترین قطعی آب ناشی از کمبود ظرفیت را داشته ایم اعلام کرد: در سال جاری نسبت به سال گذشته بیشترین ظرفیت مخزن آب را داشتیم.

مدیرعامل آبفای شیراز از ضرورت رفتن به سمت هوشمندسازی کامل شبکه آب رسانی خبرداد و گفت: امروزه برای بررسی وضعیت مخازن و شیرهای آب، حضور فیزیکی در محل نداریم.

افزایش تعداد مخازن و ایستگاه‌های پمپاژ و رفع مشکل کمبود مخازن ذخیره، بعنوان یکی از چالش‌های جدی حوزه تامین آب کلانشهر شیراز از رویکردهای شرکت آب و فاضلاب شهر شیراز بود که بهروزی به آن پرداخت.

به ازای هر مشترک حدود ۱.۸ تا ۲ مترمکعب مخزن نیاز است، موضوعی که این مقام مسول به آن اشاره کرد و ادامه داد: در شرایط حاضر، میزان موجودی بسیار کمتراست، و با اضافه شدن مخازن و ایستگاه‌های پمپاژی در دست احداث، به شرایط تامین آب پایدار می رسیم.

اضافه شدن سالانه حدود ۳۳ هزار مشترک جدید به شرکت آبفای شیراز و به تبع آن اضافه شدن جمعیت مصرف کنندگان و پیش‌بینی زیرساخت تامین و توزیع آب برای ۸۰ هزار واحد مسکونی جدید در شیراز و صدرا، بخشی دیگری از صحبت های مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهر شیراز بود .

در بعضی مناطق شیراز، چاه با عمق بیش از ۳۲۰ متر مواجه هستیم

بهروزی با بیان این مطلب گفت: کف شکنی از ۱۰حلقه چاه خشک شده و از مدار خارج شده همچنین خشک شدن مخزن سعدی (خرامه) که با خشک شدن چاه مواجه شدیم، ۶۰ متر کف شکنی از جمله اقدامات اجرایی این شرکت است.

او در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع طرح های قابل افتتاح سفر ریاست جمهوری به شهر شیراز پرداخت و تصریح کرد: برای دور دوم سفر هیات دولت به استان فارس و شهر شیراز، پیشنهاد ادامه رینگ آبرسانی، توسعه تصفیه‌خانه شماره دو شیراز و تصفیه خانه غرب صدرا، ارائه شده است که در صورت نهایی شدن، به دنبال تامین اعتبار و اجرایی کردن این طرح‌ها خواهیم بود.

بهروزی میزان کل پساب تولیدی از تصفیه خانه‌های زیر مجموعه آبفای شیراز را ۲۲۰۰ لیتر بر ثانیه اعلام و اضافه کرد: واگذاری بخشی از این پساب در مرحله مزایده قرار دارد؛ امیدواریم که امکان استفاده از این پساب در بخش‌های کشاورزی، فضای سبز و صنایع به شکل کامل فراهم و وابستگی این بخش‌ها به منابع آب زیرزمینی کاملا صفر شود.

 به باور بهروزی، استفاده از وسایل تولیدی تصفیه خانه ها برای آبیاری درختان با هدف تامین چوب امکان پذیر است. وی گفت: در تصفیه‌خانه‌های شیراز و صدرا به دنبال تعبیه تصفیه ثانوی هستیم تا استانداردهای بالاتری را اخذ کرده و امکان استفاده از این پساب در مزارع هم وجود داشته باشد.

مصرف سرانه آب در شیراز ۲۲۰ لیتر است

مدیرعامل آبفای شیراز، با تاکید بر لزوم فرهنگسازی مصرف بهینه آب، اقدامات اجرایی شده در این زمینه را یادآور شد و گفت: در ایام پیک مصرف و ماه‌های گرم سال، سرانه مصرف آب در شیراز به ۲۲۰ لیتر در روز می‌رسد که رقم بسیار بالایی است.

بهروزی با بیان اینکه آبفا شیراز ۸۶۴ هزار مشترک دارد، گفت: کولر آبی برای هر ۱۶ تا ۱۸ ساعت کار، حدود ۳۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند و به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، حداقل ۱۰ درصد به مصرف آب اضافه می‌شود.

خبرنگار و عکاس: مازیار فتحی

Print Friendly, PDF & Email
  • ×